Een framework is op zichzelf niet geschreven voor een specifiek doel, het levert meestal standaard bouwstenen om het opzetten van applicaties eenvoudiger te maken.
Ook zou je je kunnen afvragen of de "standaard interacties" met een website (zoals deze, waarvoor een framework meestal wel componenten biedt om deze te ondersteunen) wel opgaat voor web-spellen (van de "criminal" variant).
Daarnaast verloopt PHP meestal via HTTP wat zich bedient van request - response (vergelijk dit met een schaakspel) en niet direct via events en listeners (vergelijk dit met een RTS (realtime strategy game)). Dit kan nog voor een deel overbrugd worden middels AJAX maar goed, als je een heel interactief ding wilt maken kun je je natuurlijk afvragen of PHP wel de goede techniek is om in te zetten.
Dan wil je (op voorhand?) iets heel generieks maken wat meteen al alles kan, en niet een "maatwerk game" bouwen. Een super generiek ding is wellicht een brug te ver. Als je hier nou eens tussenin gaat zitten? Schrijf je code (eventueel met gebruikmaking van een framework) met herbruikbaarheid in het achterhoofd. Elk type spel heeft in het algemeen toch een redelijk specifieke set regels, als je deze op een semi-generieke (en herbruikbare) manier kunt vangen en programmeren dan heb je op een gegeven moment bovenop je framework ook een soort van "criminials" library die redelijk goed herbruikbaar is. Dit zal wel iets zijn wat over tijd zal moeten groeien (om te zien wat werkt en wat niet).
Daarbij is het dus ook belangrijk dat je deze ontwikkelt met backwards compatibility in het achterhoofd (maar dit komt weer neer op het ontwikkelen met herbruikbaarheid als een van de doelen).
Probeer niet alles in 1x te doen maar doe het stapsgewijs en probeer van tevoren een soort van strategie / architectuur uit te stippelen. Mogelijk heb je weliswaar alle componenten, maar een (globaal) plaatje van wat je uiteindelijk wilt (kunnen) bouwen is natuurlijk ook handig.
(oftewel ga volgens een van tevoren opgezet plan te werk)