Tijd van foutmeldingen overschrijven voorbij?

  • Windows 10 krijgt in de gevreesde blauwe schermen een QR code. Als je deze scant kom je nu nog op een algemene pagina van Microsoft, later moet deze code gaan verwijzen naar de pagina met de mogelijke oplossing. Fijn want dan hoef je niet heel de foutcode over te schrijven. Mogelijk dat deze in de aankomende grote update van Windows 10 zit verwerkt.


    Ik zou het ook fijn vinden als ze deze functie ook bij andere foutmeldingen inbouwen. Wat zou jij ervan vinden als ze dit ook bij andere foutmeldingen inbouwen?

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Ik zou liever een stabiel systeem willen hebben dan een nette(re) foutpagina.


    Opmerkelijk dat zij hier op deze manier in investeren. Verwachten ze meer bezoekers op foutpagina's dat ze zich gedwongen voelden deze te pimpen? :/

    Iedereen wil natuurlijk een zo'n stabiel mogelijk OS. Maar als het dan fout gaat is het ook wel fijn dat er een mogelijke oplossing aangereikt word.

  • debugcodes

    Maar die zijn voor bij ontwikkeling of interne administratie, daar moet je een eindgebruiker niet mee vervelen vind ik.


    Stel dat jij als developer een site ontwikkelt. Dan wil jij exceptions en dumps en logs en de hele santekraam. Maar uiteindelijk zou een eindgebruiker enkel een neutrale foutpagina met weergave / meegeven van een HTTP status code (404, 500 of wat heb je daar) moeten zien, wellicht met de toevoeging dat als het probleem aanhoudt je beter met iemand (technische dienst) contact op zou kunnen nemen. Ondertussen is er dan ook al het een en ander (onder water) gelogd.

    later moet deze code gaan verwijzen naar de pagina met de mogelijke oplossing

    Dit zullen nog steeds redelijk generieke pagina's zijn. Als je een standaard fout hebt, is een standaard oplossing ook toereikend. Maar steeds vaker ontstaan volgens mij niet-standaard fouten in niet-standaard situaties.


    In bijna alle gevallen waarin ik een probleem heb in Windows dan heb je hier mogelijk een knowledgebase / wizard voor die je door kunt klikken om tot een oplossing te komen die bijna altijd (voor mij althans) niets oplevert.


    Laat ik het anders zeggen, ik denk dat een ietwat gevorderde gebruiker hier weinig aan heeft omdat deze tegen andere dingen aanloopt dan een "average everyday user".


    Je kunt beter je software robuuster maken die wegstuurt van dit soort niet-oplosbare situaties als je het mij vraagt. Wat wordt beschreven is dat er nu een soort van catering komt voor als een ramp zich heeft voltrokken :).

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!