pc koeler overtoeren ?

• Beste leden van criminalspoint.

De laatste tijd begint mijn processor koeler OVERDREVEN veel toeren te maken, Ik vind dit eigenlijks een beetje overdreven terwijl hij helemaal niks doet cpu usage (0%).

Is er een manier om die cooler normaal te laten draaien en niet met zoveel kabaal en dergelijke.

Hij doet dit ook met de video kaart als ik de pc net opstart het is eigenlijks een beetje te idioot voor woorden !

• Okay het zou handig zijn om je specificaties van je PC even te posten. Moederbord, Processor enzov.

Bij het opstarten is het geheel normaal dat de PC alle fans op maximale snelheid laat draaien. Normaal gebeurt dit om overtollig stof er eerst hard uit de blazen en daarna zal ie de settings uit de BIOS laden en zullen de fans normaal gaan draaien.

Als je bijvoorbeeld een EFI bios hebt kun je normaliter de minimum snelheid van je fans instellen. Zo kun je bijvoorbeeld je CPU fan naar 300 RPM zetten bij het begin.
    Daarna zal ie gewoon harder gaan draaien wanneer dat nodig is.

Je CPU zit er nu dus 5 maanden in. Het wordt aangeraden om om de 3 maanden je fans uit te spuiten met een hoge luchtdruk spuit. Stofzuiger op hoogste stand voldoet soms ook wel.

Dus als ik jou was zou ik even de PC openmaken en even met de stofzuiger over de fan heen gaan. Houd er wel rekening mee dat je de fan hierbij vasthoudt zodat ie niet gaat draaien (dit is niet goed voor de motor)

Dat sommigen zeggen dat je een nieuwe koeler moet kopen is iets over de top.

Om bijvoorbeeld stof voor het grootste deel tegen te gaan moet je even kijken of er meerdere fans in de kast kunnen. Dan kun je bijvoorbeeld overdruk creeren door, wat bij mij het geval is, 3 fans in laten zuigen en 2 laten uitzuigen.
    Dit zorgt ervoor dat er zo min mogelijk stof vast blijft zitten op je componenten.

[EDIT]
    Even voor een beeld van wat ik bedoel met het laatste:

Linker fan op de zijkant: Intake, 200mm

Rechter fan: Intake, 200mm
    Bottom fan: Intake, 120mm
    Linker fan: Outtake, 140mm
    Top fan: Outtake, 200mm

CPU rechter fan: Push, 120mm
    CPU linker fan: Pull, 140mm

Kast: HAF922 | CPU: I7-930 @ 4.0GHz | CPU Cooler: Noctua NH-D14 | HDD0: Crucial M4 128GB, HDD1: Kingston SSD 64GB, HDD2/3: WD Black & Green 1TB, HDD4: Seagate 1.5TB | Mem: Kingston HyperX 12GB @ 1600MHz | Graphics: Crossfire HD6970 | Res: 5760x1080

• Specificaties hebben er niets mee te maken;
    Is gewoon het stof dat de cooler wat onder druk zet.
    Waardoor de cooler sneller maar dan ook harder gaat werken.
    En dat maakt idd lawaai, dus gewoon cooler even demonteren en dan uitblazen.

Mag gerust met een vochtig vodje ook afgekuist worden.

• Citaat van Jordi

Specificaties hebben er niets mee te maken;
    Is gewoon het stof dat de cooler wat onder druk zet.
    Waardoor de cooler sneller maar dan ook harder gaat werken.
    En dat maakt idd lawaai, dus gewoon cooler even demonteren en dan uitblazen.

Mag gerust met een vochtig vodje ook afgekuist worden.

Sorry hoor, maar hardware had er in dit geval mee te maken zodat ik wist of hij een EFI bios ondersteuning heeft of niet. Daarnaast met de kennis wat voor CPU het is kan ik inschatten wat voor kwaliteits voeding erbij geleverd is. Intel standaard bijgeleverde koelers verschillen nogal in kwaliteit en hetzelfde geld voor AMD.

Verders is CPU koelblok loshalen niet een slim idee aangezien er dan weer nieuwe koelpasta op aangebracht moet worden. Het loshalen van je CPU koeler en er dan weer gewoon opdrukken kan zo een verschil maken van 5 graden, dit omdat de koelpasta niet meer goed bind met de CPU (ookal wordt het warm). Het loshalen van een CPU koeler in een stoffige computer is sowieso niet een slim idee, aangezien er stof op de koelpasta kan landen zodra je de CPU koeler loshaalt. Oftewel je zou dan eerst je hele PC stofvrij moeten maken.

Kast: HAF922 | CPU: I7-930 @ 4.0GHz | CPU Cooler: Noctua NH-D14 | HDD0: Crucial M4 128GB, HDD1: Kingston SSD 64GB, HDD2/3: WD Black & Green 1TB, HDD4: Seagate 1.5TB | Mem: Kingston HyperX 12GB @ 1600MHz | Graphics: Crossfire HD6970 | Res: 5760x1080

• Citaat van r-mulder

Installeer speedfan eens op de computer:
    http://www.almico.com/speedfan446.exe

Na de installatie kun je het aantal graden bekijken van de cpu, gpu, hdd en noem maar op..

Post daarvan maar even een screen als je wilt :)

Speedfan is niet de beste hierin, weet niet zo snel een ander tooltje (ik gebruik die van ASUS). Dit omdat hij bij mij zegt dat de CPU -30 graden is ;)

@Jopi, kabelmanagement? :p

• Citaat van BrokenTrack

Speedfan is niet de beste hierin, weet niet zo snel een ander tooltje (ik gebruik die van ASUS). Dit omdat hij bij mij zegt dat de CPU -30 graden is ;)

@Jopi, kabelmanagement? :p

Das dan heel vreemd, want bij mij werkt die echt perfect op 4 systemen :p
    Anders kun je ook altijd Everest home edition gebruiken, die geeft precies hetzelfde aan als speedfan en de temp in de bios.

Postcounter: 100 - 200 - 300 - 400 - 500 - 600 - 700 - 800 - 900 - 1000

• [offtopic]Klopt inderdaad, de kabel die je door de hele computer ziet gaan is voor de fan op de zijkant. Die andere kleine kabeltjes rechts die haal ik vaak los om de computer uit elkaar te halen aangezien ik vaak upgrade. Maar de andere kabels zal ik nog even moeten verbeteren, dus moet binnenkort maar weer eens tyraps halen. Deze kast is overigens een HAF 922 en de kabelmanagement daarvan valt wel mee. Ik denk dat ik binnenkort ook maar even een nieuwe kast ga halen. Ik heb namelijk 3 HDD's en 2 SSD's in de PC zitten en op die plek wil de kabelmanagement niet helemaal top.[/offtopic]

Ik gebruik altijd zelf RealTemp voor mijn processor. Dit programma geeft namelijk ook de TJ Max weer wat altijd handig is zodat je weet of je een redelijk normale temperatuur hebt. Daarnaast geeft dit programma de warmte per core in je processor weer.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!