Bedankt man, snap ik volkomen en de manier waarop mijn applicatie geschreven is kan ik ook gewoon vanuit eender wel script meteen de DB class aanspreken zonder eerst een data class aan te spreken maar dit doe ik gewoon bewust niet ik houd het voor mezelf liever code en data gescheiden.
Heb echter bewust gekozen om mijn logic en data gescheiden te houden om sneller te kunnen werken in de toekomst, voor iedere tabel in mijn database heb ik een data class waar alle queries betreffende die tabel geschreven worden in de fucnties van de data klasse (handig voor mij om snel aanpassingen te doen aan queries voor tabel users bv, i.p.v. te gaan zoeken in 1 of meerdere bepaalde scripts.
De reden dat al mijn data classes dan de DBConfig extenden is omdat er enkel queries worden uitgevoerd in de data class en nergens anders, leek me ook beetje logisch om het op die manier te gaan schrijven dan.
Niet om mezelf meer schrijf werk te bezorgzen (wat ik uiteindelijk een beetje doe) maar gewoon om het feit dat wanneer ooit iets moet aangepast worden of er treed een bug op dan weet ik ook precies waar ik dat moet doen (a.h.v. eender welke error) in plaats van te gaan zoeken in 1 bepaald 'all-in' script. En net omdat dit vooral geschreven is voor een groot project vind ik het ook maar meer dan aangenaam als alles netjes gescheiden en logisch in elkaar zit.
En nu ga je me misschien uit lachen maar voor iedere tabel in de database heb ik dus: een logic class, data class en een entity class.
In men logic class hoort gewoon alle website code niet-database gerelateerd, data class alle queries en dergelijke en in mijn entity classes ga ik bv van een tabel een object maken, handig om na het fetchen van gegevens deze ook door te spelen naar de view in de vorm van een object.
Verder had ik gewoon even snippets gepost van voorbeelden hoe ik PDO aanpak in mijn applicatie, hoop de starter er toch mee geholpen te hebben, althans op vlak van verbinding leggen met de database, de rest doet hij beter zelf 
Ik zie nu ook wel in dat ik wat extra schrijf werk kon vermijden maar op vlak van dataload en snelheid ondervind ik met deze methode geen problemen ik zou echter wel UTF8 kunnen gaan gebruiken maar mijn database is voornamelijk latin1_swedish_ci en CMS velden deze worden dan als UTF8 opgehaald vandaar ook de keuze om charset niet te bepalen, PDO zorgt ervoor dat de charset toegewezen in de database waarden van het veld automatisch worden gebruikt. Weet niet in hoevere dit vertraging kan veroorzaken maar switchen naar 1 charset doe ik dus niet om die bepaalde reden, ik houd mijn standaard (niet HTML of geen speciale karakters) velden liever in latin1.