Linux op laptop

• Goedemiddag,

Omdat meer wil gaan kijken naar de linux omgeving ben ik van plan mijn huidige laptop over te zetten in Linux.
    Aangezien ik alleen ervaring heb op server niveau vraag ik me af hoe mensen het ervaren op een desktop/laptop.

1. Zijn er voordelen?
    2. Zijn er editors voor werken met code (PHP/SQL/JavaScript/etc.)?
    3. Welke linux versie gebruik je precies en waarom juist die?
    4. Welke distributie heeft jou voorkeur en waarom juist die?

Ik probeer op deze manier even een beter beeld te krijgen over het thuis gebruik te krijgen, heb op desktop/laptop namelijk 0,00 ervaring hierin.

Alvast bedankt voor alle reacties en advies!

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Ik werkte altijd met Windows tot ongeveer een jaar geleden. Toen kwam in aanraking met Ubuntu 12.04 LTS en er ging een wereld voor me open. Door middel van de terminal ging het maken van website 's velen malen sneller dan op Windows.

Er zijn natuurlijk ook voor Linux tal van editors. Een van de editors die goed werkt op Linux is Sublime Text (2 of 3). Er zijn natuurlijk ook vele andere editors.

Wat ik dus een groot voordeel vond is dat het werken met Ubuntu voor mij vele malen sneller ging dan Windows en je kan meer talen met Linux schrijven denk aan Node.JS, Backbone.js, CoffeeScript, Sass, etc. Dit kan natuurlijk ook op Windows (sommige dan) maar op Linux is dit veel beter ontwikkeld en het werkt ook veel beter en sneller op Linux.

Ik heb dus goede ervaringen met Linux (vooral Ubuntu) en zal het je dan ook raden om op je desktop/laptop te zetten. Zelf heb ik een dual boot van Ubuntu en Windows, omdat ik Windows voor school nodig heb.

• Dit snap ik even niet.

"sommige dan", alle kunnen op Windows.
    "sneller", hangt af van je processor. Het instellen is eenvoudiger, verder gebruik hoeft niet "sneller" te zijn. Je dient alles in je PATH te zetten en je hebt het zoals je bij Linux bent gewent.

Voordelen Linux:
    Betere support voor developers
    Gratis
    Minder risico voor virussen

Nadelen:
    Kan niet alle programma's van Windows.
    Meer technische kennis vereist.

Sublime 2, die ook voor Windows is, is zeer goed.

• @dees040 & Tim
    Bedankt voor jullie antwoorden, heb begrepen dat Linux Mint met de naam Cinnamon het meeste op Windows lijkt, klopt dit?
    Ik wil ook graag leren dus of het moeilijker is of niet maakt me eigenlijk niet uit, er is altijd wel een antwoord via internet te vinden.

Nadelen:
    Ik gebruik me laptop eigenlijk voor kleine dingen, grotendeels doe ik alles op me desktop dus het is niet een ramp als ik bijvoorbeeld geen Office heb.

• @All
    Heb me maar eens verdiept in Ubuntu 14.04, moet zeggen dat het er onwijs goed uit ziet, dit had ik totaal niet verwacht.

Ook went het enorm snel om hiermee te werken en er een beetje handigheid in te krijgen :)

Op tip van Dees040 heb ik Sublime Editor erop gezet, ik moest hier en daar wat aanpassen maar dit was heel snel gevonden!
    Zelf werk ik liever met een klein lettertype (9) en hij stond standaard op groot (12), het aanpassen had ik zo gevonden en nu staat het perfect!

Moet zeggen dat uitleg over bepaalde onderdelen zoeken heel uitgebreid uitgelegd wordt, je hebt het snel in de gaten en onthoud dit heel makkelijk.
    Ook vind ik de beveiliging een mooie toevoeging, zo kan niet iedereen zomaar bij me bestanden komen die op de laptop bewaard zijn.
    De installatie was nog makkelijker dan een Windows Installatie dus voor iedereen die denkt MOEILIJK!! Nee totaal niet, even goed lezen (USB Bootable), de rest gaat vanzelf.

Foto's zichtbaar in de bijlage, bedankt voor alle uitleg (Tim & Dees040).

• Tim
    Ik heb op mijn Ubuntu en op Windows het programma drush voor de terminal. Tijdsduur voor het uit voeren van het commando duurt op Ubuntu ongeveer 5 seconden en op Windows 15 seconden, maar dat is mijn ervaring. Verder is de terminal van Windows gewoon slechter en dan heb ik het over beide terminals out of the box. Dus gewoon de standaard terminals zonder uitbreidingen.

• Momenteel heb ik al veel dingen goed draaien, alleen heb ik een klein probleem.
    Ik kon voor de reboot via netwerk mijn NAS schijf gewoon lezen, alleen deze is ineens weg.

Kan iemand mij adviseren hoe ik dit vast kan zetten via bijvoorbeeld een IP link (staat naar buiten gelinkt).

*Dit bericht is vanaf Ubuntu geplaatst, ben er heel blij mee!!

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!