usb 64gb eigenlijk 59.6gb

• Hallo CP, ik wou dit even met jullie delen;

Ik vind het maar dom.. je koopt een usb stick van 64gb, wat krijg je? een usb stick van 59.6gb..

wat zit hierachter?

nou..

64,000,000,000B/1024B = 62,500,000KB
    62,500,000KB/1024KB = 61035.15625MB
    61035.15625MB/1024MB = 59.60464477539063GB

als ik het zo zou zien.. waarom noemen ze het dan niet 64BB (Biljoen Bytes) sinds de eind getal toch 59.6gb is.. de naam van terabyte klopt wel.. sinds 1terabyte eigenlijk 1triljoen bytes is (1.000.000.000.000).. ik vind die logica met de bytes maar raar :} wat vinden jullie :hmm:

O o
    /¯/__________________________/¯¯
    | <๖ۣۜJunior Front-end Webdeveloper/>
    \_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯\__
    /||\
    /¯\
    Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic.

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Omdat jij het snap is het krom, maar veel consumenten snappen er niets van en nemen de informatie van de verkoper over. Het is mooi om een geheel getal te noemen (64 GB)

PHP | SQL | JavaScript | jQuery | Ajax | Linux | CentOS | Windows | Mac OSX | C# | ASP.NET MVC3| HTML | CSS

• Ik weet dat het mooi is, maar toch 64 biljoen bytes is ook een geheel getal, waarom zou je het dan gigabytes noemen terwel het eigenlijk minder is.

Dat vind ik juist raar, sinds ik dus net zoon 64gb stick kocht en toen was er dus zoon 4,4gb die miste.. Normaal met mijn 4gb sticks is het niet zoveel dus ging ik even rekenen, en zit het eigenlijk allemaal heel vreemd in elkaar.

Je betaald toch voor een 64gb stick? Moeten ze ook 64gb geven. Maar door deze logica kan dat niet, grappige is.. dit allemaal is vanaf de bytes uitgerekend, dat betekent als er een verborgen systeem bestand in zou zitten die ik niet kan vinden. Dan zou die alsnog niet groot zijn..

Maar dat is waarlijk niet hetgene dat alle ruimte verbruikt, eigenlijk word er geen ruimte verbruikt maar word het gewoon verkeerd weergegeven.

Ze zeggen 64gb.. maar de echte geheugen is 59.6gb. Als ze een geheel getal willen neem dan een nieuwe geheugen naam ofso iets dergelijks genaamd BB (biljoen bytes) sinds dat ook gewoon een geheel getal is, en zo komt er tenminste geen gezeur van waar is mijn ..gb

O o
    /||\
    /¯\
    Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic.

• maar als je usb in je pc doet, komt er toch ook 59.6gb te staan...

Dus zelfs de consumenten die het niet snappen zullen het misschien wel zien.

Zelf vind ik het eigenlijk ook wel dom.
    Je moet geen 64gb beloven als je ze niet kan geven.

Eenmaal je het weet hou je er wel rekening mee, maar de 1ste keer voel je je toch 'bedrogen' om het zo te noemen :)

weet iemand eigenlijk waarom ze niet 64gb geven en maar 64000000... bytes?
    Niet mogelijk of onpractisch of gewoon?

• Btw, eigenlijk vind ik dan gewoon dat ze ons bij een 64gb usb stick: 68,719,476,736B moeten geven, sinds zoals hun zeggen 64gb is zoveel Bytes8-)

Bron: http://www.beesky.com/newsite/bit_byte.htm

O o
    /||\
    /¯\

• Ze geven wat ze geloven echt waar, lees het beginpost maar is goed door

PHP | SQL | JavaScript | jQuery | Ajax | Linux | CentOS | Windows | Mac OSX | C# | ASP.NET MVC3| HTML | CSS

• Waarom ik zo geobsedeerd hierover ben is omdat ik dus een 64gb usb stick heb gekocht, waar ik van plan was spullen van zoon 61-63gb op te zetten.

Maar dat nu dus niet kan doen, ookal is het wel een mooie USB Stick lol:p
    (koste me wel ff 71euro voor 59.6gb) Corsair Flash Survivor 64GB (Ultra Rugged,USB3.0)

O o
    /||\
    /¯\

• Citaat van crimz

Mensen moeten iets doen om aan geld te komen.

Ja maar dat kunnen ze ook gewoon doen door naar de realiteit te kijken inplaats er een ander beeld van te maken. Je zou toch ook geïrriteerd worden als je voor een webhosting betaald met 64gb en dan blijkt hij anneens 59.6gb te zijn, nou in dat gebied zie ik het niet vaak voorkomen.. soms een heel klein beetje maar gelijk 4,4gb niet!

O o
    /||\
    /¯\

• Er is niks mis mee dat 64GB wordt gezien als 59.6GB.

Een USB stick (en andere hardware, zoals HDD en SSD) worden anders berekend. Drive producenten gebruiken decimale bytes in plaats van binaire bytes. Het is te vergelijken met mijl en kilometer. 1 mijl lijkt korter dan 1,609 KM terwijl het exact even groot is.

De makkelijkste manier om te berekenen wat je grootte van je HDD/SSD/USB wordt is om het drie keer door 1024 te delen. Stel je hebt een terabyte HDD
    1TB = 1000GB
    1000GB = 1.000.000.000.000
    1.000.000.000.000 / 1024 = 976.562.500
    976.562.500 / 1024 = ~953.674
    953.674 / 1024 = ~931

Dus de exacte grootte van jouw HDD zou in binaire decimalen 931GB zijn. Daarnaast staat 1TB beter dan 931GB.

Daarnaast is 71 euro niet gek voor een USB 3.0 USB. Het feit dat USB 3.0 nog relatief nieuw is zorgt al voor de hogere prijs. Je had bijvoorbeeld een USB 2.0 Sandisk Cruzer 64GB kunnen kopen voor maar 43 euro. Dus het is ook de kwaliteit waar je uit kiest.

Je hebt immers bij jouw USB stick ook vijf jaar garantie (erg ongewoon, standaard 2 jaar) en hij kan een G kracht aan van 40 en is daarnaast ook nog eens waterproof tot 200M diepte. Dus jij betaalt gewoon voor de kwaliteit en de snelheid op het moment ;)

Moet je trouwens eens je USB stick nog eens formatteren naar een NTFS file format (Standaard staat dit op FAT, wat een max van 4GB per file toestaat)

Kast: HAF922 | CPU: I7-930 @ 4.0GHz | CPU Cooler: Noctua NH-D14 | HDD0: Crucial M4 128GB, HDD1: Kingston SSD 64GB, HDD2/3: WD Black & Green 1TB, HDD4: Seagate 1.5TB | Mem: Kingston HyperX 12GB @ 1600MHz | Graphics: Crossfire HD6970 | Res: 5760x1080

• 4gb per file? hoe kom je daar nou weer bij? :p en inderdaad het is een goeie usb stick.. maar het heeft niet de hoeveelheid ruimte dat ik verwachte en aangegeven was.

O o
    /||\
    /¯\

• Je kunt een drive op verschillende manieren formateren. Hieronder valt ook FAT alleen deze staat maar een bestandsgrootte van maximaal 4GB data toe om gekopieerd te worden. Dus ISO's van 6 GB kun je niet kopieren naar een FAT formatted drive. Daarvoor is de NTFS format.

Kast: HAF922 | CPU: I7-930 @ 4.0GHz | CPU Cooler: Noctua NH-D14 | HDD0: Crucial M4 128GB, HDD1: Kingston SSD 64GB, HDD2/3: WD Black & Green 1TB, HDD4: Seagate 1.5TB | Mem: Kingston HyperX 12GB @ 1600MHz | Graphics: Crossfire HD6970 | Res: 5760x1080

• Wat is er anders of beter aan FAT dan... want als NTFS ofsow grotere bestanden op zich kan nemen, heb ik liever die.. ik heb op de 1TB Schrijf die zowat al vol is van me vader, ook een rar bestandje staan van zoon 60-70gb ^o)

O o
    /||\
    /¯\

• FAT is een oude format in de tijd van diskettes en dergelijke. Dus gewoon formatteren in NTFS. Trouwens let wel op dat formatteren de hele drive leeg haalt.

• Oké, ik heb hem geformateerd.. echter zie ik wel dat hij eerst zoon 32.000 kB verbruikte en nu zoon 104mb.

Dus nu heeft hij nog 59.5gb beschikbaar :p. Ik deed het wel goed hé :$ ofnie?

O o
    /||\
    /¯\

• Jep daarom zei ik ook voor de grap dat je het in NTFS moest formatteren, verkleint de grootte nog meer. Maar het staat je wel toe om grote bestanden te kopieeren.

Je kont trouwens ook gewoon rechtermuisknop op de drive doen in mijn computer (deze computer, kan ook) en dan formatteren drukken.

Maarja de format neemt altijd wat ruimte in ;)

• Ik vind dit diefstal.
    Het moet er toch bij staan vind ik persoonlijk.
    En heb geen problemen met dat het maar zoveel mb per gig minder is maar met zo'n grote usb's toch afronden naar een dicht getal en niet een paar gig naast zit.

PaySafeCard te koop van 10EUR Voor slechts 8EUR paypal
    Geintereseerd?
    PM maar ;)

Zoek je dutchleader?
    Stuur dan gerust een pm, bijna altijd op voorraad!

Met vriendelijke groeten,
    Randy105a

• Is me irritatie over dit onderwerp weg, komt de irritatie terug vanwege een usb stick van 4gb die het anneens niet meer doet, nja bij het overzetten van spullen kreeg ik anneens de melding dat hij tegen schrijven is beveiligd, echt zomaar!! wtf.. ik zit hier nu al uren mee te kloten om het te proberen te fixen.. ik heb niet eens zoveel tijd, formateren kan nu niet meer, via de register aanpassen heeft geen nut, via de terminal/cmd niet.. :x

O o
    /||\
    /¯\

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!