OV Kaart Raar?

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • In Hengelo was er inderdaad geen service balie. In Enschede wel en daar ben ik net van terug. Daar konden ze de kaart ook makkelijk lezen en vanmiddag kon ik dat ook bij de treinpalen. Vraag me nu dus ook af of die treinpalen een sterker signaal of iets dergelijks afgeven.


    NS reageerde als volgt: Haal maar een nieuwe kaart bij duo voor 7 euro.


    Vervolgens vroeg ik : Was ik sws al van plan, maar ik zal de komende 5 werkdagen (zo lang duurt het voordat de ov kaart bij mij op de mat ligt) wel naar school moeten met de bus. En toen zeiden ze doodleuk: Dan zul je maar met de auto of met de fiets moeten gaan.


    Dus Top service weer NS! Achterlijk gedrag daar.

  • Maar NS heeft hier vrij weinig mee te maken denk ik? NS handelt het vervoer af en het inchecken bij haar diensten. Problemen met de OV-chipkaart ansich lopen via TLS, net zoals een scheur, breuk of vermissing van de kaart. Alleen als je niet kunt inchecken en je krijgt toch een boete, of als je bent vergeten uit te checken, of als NS teveel geld eraf schrijft kun je met NS contact opnemen voor een vergoeding.


    Daar komt bij dat je bij het DUO geen nieuwe kaart meer kunt halen maar dat je gewoon een eigen persoonlijke OV-chipkaart moet kopen, en daar laat je door DUO een studenten reisproduct op zetten. Die persoonlijke OV-chipkaart kun je bij vervoerders bestellen, of bij TLS zelf (http://www.ov-chipkaart.nl).


    Kortom NS staat volledig in haar recht (je hebt toch geen problemen met de trein of met hun incheckpalen?!) dus zou ik hen niks kwalijk nemen, behalve de vreemde woordkeuze dan.


    Wat je wel kunt doen is met een normale OV-chipkaart (wel persoonlijk!!) met de bus gaan, gewoon betalen en dan het transactieoverzicht naar DUO sturen, en de kosten ervan declareren. Dat willen ze geloof ik wel doen, maar kost wel tijd en een beetje moeite.

  • Heb al vaker kosten proberen te declareren bij de bus. Enige wat ik kreeg is een gratis buskaartje. Nou wauw, daarmee waren mijn reiskosten gedeclareerd. Talenten daar.


    Maar heb zelf een nieuwe ov aan gevraagd en betaald want zal wel op school moeten komen.

  • Mocht je het onrechtvaardig vinden hebben we de geschillencommissie nog en de Belbus van Kassa.
    Zou eerst de geschillencommissie proberen. Al weet ik zo snel niet of ze zijn ingeschreven.
    In de telecomsector is dit wel verplicht weet ik. (Regels ACM) maar we spreken hier helaas niet van telecom ;(

  • @L.Velthuis


    Zo bedoelde ik het niet hoor. :P Was meer om te illustreren dat de NS wel OV is, maar dat de OV niet NS is.


    De NS kan je hier verder wel mee helpen. (Zij hebben immers iemand zitten en de apparatuur om te controleren of je kaart het nog doet) Als het goed is krijg je een formulier van de NS-balie, die je vervolgens op moet sturen naar het bedrijf van de OV-Chipkaart zelf. Enkel zo krijg je terug wat er op je kaart stond. De andere optie is een nieuwe kaart kopen. ;)

  • @L.Velthuis


    Zo bedoelde ik het niet hoor. :P Was meer om te illustreren dat de NS wel OV is, maar dat de OV niet NS is.


    De NS kan je hier verder wel mee helpen. (Zij hebben immers iemand zitten en de apparatuur om te controleren of je kaart het nog doet) Als het goed is krijg je een formulier van de NS-balie, die je vervolgens op moet sturen naar het bedrijf van de OV-Chipkaart zelf. Enkel zo krijg je terug wat er op je kaart stond. De andere optie is een nieuwe kaart kopen. ;)

    Haha oké, verkeerd opgevat.


    Heb inmiddels een mail gestuurd en alles uitgelegd. Maar kreeg gewoon een standaard e-mail terug. Weer een topservice (not).

  • Vind jij dit volstaan : (dit stuurde ik)


    Hallo,


    Ik heb een ov kaart met een studentenreisproduct er op. Deze kaart heeft het altijd goed gedaan bij de bussen. Als ik op stations via de treinpalen in check, gaat het altijd prima. Maar wil ik in een bus inchecken, dan gebeurt er soms helemaal niks. Ik ben langs een ns servicepunt geweest en ook daar kunnen ze mijn ov kaart gewoon lezen met hun lezer. Verder heb ik de ov kaart altijd zorgvuldig bewaard en er zitten geen barstjes of iets in. Ik verwacht dan ook van jullie dat ik kosteloos een nieuwe ov kaart ontvang.


    Ik hoor graag van jullie.


    Met vriendelijke groeten,


    Lars Velthuis



    En ik kreeg dit terug.


    Geachte heer Velthuis,



    Op 28-05-2014 heeft u ons een e-mail gestuurd. Daarin geeft u aan dat uw OV-chipkaart het niet goed meer doet, en u graag in aanmerking komt voor een vervangende kaart. Onderstaand leg ik u uit wat u kunt doen.


    Allereerst heel vervelend, dat uw kaart het niet meer doet. Als uw kaart het niet meer doet, controleer dan eerst of de kaart echt kapot is. Dat doet u zo:
    Staat er een negatief saldo op uw kaart? U kunt dan niet meer inchecken en ook niet meer met een abonnement reizen. Vul uw saldo dan aan tot minimaal € 0, dan kunt u weer reizen.
    Bent u een paar keer vergeten uit te checken? Na twaalf keer blokkeert uw kaart. Bij de balie van het OV-bedrijf waar u voor het laatst heeft ingecheckt, kunt u deze tijdelijke blokkering laten verwijderen.
    U heeft automatisch opladen op uw kaart? Het kan zijn dat uw saldo tijdelijk geblokkeerd is, omdat de mislukte incasso's niet betaald zijn. Of omdat uw schuld hoger is dan € 60. U leest hier hoe u alsnog kunt betalen en de blokkering kan verwijderen.
    Controle bij balie
    Als bovenstaande niet voor uw kaart geldt, ga dan naar een balie van een OV-bedrijf. De baliemedewerker vertelt u wat u moet doen.


    Echt kapot
    Als uw OV-chipkaart echt kapot is, ontvangt u een formulier van de baliemedewerker. Hiermee kunt u de defecte kaart opsturen en een nieuwe kaart aanvragen. U ontvangt deze nieuwe kaart in de meeste gevallen binnen twee weken na het opsturen van uw formulier. Een nieuwe kaart kost € 11. Als u een abonnement op uw oude kaart heeft staan, wordt deze overgezet op uw nieuwe OV-chipkaart. Vraag uw OV-bedrijf hoe u kunt reizen totdat u uw vervangende kaart ontvangt.


    U kunt ook het formulier 'Aanvraag vervangende kaart voor een defecte of onjuiste persoonlijke OV-chipkaart' downloaden.


    Wanneer u uw kaart heeft opgestuurd, wordt deze bij ontvangst geanalyseerd. Blijkt de kaart door een technische oorzaak defect, zoals een productiefout of kapotte chip, dan hoeft u de kaartkosten niet te betalen. In alle andere gevallen, zoals slijtage en haarscheurtjes, betaalt u € 11 voor de nieuwe kaart.


    Saldo terug
    Heeft u meer dan € 0 saldo op uw defecte kaart staan? Dan ontvangt u het bedrag binnen 30 dagen op uw bankrekening. U betaalt hiervoor geen administratiekosten.


    Ik vertrouw erop dat u hiermee voldoende informatie heeft. Heeft u nog aanvullende vragen, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur, op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 0900-0980 (€ 0,10 p.m.).



    Met vriendelijke groet,


    Sarah Noordhuizen
    Klantenservice OV-chipkaart

  • @L.Velthuis
    Je verwacht een nieuwe kaart zonder dat hun eerst mogen nagaan wat er mis mee is, beetje veeleisend vind je niet?


    1: Hoe kan de OV nagaan of je dit bij de NS balie hebt gevraagd, is hiervan contact met bewijs?
    2: Hoe kan de OV op afstand zien of er niks met je kaart aan de hand is?


    Ze geven aan dat je de kaart kan opsturen, als de kaart een productie fout is krijg jij je geld gewoon terug, ze willen dus wel eerst kijken wat ermee is.
    Dit soort vragen krijgen ze (denk ik) aan de lopende band, wil je echt dat ze dit per klacht behandelen, dan ga je namelijk hogere reiskosten krijgen, mensen kosten immers ook geld.


    Kortom stuur je OV-Kaart naar ze op, of vraag hoe ze dit behandelen aangezien je wel wil blijven reizen.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!