Selenium, geautomatiseerd testen en meer!

  • Misschien zijn sommigen van jullie wel bekent met Selenium. Selenium is een tool waarmee geautomatiseerde testen kunnen worden gemaakt voor webapplicaties. Met selenium kun je remote, vanuit Java maar ook vanuit PHP, de webbrowser aansturen. Deze webbrowser kan zowel Firefox, Chrome als Internet Explorer zijn.


    Selenium heb ik al vaker gebruikt om geautomatiseerd te testen, maar dat is natuurlijk niet de enigste mogelijke toepassing. Zo heb ik nu Selenium ingezet om het uploaden van nieuwe plugins voor ICTScripters te automatiseren zodat ik sneller kan testen en dus sneller kan ontwikkelen. En dit werkt perfect! Selenium start een browser op (mijn keuze is gevallen op Firefox) en logt in op het administratie paneel. Vervolgens wordt de plugin verwijderd (als deze bestaat) en daarna opnieuw geüpload en geïnstalleerd.


    Hoe kijken jullie aan tegen geautomatiseerde systeemtesten? En hebben jullie wel eens een tool als Selenium gebruikt voor geautomatiseerde testen of iets anders?

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Ikzelf gebruik HTML selenium testen om repetitieve manuele zaken te testen.
    Maar ik raad voor professioneel gebruik wel java of php selenium testen aan.
    Deze kunnen immers beter gelijktijdig meerdere test suites laten lopen. :thumbup:


    Het is zeker een belangrijke tool, om geautomatiseerd testen uit te voeren.
    Ik denk wel dat ik mag stellen dat alle grote websites dit gebruiken.


    Hierbij een kort filmpje van hoe je testsuites kan opnemen in je browser en deze nadien kan afspelen:
    http://www.youtube.com/watch?v=JwJ7LfZiKGQ
    Als er bij het afspelen iets fout loopt, als er dus een foutmelding komt, weet je dat je door je laatste wijziging in je site onbewust iets kapot hebt gemaakt.
    Het testen van je site met Selenium is belangrijk en heeft mij al vele honderden bugs bespaard.


    Bedankt om dit te delen Stefan, er wordt inderdaad te weinig over gesproken hier in het verleden.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!