Posts by P.Yntema

De enorme hit Pokémon Go is nu ook beschikbaar in de Benelux. Officieel was de app namelijk nog niet vrijgegeven in de App Store en de Playstore. De ontwikkelaar Niantic maakte dit nieuws bekend via Facebook. Voor veel onder jullie verandert dit waarschijnlijk niks. Erg veel spelers hebben het spel namelijk al via omwegen gedownload in de Benelux. Dit zal het voor Apple gebruikers makkelijker maken om de game ook te spelen.

De release in de Benelux komt later dan in bijvoorbeeld de VS, doordat de servers de enorme populariteit niet aankonden. Tegelijkertijd probeerde Nintendo de game zo snel mogelijk in zoveel mogelijk landen uit te brengen, om de omloop in vervalste games tegen te gaan.

Wat vinden jullie van het spel?

Bron: https://tweakers.net/nieuws/11…-voor-ios-en-android.html

Vorig jaar lukte het bedrijf achter Windows, Microsoft, nog om enkele honderden kilobytes in DNA op te slaan. Al een hele prestatie opzich, maar nu heeft het miljardenbedrijf 200 MB weten op te slaan in DNA. Het bedrijf sloeg de gegevens van een HD-video en een verklaring in 200 talen op in het DNA. Biotechnologen hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang gemaakt in het 'synthetiseren' van DNA. Hierdoor werd het ook mogelijk om (meer) data op te slaan in DNA. Microsoft is echter wel een van de enige bedrijven die toekomst ziet in het opslaan data op deze manier. Dit is best wel opvallend, omdat het in theorie mogelijk is om op deze manier zettabytes (miljarden terabytes) te bewaren in een klein reageerbuisje.

Persoonlijk lijkt me dat hier inderdaad ook best wel wat toekomst in zit. Als er zoveel data zo klein kan worden opgeslagen, zou het een best wel handige harde schijf zijn voor in je PC.

Bron: https://tweakers.net/nieuws/11…laat-200mb-op-in-dna.html

Volgens het Openbaar Ministerie is er een toename in het gebruik van rats: remote access trojans. Vooral kleine en middelgrote bedrijven worden steeds meer getroffen. De apparatuur van bedrijven wordt geïnfecteerd door middel van phishing, een erg breed bekende techniek. De rats geven de hackers de mogelijkheid om het systeem op afstand te besturen. Ook is het mogelijk dat er Keyloggers worden gebruikt: toetsaanslagen worden verstuurd naar de hacker waardoor inloggegevens ontfutseld kunnen worden. Volgens het OM stelen de criminelen vervolgens geld door rekeningnummers in adresboeken van apps aan te passen. Ook worden er betaalopdrachten klaar gezet om zo grote sommen geld naar hackers over te maken.

Onlangs eiste het OM celstraffen van 12 tot 36 maanden tegen 7 verdachten van dit soort malware.

Bron:http://tweakers.net/nieuws/112…ederlandse-bedrijven.html

Vorige maand kraakte de FBI de iPhone 5C van Syed Farook, een terrorist. De FBI kocht de hack mogelijk bij een Israëlisch bedrijf gekocht. Een advocaat van Apple heeft echter laten weten dat het bedrijft niet achter de FBI aangaat om te achterhalen hoe de iPhone gekraakt is. Het bedrijf vermoedt namelijk dat het de zaak niet zal winnen.

Er was veel te doen de afgelopen maand(en) tussen Apple en de FBI. De grootste zaken zijn door het kraken van deze iPhone opgelost, maar er is nog steeds een strijd tussen de twee partijen. Het is de FBI namelijk niet gelukt om de iPhone van een drugsdealer te kraken. Apple wil ook in deze zaak de FBI niet helpen.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/110…thode-te-achterhalen.html

Volgens een gerucht zijn diverse Amerikaanse providers zijn afgelopen week in gesprek gegaan met Yahoo. Het is niet bekend wat de providers Verizon, AT&T en Comcast bieden, maar Yahoo vraag rond de tien miljard dollar. Ook Microsoft is betrokken bij de gesprekken: Het bedrijf is bereid geld in te leggen om een nauwe samenwerking met Yahoo voort te zetten. Acht jaar gelden probeerde Microsoft zelf Yahoo over te nemen, dit was toen voor 45 miljard dollar. Dit lukte niet, maar de bedrijven gingen hierna wel nauw samenwerken.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/109…s-willen-yahoo-kopen.html

Voor mij is een drukke periode bijna afgesloten, waardoor ik weer tijd heb om me als webdesigner aan te bieden. Ik maak professionele designs en zal zeker niet de duurste zijn. Mijn werk loopt uiteen van logo's tot complete websites. Voor een kleine impressie kun je mijn portfolio bekijken. Interesse? Stuur me een berichtje.

Door twee updates zijn er de afgelopen dagen veel computer geüpgraded naar Windows 10, zonder de toestemming van de gebruiker. De updates waren voorheen 'optioneel', maar zijn opeens verandert naar 'aanbevolen'. Wanneer de updates worden geïnstalleerd, downloaden deze automatisch ook Windows 10 mee. Dit heeft volgens gebruikers op Reddit tot veel problemen gezorgd. Computers begonnen uit zichzelf de upgrade waardoor waardevolle documenten verloren zijn gegaan. Gebruikers op het forum raden elkaar nu aan op de updates uit te vinken, of Windows update zelfs helemaal uit te zetten.

Er zijn al eerder per ongeluk 'gedwongen' updates naar Windows 10 geweest. Microsoft gaf toen aan dat het een fout was.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/109…ming-naar-windows-10.html

In Chicago is een 63-jarige man door undercover politieagenten opgepakt voor het verstoren van mobiele telefoons in de tram. Op reddit is een foto verschenen van de man (links) met een draagbare jammer. De man werd opgepakt na veel meldingen over slechte ontvangst in de tram. Na een anoniem telefoontje kon de politie de man aanhouden. Daarvoor werd hij eerst een tijdje geobserveerd door politieagenten in de trein, terwijl de man zijn Jammer gebruikte.

Ik heb gehoord dat dit al jaren gebeurt in Nederland en op sommige momenten zelfs erg normaal is. Tijdens het examen op de middelbare school worden o.a. Jammers ingezet.

http://arstechnica.com/tech-po…phones-on-chicago-subway/

Uit opgevraagde cijfers blijkt dat de Belgische overheid afgelopen jaar 666 keer door hackers is aangevallen. Dit is veel meer dan in 2014 het geval was. Het Centrum van Cybersecurity pikt echter weinig van deze aanvallen op. Volgens minister van Energie en Leefmilieu Marie-Christine Marghem komt dit doordat er vaak sprake is van een 'vernietigende aanval'. Ook zou volgens haar de kracht ontbreken om deze aanvallen tegen te gaan.

Ik vraag me alleen zelf af waarom specifiek de Belgische overheid zovaak doelwit is van aanvallen, terwijl het land vrij neutraal is.

http://tweakers.net/nieuws/109…de-druk-door-hackers.html

Mja, maar het wordt toch een beetje gepresenteerd alsof er een oorzakelijk verband is, terwijl er, als je het mij vraagt, enkel een correlatie is, oftewel, twee fenomenen die tegelijkertijd optreden, maar het is niet zo dat het ene wordt veroorzaakt door het andere (alleen dan is er echt sprake van zo'n oorzakelijk verband toch?). En daarmee gaat het onderzoek met haar conclusies nogal overboord.

Daar geef ik je inderdaad helemaal gelijk in.

Maar dat zegt helemaal niets over de kwaliteit van de bijdrage, hier wordt alleen het feit dat de bijdrage niet werd geaccepteerd "gelijmd" aan het feit dat de bijdrager vrouwelijk was ook al hoeft dit helemaal niets met elkaar te maken te hebben. Dit is simpelweg het resultaat van een rekensom waarvan we de formule niet kennen.

Daar heb je gelijk in, de kwaliteit van de bijdrage wordt niet bekeken in dit onderzoek. Echter, dit is ook niet wat de onderzoekers willen onderzoeken. Het onderzoek ging over of vrouwen minder worden geaccepteerd op GitHub dan mannen. Twee factoren tegelijk onderzoeken is heel erg lastig en ook niet het doel van dit onderzoek. Daarom is de kwaliteit van de bijdrage ook achterwege gelaten. Je hebt wel gelijk over het feit dat dit niet hoeft te betekenen dat vrouwen overal en altijd minder worden geaccepteerd, maar de onderzoekers hebben wel antwoord op hun vraag: De bijdrage van gebruikers worden minder geaccepteerd, als deze gebruikers op hun GitHub profiel aangeven dat ze vrouw zijn.
    De onderzoekers concluderen hier wel uit dat vrouwen dus meer hun best moeten doen in de wereld van Computer Science. Dit is niet zo, het onderzoek heeft alleen uitgewezen dat de bijdragen van gebruikers die aangeven dat ze vrouw zijn minder geaccepteerd worden dan die van mannen. Dit kan bijvoorbeeld ook betekenen dat vrouwen over het algemeen gewoon een slechtere bijdrage hebben. (voorbeeld) De conclusie van de onderzoekers is op dit punt inderdaad wel fout.

De titel van het artikel op deze site is daarom wellicht ook een beetje misleidend (en misschien zelfs wel verkeerd?) want de uiteindelijke uitkomst van het "onderzoek" is juist andersom in vergelijking met wat de titel van het artikel op deze site suggereert. Alleen in sommige gevallen valt het opvallend tegen zoals in het artikel beschreven staat (zie eerste quote).

Ik had inderdaad iets anders in mijn hoofd toen ik de titel voor dit artikel bedacht. Ik bedoelde hier uiteraard mee dat gebruikers die aangeven dat ze vrouw zijn op GitHub minder geaccepteerd worden. Het onderzoek wijst inderdaad uit dat vrouwen juist meer worden geaccepteerd, maar alleen als hun geslacht onbekend is.

GitHub is een van de grootste online communities waar gezamenlijk aan projecten gewerkt kan worden. Een team van onderzoekers heeft op deze community onderzocht of vrouwen minder worden geaccepteerd dan mannen. Op het eerste gezicht leek het dat vrouwen juist meer geaccepteerd worden voor het meewerken aan een project. Dit bleek echter alleen het geval te zijn als de vrouwen niks vermelden over geslacht op hun GitHub profiel. Vrouwen die wel hun geslacht op hun GitHub profiel hadden staan, werden juist minder geaccepteerd dan mannen. De onderzoekers publiceerden deze analyse gisteren online.

De onderzoekers stonden op het begin van het onderzoek al voor een groot probleem. Op GitHub profielen staat niks over het geslacht van de gebruiker. De gebruiker kan zijn geslacht duidelijk maken door bijvoorbeeld een profielfoto of naam. De onderzoekers lostten dit op door het email adres van iedere gebruiker op te zoeken in Google+, en daarmee het geslacht van de gebruiker te bepalen. Uiteindelijk concludeerden zij hieruit dat onbekende vrouwen minder werden geaccepteerd dan onbekende mannen.

Bron

Waarom hem niet open laten staan, wettelijke rente is per jaar 2% over het totaalbedrag. Pak het pas later op dan heb je iets om voor naar een incasso te gaan. Ik zou nu niet al teveel moeite nemen voor een bedrag van nog geen €15

2% over 15 EUR is erg weinig... Dan zou je over 10 jaar pas aan 18 EUR zitten. ;)

Het is al weer een aantal jaar geleden dat Edward Snowden naarbuiten kwam met de werkwijze van de NSA. Velen zagen dit als de grootste bedreiging voor de privacy van internetgebruikers. Jon Callas, mede-oprichter van het bedrijf Silent Circle (bekend van de Blackphone), is het hier niet mee eens. Volgens Callas zijn advertentiebedrijven, zoals Google, de grootste bedreiging voor onze privacy. Steeds meer internetgebruikers willen zich beschermen tegen deze advertenties volgens Callas. Dit is terug te zien in het toenemende gebruik van adblockers. Internetbedrijven bezitten namelijk veel meer gegevens over gebruikers dan overheden. Deze gegevens worden gebruikt om bijvoorbeeld advertenties 'based on interests' te laten zien. Volgens Callas moeten internetbedrijven juist inzetten op de bescherming van de privacy van hun gebruikers. In te toekomst zullen volgens hem namelijk steeds meer gebruikers adblockers gaan gebruiken, waardoor de inkomsten uit advertenties zullen kelderen.

Ik zie zelf ook al jaren bedrijven als Google en Facebook de grootste bedreiging voor mijn privacy. Ik heb het eerlijk gezegd al opgegeven om mijn gegevens te beschermen voor dit soort bedrijven. Wat vinden jullie hiervan? Zijn overheden of internetbedrijven de grootste bedreiging? En beschermen jullie je privacy op het internet?

Een man uit de Amerikaanse staat Arizona heeft vijf jaar voorwaardelijke celstraf gekregen. De man was een van de ontwikkelaars van het programma BlackShades. Deze malware versleutelde bestanden in ruil voor losgeld en het kon ook de computer op afstand besturen. Er zijn gevallen bekend waarbij de malware naaktfoto's maakte via een webcam. BlackShades was tussen 2010 en 2014 te koop en had maarliefst 6.000 betalende gebruikers.

Dit nieuwtje interesseerde mij allereerst niet heel erg, tot ik in de commentsectie van Tweakers wel wat interessants tegenkwam. Deze man mag dan een 'fout' programma hebben ontwikkeld, maar hier is ook ongeloofelijk veel talent voor nodig. Zouden we dit talent niet moeten gebruiken binnen bijvoorbeeld grote tech bedrijven, in plaats van het wegstoppen?

Ik vind het zelf eigenlijk wel een goed idee om dit soort mensen te gebruiken om de veiligheid van computers en het internet te verbeteren. Natuurlijk heeft deze man iets fout gedaan en hiervoor moet hij ook wel een flinke boete betalen, maar het wegstoppen van zulk talent lijkt mij erg jammer. Er is al veel vraag binnen de ICT sectie, vooral naar dit soort mensen.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/107…-straf-van-vijf-jaar.html

Misschien wist je het nog niet, maar eigenlijk moest iedere gebruiker betalen voor Whatsapp. Tot nu toe was alleen het eerste jaar de app gratis te gebruiken. Gister heeft het bedrijf achter Whatsapp dit echter afgeschaft en is de app blijvend gratis geworden. Eén jaar kostte oorspronkelijk 0,99 EUR, maar uit een Poll op Tweakers is gebleken dat eigenlijk bijna niemand ooit heeft betaald voor de app. Ik ben zelf ook pas de app gaan gebruiken nadat deze geld ging kosten, maar ik heb ook nooit hoeven te betalen. Het is nu officieel gratis, maar veel lijkt er dus niet veranderd te zijn.

De definitie van het woord 'gratis' kan hier echter wel in twijfel worden getrokken. Er hoeft geen geld te worden betaald, maar sinds Whatsapp van Facebook is hebben veel gebruikers toch het gevoel dat ze met hun privacy betalen. Wat denk jij?

Bron: http://tweakers.net/nieuws/107…ordt-blijvend-gratis.html