Is dit een call to action richting beheerders? Moeten beheerders vervolgens zelf handmatige stappen doorlopen zoals updates selecteren en op een installeer- of update-knop drukken?
Als er niets te melden valt of wanneer beheerders verder geen invloed kunnen uitoefenen op dit proces dan zou ik hun (initieel) niet lastig vallen met boodschappen. In het laatste geval stel je hun namelijk voor een voldongen feit: "Update xyz geinstalleerd", als je elke keer dit soort boodschappen moet gaan wegklikken -of simpelweg lezen omdat ze op je scherm getoond worden-, dat gaat snel vervelen.
En wanneer het handmatige updates zijn, hoe zorg je er dan voor dat de updates in de goede volgorde plaatsvinden? Het lijkt mij dat er ook afhankelijkheden tussen updates zitten?
Ik heb een tijdje gewerkt met Magento, en wat daar gebeurt vond ik wel goed werken, al is het niet heel erg gebruiksvriendelijk, maar het doel lijkt mij het attent maken op updates.
Enerzijds wordt er op een soort "backend frontpage" de openstaande "notificaties" getoond met een "mate van ernst", meestal gerelateerd aan security (low, medium, high ofzo). Hiermee geef je ook meteen een indicatie of het zaak is dat je direct een ingreep doet, of dat je deze kunt opsparen ofzo.
Daarnaast is er een apart "notifications" paneel wat in feite ook een soort van changelog /to-update list is. Dit is volgens mij ook de enige plek waar je de notificatie als "gelezen" kunt markeren en/of kunt verwijderen (maar dat helpt je historie eigenlijk om zeep). Dit zorgt er wel voor dat het haast onmogelijk is dat je een notificatie mist, waarbij het eerdergenoemde doel dus wordt bereikt.
Ik zou eerst eigenlijk kijken of het mogelijk is om (toch) alles volledig te automatiseren zonder het ingrijpen van beheerders, ik neem aan dat die updates toch geinstalleerd moeten worden? Het lijkt mij geen optie om niet te updaten/deels te updaten? De changelog is dan nog steeds een goed idee, omdat je daar een totaaloverzicht hebt (zou je daar in geinteresseerd zijn) die bijvoorbeeld ook zou kunnen aangeven wanneer een update is geinstalleerd.
Als er geen handmatig ingrijpen van beheerders nodig is (de updates gaan vanzelf) dan zou ik hier geen boodschappen over tonen, ze kunnen hier namelijk helemaal niks mee :). En als ze dan toch willen weten wat er allemaal op de achtergrond gebeurt kunnen ze de changelog raadplegen.
Of toon een kleine boodschap "Er zijn X updates beschikbaar" die je doorverwijst naar de "changelog" pagina waar je ook de updates kunt installeren / negeren ofzo. (a la Windows Update)
Of werk met kleuren die aangeven wat de status is van verscheidene onderdelen (a la Norton). Groen = goed, oranje = opletten, rood = aandacht vereist.