• Login
  • Register
  • Zoek
This Thread
  • Everywhere
  • This Thread
  • This Forum
  • Articles
  • Pages
  • Forum
  • Filebase Entry
  • More Options

ICTscripters

Dé plek voor IT

Dé plek voor IT

Login

Geavanceerde opties
  1. Home
  2. Forum
    1. Alle berichten
    2. Recente activiteiten
  3. ICT Nieuws
  4. Blog
  5. Marktplaats
    1. Werk
    2. Advertenties
    3. Domeinnamen
    4. Websites
    5. Design & lay-outs
    6. Scripts
    7. Overige
  6. Design
  7. Leden
    1. Actieve bezoekers
    2. Team
    3. Leden zoeken
  8. Downloads
  9. Goedkope domeinnamen
  1. Home
  2. Forum
    1. Alle berichten
    2. Recente activiteiten
  3. ICT Nieuws
  4. Blog
  5. Marktplaats
    1. Werk
    2. Advertenties
    3. Domeinnamen
    4. Websites
    5. Design & lay-outs
    6. Scripts
    7. Overige
  6. Design
  7. Leden
    1. Actieve bezoekers
    2. Team
    3. Leden zoeken
  8. Downloads
  9. Goedkope domeinnamen
  1. Home
  2. Forum
    1. Alle berichten
    2. Recente activiteiten
  3. ICT Nieuws
  4. Blog
  5. Marktplaats
    1. Werk
    2. Advertenties
    3. Domeinnamen
    4. Websites
    5. Design & lay-outs
    6. Scripts
    7. Overige
  6. Design
  7. Leden
    1. Actieve bezoekers
    2. Team
    3. Leden zoeken
  8. Downloads
  9. Goedkope domeinnamen
  1. Dé plek voor IT - ICTscripters
  2. Forum
  3. Scripting & programmeren
  4. Overige

Forum

• Op zoek naar de legends

Syntax 5 januari 2026 om 13:50
  • Na 15 jaar terug van weggeweest: iCriminals.nl is terug (BETA)!

Syntax 4 januari 2026 om 10:58
  • Developer Gezocht

K.Rens 30 december 2025 om 12:32
  • [FREE] WeFact Hosting module

Jeroen.G 13 oktober 2025 om 14:09
  • Help testers nodig voor android app Urgent

urgentotservices 26 september 2025 om 10:21
  • Versio vervanger

Jeroen.G 25 augustus 2025 om 15:56
  • Afspraken systeem met planbeperking

Lijno 1 augustus 2025 om 23:04
  • Partner Gezocht om meerdere NFT Collecties op Open Sea te Plaatsen

NFT Art Designer 1 maart 2025 om 14:08

Marktplaats

• 321 Nieuwe Domeinnamen December 2025

shiga 1 januari 2026 om 10:26
  • Meerdere mafia game template te koop

Syntax 28 december 2025 om 21:20
  • Van een pixelige afbeelding naar een strakke, moderne website

Syntax 21 december 2025 om 17:05

VPS of Server?

• MBCompany
  • 28 oktober 2018 om 14:45
  • MBCompany
    Staat open voor projecten!
    • 28 oktober 2018 om 14:45

Hi,

Ik ben momenteel bezig met een standaard website kan maken. En vraag me af wat ik het beste kan nemen een vps of een Server.

Ik ga als volgt te werk:

Bezoeker beland op mijn website waar hij een Account kan maken en inloggen.

Als de bezoeker een account heeft gemaakt wil ik dat hij een eigen host krijgt en dat een standaard website design op zijn hosting krijgt (Dat het van een locatie op de server of VPS word gekopierd en geplakt op zijn hosting) En een Database moet aangemaakt worden met de bijhorende tabellen en columen etc. Volledig automatisch. (Indien hier tips over zijn hoor ik het graag:).)

Sorry ben moeilijk met het verwoorden:) hoop dat jullie me begrijpen

Zou dit ook kunnen met een VPS?

Ik sta open voor projecten.
    Ik sta ook tehuur als scripter
    PM voor meer informatie

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Luc
    Software Engineer
    Ontvangen Reacties
    44
    • 28 oktober 2018 om 22:13

Dat kan, om voorlopig te beginnen, prima op een vps. Bij eigen server moet je nog veel meer regelen om uptimes etc te garanderen.

Website: https://devimo.nl

• Webmediaede
    Beginner
    Ontvangen Reacties
    1
    • 30 oktober 2018 om 18:12

Ik zou inderdaad beginnen met een simpel hosting pakket

Met Vriendelijke Groet,
    Kenneth Wolfs
    Webmedia-nijmegen.nl

• AarClay
    Intermediate
    Ontvangen Reacties
    34
    • 31 oktober 2018 om 00:51
    Citaat van MBCompany

Hi,

Ik ben momenteel bezig met een standaard website kan maken. En vraag me af wat ik het beste kan nemen een vps of een Server.

Zullen we maar even beginnen om de termen uit te leggen? Een VPS is een server. Een Virtual Private Server. En een iets wat ingekorte definitie vanaf Wikipedia:

Citaat van Wikipedia

Een virtuele machine die als dienst verkocht wordt door een hostingprovider. Virtualisatie maakt het mogelijk om op een fysieke server een (groot) aantal virtuele servers te gebruiken waardoor de fysieke server een veel groter deel van de tijd gebruikt wordt. Daarnaast levert het gebruik van virtuele servers inherent beveiliging; een gecompromitteerd VPS heeft geen consequenties voor andere VPS'en op dezelfde (fysieke) machine, zoals dat bij shared webhosting normaliter wel het geval is. Wel delen ze vaak binnen Linux de kernels en de quota-systemen. Dit ligt aan de instellingen en het soort virtualisatie.

Virtualisatie kan ook gebruikt worden om verschillende en niet-uitwisselbare besturingssystemen op dezelfde computer te draaien.

Bij VPS-technologie draait het vooral om het opsplitsen van een fysieke server in meerdere kleinere (virtuele) servers. Iedere VPS krijgt een eigen deel resources toegewezen, welke in principe gegarandeerd beschikbaar zijn voor de VPS. Als voorbeeld kan de fysieke server 8GB RAM hebben, waarvan 256MB gegarandeerd voor elke VPS beschikbaar is.

Elke VPS heeft zijn eigen RAM, eigen schijfruimte, eigen processen, eigen OS, eigen serverload, en zelfs een eigen filesystem. Met andere woorden: elke VPS is geheel onafhankelijk, en dus "Private".

Verschillende VPS-servers staan op één fysieke server maar werken volledig onafhankelijk van elkaar. Als één VPS op de server een hoge load heeft, dan heeft alleen die VPS zelf daar last van en andere VPS'en niet. Echter, in extreme gevallen, zoals bij een grote DDoS-aanval, kan het voorkomen dat het host-systeem zo erg overbeladen raakt, dat de andere VPS'en op dezelfde server daar ook last van hebben. Maar onder normale omstandigheden zijn VPS'en onafhankelijk.

Toon Meer

Een dedicated server is een echte fysieke server, deze is vaak op maat gemaakt dat deze in een serverrack (19 inch) past, en bomvol hardware voor een goede en snelle performance in het algemeen. Een master-server die VPS'sen draait is eigen dus ook een dedicated server, maar onderscheidt zich met een shitload geheugen en opslag.

Citaat van MBCompany

Als de bezoeker een account heeft gemaakt wil ik dat hij een eigen host krijgt en dat een standaard website design op zijn hosting krijgt (Dat het van een locatie op de server of VPS word gekopierd en geplakt op zijn hosting) En een Database moet aangemaakt worden met de bijhorende tabellen en columen etc. Volledig automatisch. (Indien hier tips over zijn hoor ik het graag:).)

Met welke reden moet er een database met tabellen worden aangemaakt? Welke tabellen? Welke inhoud? Welke kolommen? Je gebruiker wilt er toch zelf vrijheid in hebben? Of lever je een soort SAAS-systeem, waarbij je een online softwarepakket voor je klanten opzet? Of een website-editor waarin die zijn site in elkaar kan klikken? In die gevallen zou ik één database gebruiken, en die gebruiken. Alles op de domeinen komt uit op één en zelfde script die je via een enkel deurtje benaderd. Aan de hand van de hostname ($_SERVER['HTTP_HOST']) kan je de domein bepalen, waarna je nodige data eruit kan toveren.

Als je dit nu steeds per domein apart uitrolt, dan heb je een hoop werk met updaten, en moet je al je domeinen af om de boel te updaten. Daarom liever één basis.

Bewerkt één keer, laatst door AarClay (31 oktober 2018 om 00:59).

• AarClay
    Intermediate
    Ontvangen Reacties
    34
    • 31 oktober 2018 om 00:53
    Citaat van Webmediaede

Ik zou inderdaad beginnen met een simpel hosting pakket

Huh? Hosting op een hostingpakket draaien? :S

• FangorN
    Professional
    Ontvangen Reacties
    196
    Articles
    2
    • 31 oktober 2018 om 16:51
    Citaat van AarClay

In die gevallen zou ik één database gebruiken, en die gebruiken.

Ik hoop dat je één database per website bedoelt. Eén codebase met meerdere databases op basis van hostname is helemaal niet zo vreemd.

• AarClay
    Intermediate
    Ontvangen Reacties
    34
    • 8 november 2018 om 00:55
    Citaat van FangorN

Ik hoop dat je één database per website bedoelt. Eén codebase met meerdere databases op basis van hostname is helemaal niet zo vreemd.

Maar veel te lastig te onderhouden op den duur. Waarom zou je alles niet centraal opslaan in één database? Ik heb het over één source die op meerdere hostnames draait, hé.

• FangorN
    Professional
    Ontvangen Reacties
    196
    Articles
    2
    • 8 november 2018 om 10:56
    Citaat van AarClay

Maar veel te lastig te onderhouden op den duur.

Toch alleen als er regelmatig iets verandert in de databasestructuur?

Citaat van AarClay

Waarom zou je alles niet centraal opslaan in één database?

Dit is niet per definitie een probleem, totdat je een keer een lokale kopie nodig hebt van een specifiek hostname - dan zul je *alle* data binnen moeten harken terwijl je mogelijk maar een fractie nodig hebt? Het maakt een database een stuk minder mobiel / transporteerbaar.

Als je trouwens één database hebt voor meerdere hosts zou dit dus ook inhouden dat er een extra criterium in deze data moet zitten om de verschillende domeinen te kunnen onderscheiden? Dit is extra complexiteit die waarschijnlijk geen positieve invloed heeft op de performance. Tenzij de data voor elke site hetzelfde is, which begs the question, waarom zijn daar dan meerdere sites voor nodig?

Het hangt natuurlijk van de applicatie af of de opzet met een enkele database geschikt is, dit is niet een vraag met één universeel antwoord, maar een enkele database voor meerdere sites wordt al snel een baksteen, vooral als de sites veel (verschillende) content hebben. Je moet dan continu alles overal naar toe zeulen.

Op eenzelfde manier wil je waarschijnlijk ook bijbehorende media (documenten, filmpjes en afbeeldingen et cetera) gescheiden houden, zodat je al deze informatie per hostname vrij kunt selecteren en verplaatsen.

Citaat van AarClay

Ik heb het over één source die op meerdere hostnames draait, hé.

Ja, we hebben het allebei nog steeds over hetzelfde. Ik heb toevallig in het verleden gewerkt met zo'n constructie, maar dan wel met meerdere databases. Het betrof elektronische leeromgevingen. Elke hostname had toch wel een aparte insteek, met aparte cursussen en content, terwijl de codebase hetzelfde bleef. Dit was als ik het mij goed herinner niet het geval voor de media - en dat was best wel een ramp...

Heb jij een voorbeeld van een product (codebase) waarbij het volgens jou geoorloofd is om deze in een enkele database te stoppen terwijl de verschillende sites (niet triviale en) verschillende content hebben? Ik kan geen voorbeeld bedenken. En dan dus echt een database die de hostnames hun uiterlijk en inhoud geeft uiteraard, niet een gezamenlijke database die door meerdere sites als informatiebron (denk aan statistieken of meetgegevens) wordt gebruikt, ik snap dat je daarvoor één database wilt, zodat je één bron blijft houden. Maar toch niet als de content per site verschilt?

En je zou dus ook best beide kunnen hebben, zolang je maar in het oog houdt wat zinnig is om te delen, en wat beter is om gescheiden te houden.

Bewerkt één keer, laatst door FangorN (8 november 2018 om 11:01).

• AarClay
    Intermediate
    Ontvangen Reacties
    34
    • 8 november 2018 om 15:42

Typisch een vraagstuk waar de meningen over verdeeld zijn. Net als 'de kip of het ei' discussie.

Als het losse sites zijn, dan zou het prima kunnen. Maar als het geheel bij één site hoort qua content is één database juist prima.

Het is een kwestie van afwegen of het het nodig is, of niet.
    Als je een hosting-omgeving aanbiedt (Saas) dan is een gescheiden database sowieso wel prima. Ieder zijn mening hierover.....

Op het moment dat het niet meer te trekken is, dan kan je altijd de overstap doen. Kost wat moeite, maar het is te doen.

• Dees
    Elite members
    Ontvangen Reacties
    64
    Articles
    1
    • 13 november 2018 om 12:44

Ik gebruik Laravel Forge om verschillende soorten web apps te draaien (WP, Vanilla PHP, Laravel en Vue.JS). Geweldige service, het geld dubbel en dwars waard.

Met vriendelijke groet,

Dees

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!

Maak een account aan Login

ICT Nieuws

• Fijne feestdagen

tcbhome 28 december 2025 om 13:55
  • Kritieke update voor Really Simple Security-plug-in

K.Rens 16 november 2024 om 16:12
  • ING Nederland streeft naar ondersteuning van Google Pay tegen eind februari

K.Rens 2 november 2024 om 16:09

Blogs

• Functioneel ontwerp

Dees 28 december 2014 om 12:38
  • Access Control List implementatie in PHP/MySQL - deel 1/2

FangorN 28 december 2018 om 12:35
  • Access Control List implementatie in PHP/MySQL - deel 2/2

FangorN 29 december 2018 om 12:37

Gebruikers die dit topic bekijken

• 1 Gasten
  1. Marktplaats
  2. Design
  3. Voorwaarden
  4. Ons team
  5. Leden
  6. Geschiedenis
  7. Regels
  8. Links
  9. Privacy Policy
ICTscripters ©2005 - 2026 , goedkope hosting door DiMoWeb.com, BE0558.915.582
Sponsors: Beste kattenhotel provincie Antwerpen | Beste Zetes eid kaartlezer webshop
Style: Nexus by cls-design
Stylename
Nexus
Manufacturer
cls-design
Licence
Commercial styles
Help
Supportforum
Visit cls-design