Hallo,
Het probleem met jouw WO en HBO vergelijk is Lars dat na de studie de lonen niet veel verschillen. Pas na een aantal jaar, rond de 10 / 15 als ik het mij goed herinner, begint er een duidelijkere verschil op te treden. Dat maakt niet veel uit voor je lening, want die moet je dus voor beide soorten opleidingen betalen met ongeveer dezelfde loon.
Het aanpakken van "zinloze" ben ik ook niet voor. Het is hun eigen keus. Als ze dat leuk vinden moeten ze dat kunnen doen. Ze moeten uiteraard wel op de blaren zitten.
@WMDiensten, de staat steunt al zoiets. Een tweede bachelor kost veel meer geld, TENZIJ je een studie in de zorg gaat doen.
Ben er uiteraard wel voor om bepaalde studies "aantrekkerlijker" te maken. Maarja, dat kost weer geld...
@Wmdiensten,
Dat ben ik met je eens, defensie moet ook meer betaald krijgen. En BelastingDienst medewerkers mogen wat mij betreft echt gaan inleveren want wat daar allemaal rondloopt is echt te belachelijk voor woorden! En opleidingen die nodig zijn moet je als staat gewoon aanprijzen en (deels) 100% vergoeden, opleidingen waarbij je later veel gaat verdienen hoeven wat mij betreft ook niet vergoedt te worden. Het studenten reisproduct zou wel voor iedereen gratis moeten zijn en blijven, misschien wel met een restrictie dat je max. naar 2 of 3 bestemmingen gratis mag reizen. Bijvoorbeeld je huis, stage en school.
Ze innen belasting? Dat je dat niet leuk vind moet je niet afreageren op de medewerkers.
Mvg,
Tim