Posts by FangorN

Maar dan is het wel handig om de HTML structuur te weten die je nu gebruikt.

Als daar enige structuur in zit (bijvoorbeeld door gebruikmaking van classes die specifiek voor de javascript worden gebruikt) dan kan dat je rekenwerk inderdaad vergemakkelijken.

In wezen heb je maar twee berekeningen/handelingen nodig:
    - een berekening die een vermenigvuldiging in een rij uitvoert (productprijs x aantal)
    - een berekening die de totalen in de laatste kolom optelt (en na afloop hier BTW over berekent)

Dit zou je nog kunnen vereenvoudigen door in de loop die de rijen doorloopt het tussenresultaat te onthouden zodat je deze handelingen in elkaar schuift.

Let er wel op dat het decimaal scheidingsteken normaal een punt is, en geen komma.

Ook zul je in moeten haken op wijzigingen zodat het bovenstaande verhaal opnieuw uitgevoerd wordt op het moment dat er een wijziging / toevoeging is.

Zo, nu heb je min of meer een functionele spec, nu is het slechts een kwestie van code kloppen :p.

Los van hoe iets technisch werkt kun je toch gewoon zien en beschrijven wat er gebeurt? Dit opschrijven in lopende zinnen is een functionele spec. Los van techniek beschrijf je wat dingen doen.

En daarna zou je eens na kunnen gaan denken over hoe je dit technisch oplost. En misschien een eigen originele draai geven aan dit soort dertien-in-een-dozijn spellen.

Je grootste probleem is echter dat je meteen aan de slag wilt zonder na te denken over wat er nu eigenlijk moet gebeuren en hoe je dit technisch / visueel vormgeeft. Vergelijk dit met het bouwen van een huis, daar begin je toch ook niet aan op een zonnige dag zonder een soort van blauwdruk?

Tis zoals altijd weer het "bezint eer gij begint", of liever gezegd het gebrek hieraan.

@FangorN Je spreekt jezelf tegen ... Geen programmeertaal leren wel "het toepassen van de theorie en vooral doen", "nette werkhouding" etc.

Actually, no. Deels moet deze werkhouding er al zijn, en deels kun je deze aan- of bijleren (nature & nurture). Wanneer je volstrekt geen affiniteit hebt met programmeren is het misschien ook geen goed idee om ermee te starten.

De theorie (syntax) maakt echt slechts een klein deel uit van een programmeer( of scripting-)taal. De rest is praktijk (semantiek) met alle bijbehorende methoden en technieken.

Strict genomen is PHP ook een scriptingtaal, geen "volwaardige" programmeertaal. PHP is veel minder strict, dus vergt ook meer eigen discipline. En als je dan toch een taal zoekt met een strenge(re) syntax, stel dan Python voor :p.

In beginsel zijn de meeste talen ongeveer gelijk qua syntax, dus in dat opzicht maakt het niet echt uit waar je begint. Echter, de topicstarter heeft het specifiek over:

PHP+MYSQL OOP HTML5, css3, JQUERY(javascript)

Wat jij vervolgens voorstelt komt ongeveer op het volgende neer:
    topicstarter: ik wil deuren leren maken
    jij: hiermee kun je leren kasten te maken

Toegegeven, het heeft allebei met houtbewerking te maken, maar toch sla je de spreekwoordelijke plank mis.

@M.Beers weet niet helemaal of dat een goed idee is omdat @BMW-M5 toch meer in de "webprogrammeren" hoek zit (gezien de talen en technieken die hij zichzelf eigen wil maken). Wil je iemand dan opzadelen met de intrinsieke details van een programmeertaal voor het maken van standalone applicaties terwijl deze (blijkbaar?) websites of -applicaties wil maken?

Dat gezegd hebbende, het "onder de knie krijgen" zit meer in het toepassen van de theorie. Je leert het vooral door te doen.

Er zijn tegenwoordig een heleboel sites waar je informatie vandaan kunt plukken, al dan niet tegen betaling.

Zo heb je ook treehouse en tal van andere resource-sites. Of je leert het lekker ouderwets uit een boek.

Een van de belangrijkste eigenschappen die je wel dient te hebben is een enigszins onderzoekende aard, en misschien een nette werkhouding. Weet niet hoe het met eerst gestelde staat aangezien je zelf nog niets gevonden leek te hebben?

Volgens mij had Luuk Koelman hier een (hele?) tijd geleden een column over geschreven, specifiek dat mensen zich zorgen maakten over hun online privacy.

Hij zette in zijn column uiteen dat die personen blijkbaar een nogal hoge dunk van zichzelf hadden en het eigenlijk helemaal niet interessant was wat die mensen allemaal aan het uitspoken waren. Dus zelfs al kunnen allerlei externe partijen (zoals veiligheidsdiensten /tinfoilhat), potentieel, zien wat je doet, het is simpelweg niet boeiend genoeg.

En over de uitslagen van dat onderzoek, wordt ergens gezegd dat deze naar beste vermogen naar waarheid zijn ingevuld? Ik kan ook zeggen dat ik niets te verbergen heb terwijl er, bij wijze van spreken, twee lijken in het fundament onder mijn tuinhuisje zijn verwerkt. Volgend onderzoek: "75% van enqueteinvullers liegt wel eens bij invullen"? Als jij iemand rechtuit vraagt "Heb jij iets te verbergen?" wat antwoord jij dan? :p

jongeren hebben niets te verbergen <--> jongeren vinden privacy erg belangrijk

Ik kan dit niet rijmen.

Vind het wel grappig dat je ((on)bewust?) kiest voor het online leven en vervolgens je beklag doet dat je "sociale leven" (lees: consumentengedrag) gemonitord/uitgemolken wordt. Dat gebeurt omdat daar blijkbaar geld te halen valt.

Maar dat keurslijf heb je jezelf toch echt aangemeten. Je doet immers zelf aan al die flauwekul mee. Consumptiemaatschappijslavernij 2.0?

Het voornaamste struikelblok bij weergave van code is wat mij betreft het verprutsen van enige inspring en het wrappen van coderegels. Ik draag zorg voor het aanleveren van nette code maar deze site helpt deze sebiet na opslaan of wijzigen om zeep (mijn inspring gaat op een of andere manier verloren, alsof meerdere spaties (ik gebruik geen tabs) worden getrimd naar één spatie).

Laat code in codeblokken gewoon met rust en druk deze exact af zoals deze worden aangeleverd. Bijvoorbeeld met een horizontale overflow mocht er te weinig ruimte zijn (dit om wrapping te voorkomen wat m.i. de leesbaarheid belemmert).

Persoonlijk heb ik een hekel aan (het concept van) "slimme forums" die dingen proberen te verbeteren (lees: proberen recht te buigen wat krom is). Deze aanpassingen zijn vaak geen verbeteringen.

Als dit voorheen wel heeft gewerkt zou mijn eerste vraag zijn: wat is er in de tussentijd veranderd?

Wat gaat er precies fout en waar blijkt dit uit?

Pas na deze analyse, dus wanneer je het probleem volledig begrijpt, kun je aan de slag met een oplossing.

Ook nooit anti-virus op linux geinstalleerd, die zijn er eigenlijk ook niet.

Geen virussen, of geen anti-virus? Anyhoo, linux heeft rootkits en andere ongein :p. Hangt er een draadje aan (of zit je draadloos verbonden) dan ben je potentieel kwetsbaar. Simple as.

De reden dat bij windows virussen wel heel erg bekend zijn is om de veiligheidslekken maar ook omdat windows systemen de meeste gebruikers heeft die makkelijk te infecteren zijn.

Deze groep gebruikers is niet zozeer makkelijk(er) te infecteren, maar deze groep is vanwege de omvang gewoon veel interessanter om aan te vallen omdat dit een veel groter doelwit is waar je op kunt schieten.

Dit hoeft niet per definitie iets te maken te hebben met hoe robuust een systeem van zichzelf is maar is simpelweg een kwestie van marktaandeel. Zou jij als hacker specifiek je pijlen richten op een systeem dat niet waterdicht is maar waarvan je weet dat deze wereldwijd maar door een handjevol mensen wordt gebruikt?

Is dit (gehele bedrag) trouwens wel een boete? Was het niet voor het grootste deel achterstallige belasting die (alsnog) betaald moest worden, mogelijk met interest, en mogelijk nog met een toeslag (en die toeslag kun je dan wellicht zien als boete)?
    Typisch gevalletje oneerlijke concurrentie op macroschaal, net als StarBucks.

Gelukkig zijn er twee zekerheden in het leven :).

Dit lijkt mij niet zo ingewikkeld maar zal wel tijd in beslag nemen. Hoeveel tijd hangt af van de complexiteit van je website en de hoeveelheid code. En nadat je je .htaccess bestand weer hebt opgezet zul je alles moeten testen.

Misschien is dit ook een uitgelezen moment om de code eens inhoudelijk te bekijken qua security en houdbaarheid (als je nog gebruik maakt van mysql_-functies is dit mogelijk een goed moment om dit aan te passen).

En als je dan toch bezig bent kun je overwegen om dit opnieuw te bouwen en e.e.a. handiger aan te pakken.

Geen idee. Ik ben geen sysbeheerder.

Maar zoals met zoveel problemen kun je de verdeel-en-heers strategie toepassen. Deel dit probleem in (ten minste) twee stappen op:

- het verwijderen van nginx
    - (her)installatie apache

Onderzoek per geval wat hier voor nodig is, en ga dan pas dingen doen. En documenteer dit ook, zodat je de volgende keer niet al dit werk opnieuw kunt doen. Deze twee zaken kun je ook in complete afzondering behandelen lijkt mij, dus doe dat ook - focus je volledig op een (deel)taak. Misschien moet je nu ook nog dingen backuppen voordat je ze voorgoed wegveegt (database?).

Het klinkt flauw, maar ik hoop dat dit ook een soort van leermoment is. Ik weet niet hoeveel stront je hebt hierdoor, maar je staat nu vast in de stront. Zorg altijd dat je weer uit de stront kunt komen (in het vervolg).

@wimmpie nginx is "slechts" het platform. Er is geen enkele garantie dat pakketten die werkten onder Apache ook (out-of-the-box) werken onder nginx. Deze twee kun je niet zomaar verwisselen als een paar sokken. Althans niet zonder enkele (uitgebreide) tests.

@Starohosting ik weet weinig van wat een update precies omvat, maar is het niet mogelijk om een soort van backup/herstelpunt te maken voordat je een update begint? Het lijkt mij nogal lijp als je allerlei complexe operaties uit gaat voeren die je niet terug kunt draaien. Je moet altijd terug kunnen anders loop je mogelijk vast. Zelfs als de update slaagt, wat nu aan de orde is. Een update zou moeten gebeuren middels een vaste procedure waarbij je te allen tijde terug kunt.

Ok.

Er was dus een .htaccess bestand, maar nu is er geen .htaccess bestand meer (ook interessant om deze overgang van wel --> niet nader te bestuderen zodat dit niet opnieuw gebeurt).

Vervolgens heb je een nieuw .htaccess bestand gemaakt die niet werkt.

Je had nergens (lokaal? live?) een .htaccess bestand meer? Je hebt ook nergens een backup? Ook is je code nergens geversioned? (zorg dat je in het vervolg wel een backup hebt)

Heb je nog wel enig idee hoe dit bestand er ongeveer inhoudelijk uit zag? Zat er enige logica in de opbouw van het .htaccess bestand?

Zoals je het verhaal vertelt ben je je oude .htaccess bestand echt helemaal kwijt, wat in zou houden dat je deze aan de hand van bestudering van alle code van je website opnieuw zult moeten opbouwen.

Sorry dat ik het zeg, maar hoe kun je zoiets belangrijks kwijtraken :/.

Hangt er ook een beetje vanaf wat je precies wilt vertalen:
    - losse woorden (die afhankelijk van context verschillende betekenissen kunnen hebben en daarmee mogelijk ook verschillende vertalingen hebben)
    - zinnen
    - complete verhalen
    - een combinatie van dit alles?

En wat je vervolgens interactief wilt kunnen (laten) aanpassen door een gebruiker/beheerder.