Bijna 18, wat dan?

• Hallo,

Ik word bijna 18 en vraag me dus af wat er dan allemaal gaat gebeuren..
    Mijn vader ging al met mijn DigiD account inloggen en zijn rekeningnummer invoeren voor zorgtoeslag.
    Dus vraag ik me ook gelijk af, hoort hij dat te krijgen of ik? Sinds ik het niet allemaal vertrouw wat hij doet op mijn account.
    Ook heb ik iets gehoord over studie financhering.. daarbij hetzelfde... hoor ik dat te krijgen of kan me vader daar ook gewoon zijn rekening nummer voor opgeven? Wie kan me wat meer informatie geven?

Ik weet wel dat ik een pas krijg om gratis mee te reizen, maar sinds ik nooit reis heb ik daar niet zoveel aan haha.

Met vriendelijke groet,

LP

O o
    /¯/__________________________/¯¯
    | <๖ۣۜJunior Front-end Webdeveloper/>
    \_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯\__
    /||\
    /¯\
    Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic.

• Vanaf je 18de is het de bedoeling dat je zelf de maandelijkse zorg gaat betalen.
    Hiervoor krijg je die zorgtoeslag.
    Mocht jezelf dit nog niet gaan betalen en blijft je vader dit doen, dan is het logisch dat hij ook de zorgtoeslag krijgt.
    Indien jijzelf voortaan voor die kosten gaat zorgen, dan hoort jou rekening nummer daar ingevuld te worden. ;)
    Wat betreft de studiefinanciering, ik weet niet of je thuis maandelijks iets moet afstaan?
    Bedoel iets van "kostgeld", zo werd het vroeger bij mij thuis genoemd.
    Maar normaal gezien is de studiefinanciering voor jou, aangezien dat meestal een lening betreft die jij moet terugbetalen.
    Deels ervan kan kwijt gescholden worden, indien je slaagt.

• De studiefinanciering is van jouzelf. Afhankelijk van het inkomen van je ouders / voogden wordt er een basisfinanciering voor jou bepaald. Dit is een 'gift' en hoeft dus niet terug betaald te worden. Voor het ontbrekende gedeelte van de financiering (als je dus niet het maximale hebt en je ouders dus genoeg verdienen) is het de bedoeling dat de ouders daar voor opdraaien.

Het is dus eigenlijk niet de bedoeling dat in deze situatie je vader je studiefinanciering opeist.

• Zoals de andere al zeggen.

1, zodra je 18 bent kom je in aanmerking voor de zorgtoeslag, die in de eerste instantie een aanvulling is op je kosten van je zorgverzekering, als je ouders dit betalen dan is het meer dan logisch dat hun dat op hun rekening laten storten. Het is immers een aanvulling op je kosten van je zorgverzekering.

2, Zodra je 18 bent na een bepaalde datum kom je in aanmerking van de basis studiefinanciering, dit betekend dat je een maandelijks een bepaald bedrag krijg, daarnaast kom je mogelijk in aanmerking voor een aanvullende beurs, welke je mogelijk (deels) moet terug betalen. Deze is van jouw, echter is het wel zo dat als je vader je studie kosten betaald dan lijkt het mijn logisch dat die dat geld ook int.

De eventuele tegoeden wat je meer ontvangt na aftrek van je studiekosten heb je gewoon recht op.

Maar inweze heb je recht op beide.

• De studiefinanciering is van jouzelf. Afhankelijk van het inkomen van je ouders / voogden wordt er een basisfinanciering voor jou bepaald. Dit is een 'gift' en hoeft dus niet terug betaald te worden. Voor het ontbrekende gedeelte van de financiering (als je dus niet het maximale hebt en je ouders dus genoeg verdienen) is het de bedoeling dat de ouders daar voor opdraaien.

Het is dus eigenlijk niet de bedoeling dat in deze situatie je vader je studiefinanciering opeist

Dat klopt niet helemaal. Wanneer je school verlaat zonder een diploma moet je alles terug betalen. En volgens mij stopt die studiefinanciering in 2014.

• Wat als ik studie financhering ontvang maar stop met ICT en verder ga met Multi Media zonder het af te maken, moet ik dan ook iets terug betalen? Sinds me doel toch echt Multi Media is.. :pinch:
    En misschien een domme vraag, wat word er zoal met die zorgtoeslag betaald?
    Heeft zeker niks met kleedgeld te maken? Sinds ik nooit kleedgeld heb gehad :thumbdown:.

O o
    /¯/__________________________/¯¯
    | <๖ۣۜJunior Front-end Webdeveloper/>
    \_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯\__
    /||\
    /¯\
    Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic.

• Wat als ik studie financhering ontvang maar stop met ICT en verder ga met Multi Media zonder het af te maken, moet ik dan ook iets terug betalen? Sinds me doel toch echt Multi Media is.. :pinch:
    En misschien een domme vraag, wat word er zoal met die zorgtoeslag betaald?
    Heeft zeker niks met kleedgeld te maken? Sinds ik nooit kleedgeld heb gehad :thumbdown:.

Op je tweede vraag

Iedereen moet in Nederland verzekerd zijn voor ziektekosten bij een zorgverzekeraar. De zorgtoeslag is een tegemoetkoming in de ziektekosten. De hoogte van deze toeslag is afhankelijk van het inkomen dat u geniet. Hoe lager het inkomen, hoe hoger de zorgtoeslag wordt.

Bron: Iedereen moet in Nederland verzekerd zijn voor ziektekosten bij een zorgverzekeraar. De zorgtoeslag is een tegemoetkoming in de ziektekosten. De hoogte van deze toeslag is afhankelijk van het inkomen dat u geniet. Hoe lager het inkomen, hoe hoger de zorgtoeslag wordt.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!