Een tijd geleden stond ik voor hetzelfde probleem. Ik heb een ASUS K50ID uit mei 2010. Als ik de specs vergelijk komen onze laptops wel ongeveer overeen. Ik had al Windows 7 64-bit.
De keuze was nieuwe laptop versus upgrade van huidige laptop. In mijn vrije tijd programmeer ik af en toe PHP hierop (WAMP/SublimeText/PHPStorm). Dit zou je ook in zekere zin als tekstverwerking kunnen beschouwen :).
Het enige probleem was dat de laptops die ik voorbij zie komen (ik hield en houd nog steeds de reclamefolders een beetje in de gaten) allemaal shit hebben die ik niet nodig heb, maar waar je wel voor betaalt.
Daarnaast heb ik een gewone desktop PC die ik voor het "zwaardere" werk gebruik: films/series/gaming :p.
Uiteindelijk toch gekozen voor een upgrade die enkel bestond uit de vervanging van een HD door een SSD. Hierbij heb ik gekozen voor een wat duurder model: de Crucial MX100 512 GB. Hier betaalde ik begin dit jaar 200 EUR voor (je zou natuurlijk ook voor een goedkoper model kunnen gaan). Ik heb uiteindelijk gekozen voor dit model vanwege de positieve reviews (volgens mij ook de specifieke (caching?) techniek die van positieve invloed op de levensduur was of zoiets) en de specs ((zeer) hoge lees/schrijfsnelheid). Als je voor een goedkoop model gaat is denk ik de leessnelheid belangrijk(er). Je leest doorgaans vaker data dan dat je deze schrijft.
Volgende stap is het overzetten van je data. Ga je voor het maken van een image of herinstalleer je alles van meegeleverde CD's / DVD's enzo. Ik ben zelf voor optie #3 gegaan want bij die meegeleverde installatieschijven krijg je volgens mij ook ontiegelijk veel bloatware mee (programma's die meegeinstalleerd zijn en je eigenlijk nauwelijks/nooit gebruikt maar wel CPU en geheugen vreten). Anyway, optie #3. Dat is mogelijk het best bewaarde (publieke?) geheim van Microsoft: je kunt gewoon legaal images van windows downloaden van het internet. Tijdens mijn speurtocht naar "asus laptop clean install" kwam ik onder andere deze thread tegen. Nu is het niet verstandig om meteen de eerste de beste bron te geloven, maar vanuit verschillende reacties op dit officiele forum (van medewerkers / gecerticifeerde leden) werd keer op keer doorverwezen naar dezelfde site (digitalrivercontent.net). Je zult wel even zelf moeten uitzoeken welke versie je moet hebben. In deze zelfde reactie wordt ook verwezen naar een supersimpel tooltje (mits je een DVD-brander hebt, uiteraard) voor het bakken van een bootable DVD van de image (GEARISOBurn.exe). Ook zul je dus een andere computer moeten hebben waar je tijdelijk bestanden naar over kunt zetten.
Dan is daar het inbouwen van de SSD. Als je niet direct 2 linkerhanden hebt is dit niet zo heel ingewikkeld. Ik maakte voor mijn avontuur gebruik van een Youtube filmpje. Geen idee of dit 100% aansluit bij jouw model maar het is illustratief genoeg denk ik, en anders moet je even verder zoeken :).
Tot zover een samenvatting van mijn onderzoek :).
Oh, en hoe het bevalt: mijn laptop is best wel weer snel en muisstil. Maar nu vormt de processor waarschijnlijk de bottleneck :). De upgrade is zeker de moeite waard want een SSD is zooooooveel sneller dan je standaard meegeleverde 5400 RPM HD (en geen bloatware helpt ook, natuurlijk :)).