Ik wil zeg maar SEO vriendelijke links zoals site.com/page dus niet site.com/page.php
Weet iemand hoe ?

Hoe Nginx rewrite zonder .php erachter
-
-
-
Dus:
http://iets.com/page
Moet verwijzen naar:http://iets.com/page.phpWerkt het niet als je dit in location / { } zet?
rewrite ^/page?$ /page.php last; -
Ik heb enkel wel 50+ pagina`s moet ik die dan een voor een toevoegen of heb jaar daar ook een oplossing voor ?
-
Indien je dit wil voor meerdere pagina's, kun je dit gebruiken:
rewrite ^/(.*)?$ /$1.php last;
-
ik heb deze tutorial gevolgd
How to remove .php, .html, .htm extensions with .htaccess -
rewrite ^/(.*)?$ /$1.php last;
Was de oplossing, bedankt -
site.com doet het nu niet site.com/index wel
-
ik heb deze tutorial gevolgd
How to remove .php, .html, .htm extensions with .htaccessDat zou gewerkt hebben op Apache, echter gaat het hier om Nginx...
Zelf gebruik ik voor bijvoorbeeld Drupal het volgende:
Bash
Toon Meerlocation ~* \.(engine|inc|info|install|make|module|profile|test|po|sh|.*sql|theme|tpl(\.php)?|xtmpl)$ { deny all; } location ~* ^/(\..*|Entries.*|Repository|Root|Tag|Template)$ { deny all; } location / { try_files $uri /index.php$is_args$args; ## other way: #if (!-f $request_filename) { # rewrite ^(.*)$ /index.php; #} } location /favicon.ico { }
-
sorry,
ik had het mis gelezen.
ik ben niet thuis in Nginx.
is er eigenlijk een performantie winst als je Nginx draait?Groetjes,
Mitchell -
is er eigenlijk een performantie winst als je Nginx draait?
Het is niet altijd een performance winst, het verschil tussen Apache in Nginx is dat ze beide op een verschillende manier hun threads afhandelen.
Nginx kan meerdere processen van verschillende gebruikers verwerken en Apache doet dat niet.
In jip en janneke taal (correct me if im wrong):
Nginx kun je zien als een soort Starbucks... Bij de Starbucks doe je een bestelling en geef je je naam op, vervolgens word je naar een nieuwe rij gestuurd om bijvoorbeeld te betalen.Apache is de normale supermarkt waar je in de rij staat voor de kassa.
Kortom het is heel erg afhankelijk van je resources en soort bezoekers, heb je veel kleine processen dan zal Nginx wel degelijk sneller zijn. Heb je weinig maar grote processen dan zal Apache hoogst waarschijnlijk sneller zijn.
-
oke bedankt!
-
Kun je je in nginx niet bedienen van dezelfde strategie als .htaccess / apache?
Vraag je een bestaand bestand / bestaande directory op (denk aan css, javascript maar ook standalone php scripts): serveer maar.
Stuur al het overige door naar index.php (alwaar je met $_SERVER['REQUEST_URI'] bepaalt welke pagina je opvroeg en "bereken" je of deze pagina bestaat.
Dat lijkt mij veel eenvoudiger en intuitiever dan een of meer blacklists en allerlei specifieke regels.
En hierbij is het helemaal handig als je dus je applicatie-code buiten je webdirectory zet zodat je geen "botsingen" krijgt tussen de namen van scripts en URLs die je aanroept. Zet enkel in je webdirectory wat je wil uitvoeren (index.php en standalone scripts, en misschien een soort van algemeen config-bestand waarin de paden van je applicatie zitten enzo).
-
@TS: eventueel kun je niet de index hardcoden?
Bv \ laten herschrijven naar index.php ?M.Beers: jij herschrijft alles naar index.php, hij wilt het herschrijven naar een path zonder de .php
@TS: De manier die FangorN beschrijf is natuurlijk nog beter, dat je alles buiten de web directory kunt zetten.
Maar dat kwam niet naar voren uit je originele vraag, dus denk niet dat het helpt
Participate now!
Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!