Key order statement

  • Beste CPers,


    Ik heb een vraag over een eventueel bestaand MySQL command. Stel ik heb een tabel waar ik een hoop waardes uit heb verwijderd. Bestaat er dan een MySQL command die er voor zorgt dat al mijn key-waardes weer op volgorde staan?


    Voorbeeld:


    ID Naam
    1 Joep
    2 Klaas
    3 Henk
    4 Piet
    5 Jan


    Nu verwijder ik klaas en piet en krijg ik dus het volgende;


    ID Naam
    1 Joep
    3 Henk
    5 Jan


    Bestaat er dan een MySQL command waarmee ik het volgende voor elkaar krijg;


    ID Naam
    1 Joep
    2 Henk
    3 Jan


    Groeten Joker.

    CMS Slim creator
    Original YC creator
    Six-Six-Six creator


    Sinds Crime-Scripters een Crime-developer.

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Voor zover ik weet is dat er niet. Wat je kan doen, is een script schrijven die alles behalve het ID ophaalt, en die zonder ID (dus met auto-increment) weer toevoegd in dezelfde tabel nadat je deze hebt leeggemaakt. Maar wat is wijsheid...


    Waarom zou je dat willen overigens? Als er andere tabellen naar een gebruiker_id verwijzen, moet je die ook aanpassen. Dan blijf je aan de gang, daar kom je gewoon simpelweg niet doorheen.

  • Citaat van Jannick

    Voor zover ik weet is dat er niet. Wat je kan doen, is een script schrijven die alles behalve het ID ophaalt, en die zonder ID (dus met auto-increment) weer toevoegd in dezelfde tabel nadat je deze hebt leeggemaakt. Maar wat is wijsheid...


    Waarom zou je dat willen overigens? Als er andere tabellen naar een gebruiker_id verwijzen, moet je die ook aanpassen. Dan blijf je aan de gang, daar kom je gewoon simpelweg niet doorheen.



    Als je een database hebt met enorm veel waardes is het handig alles op volgorde te hebben. Het is namelijk mogelijk het maximum aantal characters of de maximale waarde te behalen. Als dat het geval is in een database dan kan hij geen nieuwe rijen meer toevoegen.

    CMS Slim creator
    Original YC creator
    Six-Six-Six creator


    Sinds Crime-Scripters een Crime-developer.

  • Als je een ID hebt met een unsigned BIGINT, dan kan je maximaal 18446744073709551615 records toevoegen. Zegge 18 quintiljoen, 446 quadriljoen, 744 triljoen, 73 biljoen, 709 miljoen, 551 duizend en 615 eenheden. Ik denk niet dat je daaraan in normale gevallen komt.. Fouten voorbehouden btw ;)

  • Volgens mij wel...


    PHP
    $id = 0;
    while ($a = $v->fetch_array(MYSQLI_ASSOC))
    {
     $id++;
     // overigen en id = $id
    }
  • wanneer je een primary key + auto_increment doe is het niet eens verstandig om dit te gaan doen, aangezien je niks voor niks een id mee geef!


    Denk is even aan je koppeltabellen waar je die id gebruikt, die moet je dan ook veranderen, te veel querys te veel load, website sloom.

    School
    Tweedejaars Informatica Student @ Hogeschool Rotterdam.


    Webtalen
    - PHP ( OOP )
    - SQL
    - JavaScript i.c.m. jQuery framework
    - (x)HTML
    - CSS
    - Actionscript
    - XML


    Programmeertalen
    - Java
    - C#
    - Ruby i.c.m. on Rails framework

  • Citaat van NielsB

    wanneer je een primary key + auto_increment doe is het niet eens verstandig om dit te gaan doen, aangezien je niks voor niks een id mee geef!


    Denk is even aan je koppeltabellen waar je die id gebruikt, die moet je dan ook veranderen, te veel querys te veel load, website sloom.


    Je hoeft niet altijd koppeltabellen te hebben bij primary keys met een AI. Denk aan een simpele verwijzing als de volgende; profiel.php?id=4


    Citaat van Malik


    Volgens mij wel...


    PHP
    $id = 0; 
    while ($a = $v->fetch_array(MYSQLI_ASSOC)) 
    { 
     $id++; 
     // overigen en id = $id 
    }


    Niet precies wat ik bedoel maar toch bedankt.


    Citaat van Jannick


    Als je een ID hebt met een unsigned BIGINT, dan kan je maximaal 18446744073709551615 records toevoegen. Zegge 18 quintiljoen, 446 quadriljoen, 744 triljoen, 73 biljoen, 709 miljoen, 551 duizend en 615 eenheden. Ik denk niet dat je daaraan in normale gevallen komt.. Fouten voorbehouden btw ;)


    Nooit aan gedacht. In principe moet je altijd uitgaan van een oneindig aantal leden, maar 18 quintiljoen, 446 quadriljoen, 744 triljoen, 73 biljoen, 709 miljoen, 551 duizend en 615 komt voor mij dicht genoeg bij oneindig.
    Bedankt voor de tip ^^

    CMS Slim creator
    Original YC creator
    Six-Six-Six creator


    Sinds Crime-Scripters een Crime-developer.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!