Structuur drugsaankopen

• Hoi!

Ik ben nu bezig met de drugsmarkt op mijn website, en ik kom ergens niet uit...
    Ik heb in een tabel de drugsprijzen staan, worden elke dag geupdate. Elk lid kan drugs kopen, elk soort drugs word geïdentificeerd door de naam. Nu wil ik dus de aangekochte drugs in een tabel opslaan, en ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Ik had twee ideeën:

1. Voor elk aankoop een nieuw record aanmaken, waarin de aankoopid staat, de drugsnaam, gebruikersid en prijs. Deze worden dan via SUM & COUNT bij elkaar opgeteld.

2. Als drugs word aangekocht, de aankoopid, drugsnaam, gebruikersid, hoeveelheid en prijs per stuk. Dit is flexibeler lijkt me, maar moeilijker te realiseren.

Persoonlijk ga ik voor de eerste keuze, alleen die is minder flexibel en je kan minder doen.

Voor welke optie zou jij kiezen, en welke opzet zou jij doen?

Alvast bedankt :)

Jannick

• Hoe zou je het dan moeten doen als je bijv. 5 eenheden hebt gekocht voor de prijs van 2500 euro en 3 van 2510? Denk dat het dan vaag word als je dat bij elkaar op gaat tellen, omdat de prijzen dan niet meer echt zijn. Het moet namelijk niet te moeilijk worden voor de gebruiker, dus ik zit even van, doen of niet?

• Nou ja, op welke manier ik het zou opslaan. Nog even wachten of er meer reacties komen op de vraag in de inleiding. Denk inderdaad dat ik twee toepas, met een kleine wijziging: Aantal eenheden en de totaalprijs, dus niet per eenheid.

• je kan toch ook doen SELECT SUM(aantal * prijs) as totaalprijs FROM?

School
    Tweedejaars Informatica Student @ Hogeschool Rotterdam.

Webtalen
    - PHP ( OOP )
    - SQL
    - JavaScript i.c.m. jQuery framework
    - (x)HTML
    - CSS
    - Actionscript
    - XML

Programmeertalen
    - Java
    - C#
    - Ruby i.c.m. on Rails framework

• probeer dit dan is:

PHP
    SELECT SUM(aantal * prijs) as totaalprijs, aantal FROM drugs WHERE gebruiker = 1

Op deze manier hoor je dan ook de gewone aantal eruit te kunne halen.
    Maar los verkopen werkt toch zowiezo als je aangeeft hoeveel je er af wilt en dan - 1 doet als je een UPDATE drugs blabla doet.?

School

Webtalen
    - PHP ( OOP )
    - SQL
    - (x)HTML
    - CSS
    - Actionscript
    - XML

Programmeertalen
    - Java
    - C#

• Structuur tabel:

Code:

Stel dat je nu opeens goedkoper drugs ziet, en je wilt die erbij kopen... Dan zit je met twee velden cocaine, en dat lijkt me nogal onhandig. Hoe zou je het dan het beste kunnen aanpakken?

• Gewoon zorgen dat hij het optelt bij je eerste aantal.
    Je moet eigenlijk check maken of je al cocaine hebt in de database;) en dan daarbij op tellen.

Kost misschien wel wat querys maar is wel het makkelijkst.

School

Webtalen
    - PHP ( OOP )
    - SQL
    - (x)HTML
    - CSS
    - Actionscript
    - XML

Programmeertalen
    - Java
    - C#

• Als je on duplicate key update doet, telt ie dan de hoeveelheid bij de huidige hoeveelheid op? Kan namelijk ook zijn dat ie de huidige hoeveelheid aanpast, en niet gewoon update. Ik zal zo mijn huidige code posten.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!