Bedrijf Starten

• Beste Leden,

Ik wil een eigen schoonmaak bedrijf starten en zelf voer ik niets uit maar laat ik het over aan me familie leden die hier wel ervaring in hebben.
    Nu is mijn vraag wat kan ik het beste doen?

1) Moet ik ze in loondienst nemen? en als ik dit doe moet ik dan veel belasting hierover betalen??

Of zijn er nog meer mogelijkheden?

Graag uw advies.

Groet,
    Starohosting

• Eerst moet je nadenken over hoe groot je je bedrijf wil hebben. Wie zal aansprakelijk zijn? (Rechtsvorm)

Personeel zul je inderdaad in loondienst moeten nemen, want daar ben je verplicht belasting over te betalen.

Ook moet je nadenken over de schoonmaakspullen die je nodig hebt. Heb je daar geld voor of moet je lenen?

• Op dit moment heb je zeker al een eenmanszaak ?
    Zo ja je kan maar 1 eenmanszaak per persoon hebben.

Wat Rick zegt klopt niet.

"De term eenmanszaak is misschien wat misleidend, het betekent namelijk niet dat er maar één persoon in het bedrijf mag werken. De term “één man” geeft aan dat het bedrijf financieel en juridisch door één persoon wordt geleid. De eigenaar mag daarnaast gewoon personeel hebben bij zijn eenmanszaak. Er zijn een aantal verplichtingen bij het aannemen van personeel, zo moet er een arbeidsovereenkomst aangegaan worden en het personeel moet worden aangemeld bij instanties als de belastingdienst."

bron: Eenmanszaakoprichten.nl

De naam is wel een beetje misleidend vinden jullie ook niet?

Nadeel van een eenmanszaak ik dat je zelf financieel aansprakelijk bent.

"Aansprakelijkheid bij de eenmanszaak

U bent aansprakelijk voor alle handelingen en financiën van uw eenmanszaak. Er is geen onderscheid tussen uw privé- en bedrijfsvermogen. Eventuele schuldeisers van uw bedrijf kunnen dus ook aanspraak maken op uw privé-bezit. Als uw bedrijf failliet gaat, dan gaat u ook failliet. Bent u in gemeenschap van goederen getrouwd? Dan is uw partner ook financieel aansprakelijk voor de schulden. Met huwelijkse voorwaarden kunt u dit voorkomen. Meer over aansprakelijkheid van de echtgenoot."

Bron:Kamer van Koophandel

• Start u een eenmanszaak, vof, cv of maatschap? Volg dan de 2 stappen bij inschrijven hieronder.
    Start u een rechtspersoon, zoals een bv of stichting? Deze kunt u alleen oprichten via de notaris. De notaris schrijft de rechtspersoon voor u in bij de KvK.
    Let op:

Als u al een eenmanszaak heeft, kunt u geen 2e eenmanszaak inschrijven. U kunt wel wijzigingen doorgeven voor uw eenmanszaak, zoals nieuwe activiteiten of een nieuwe vestiging. Dit geeft u door met een formulier.

http://www.kvk.nl/inschrijven-…del/hoe-schrijf-ik-me-in/

• M.Martens,

Dat gaat niet zo strikt hoor ;). Als je incidenteel ander werk uitvoert of dit speciaal voor één klant doet, hoef je dat niet helemaal in je KvK inschrijving in te voeren. Zijn het standaard handelsactiviteiten dan moeten deze uiteraard wel conform de procedures van de Kamer van Koophandel doorgevoerd worden.

• Misschien even een bedrijfsbeheer diploma halen, zodat je alles zelf al wat weet hoe en wat. Want nu lijkt het alsof je er zo goed als niets of toch in ieder geval te winnig van weet, om een goede start te maken.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!