Norma miljoenen misgelopen door beperkte thuiskopieheffing

• Volgens de auteursrechtenorganisatie Norma heeft de Nederlandse overheid jarenlang een te beperkte thuiskopieheffing gevoerd. Deze was tot nu toe alleen voor cd's en dvd's, maar er word ook steeds meer gedownload op harddisks en audiospelers.

Norma zegt zelf miljoenen te hebben misgelopen. Door het te beperkt houden van deze thuiskopieheffing "liepen musici en acteurs miljoenen euro's mis".

Wisso Wissing, directeur van Norma, heeft laten weten dat het bedrijf bereid is om over een schikking te praten.
    Daarnaast loopt er een aparte zaak over de hoogte van de thuiskopieheffing. Geen heffing is voor Douwe Linders, advocaat van Norma, geen optie.

Wat vinden jullie ervan? Alle rechthebbenden kunnen alsnog hun geld opeisen.

• Aan de ene kant heeft de overheid natuurlijk ontzettend stom gehandeld en hadden ze kunnen weten dat er zoiets ging komen.
    Aan de andere kant is Norma wel een beetje kinderachtig aan het doen. Klimmen we net een beetje uit de crisis, blijven we onder die 3% en dan willen ze miljoenen aan vergoedingen.

• De gehele thuiskoppie heffing is onzin!

Als ik lege dvd's of cd's koop, ja dan KAN ik deze gebruiken om muziek of films op te branden maar dat hoeft niet.
    Ik gebruik deze in het merendeel om mijn data te backuppen of data te overhandigen aan opdrachtgevers.
    Toch betaal ik geld aan musici en filmproducenten? naar mijn mening klopt dat niet.

Alsmede ook voor (externe) harde schijven en USB sticks deze kun je gebruiken voor muziek en films.
    Maar ik heb hier mijn bedrijfs data op staan. werk dat met mijn auteursrecht is beschermd dus dan zou ik ook een gedeelte van deze thuiskoppie heffing willen. (heel cru en breed gezien natuurlijk!)

En dan nog het ergste. de Smartphone, ook hier zit een thuiskoppie heffing op. Echter heb ik op mijn telefoon enkel legale muziek staan welke ik op CD gekocht heb en vervolgens met itunes geript. Verder gebruik ik mijn smartphone 90% om te bellen, appen of smssen en 5% om op te internetten, 4% om een spelletje te spelen en 1% om zo nu en dan Mijn eigen aangekochte muziek te luisteren. (percentages uiteraard een schatting)

De Norma zijn net zo'n grote boven als de Buma/Stemra, beweren dat ze opkomen voor de muziekanten en filmproducenten, maar helemaal niet luisteren naar wat deze partijen zeggen en willen. En een veel te groot percentage in eigen zak steken! er zelf rijker van worden dan de muziekanten en filmproducenten waar zij voor zouden moeten staan en vechten.

Met vriendelijke groet,
    Mathijs Lormans

Designer / Sustainability expert: Lormans Design
    Design, Engineering and Development
    Bouwkundig ontwerp, tekenwerk, advies en projectmanagement!
    3D modeling en 3D printing

• Ik vind het opzich een beetje louche.
    Als je namelijk zoals Tieske al zegt. Meer in je zakken steken om dan zo naar buiten te kunnen komen.
    Dan vind ik dat je even goed je bedrijf kan falliet laten verklaren en zelf met de centjes kan gaan lopen die onaangegeven zijn verdient.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!