Teleurstelling bij Google na uitspraak Europees hof

• Het Europees Hof Van Justitie heeft beslist dat
    Google verplicht kan worden om bepaalde zoekresultaten te verwijderen als
    personen dit vragen.

Als de resultaten in strijd is met de privacy kan iemand aan Google vragen om
    links in de zoekresultaten te verwijderen.

Er bestaat zoiets als het ‘recht’ op vergeten.

Hierbij benadrukte het hof dat er een correct evenwicht moet zijn tussen het
    recht op informatie en het recht op de bescherming van persoonsgegevens.

Vinden jullie dat Google teveel persoonsgegevens van mensen prijs geeft?

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Ben van mening dat dit een slechte uitspraak is.

Iedereen heeft recht op privacy. Ik kan me er dan ook wel in vinden dat na een bepaalde tijd informatie moet kunnen(!) verdwijnen indien daar gegronde redenen voor zijn.
    Maar ik vind deze uitspraak slecht om twee redenen:

- Het betreft iets kwalijks wat zeker van belang kan zijn voor een bedrijf wanneer deze zaken met diegene wilt doen. Opdracht geven tot verwijdering van de informatie vind ik nogal een verzwijging of verhulling. Had diegene maar niet onbekwaam moeten handelen.

Maar waar ik mij het meeste aan erger is dat Google hiervoor moet opdraaien. De content bevind zich op een andere website. Google is eigenlijk enkel het doorgeefluik. Als de content verwijderd wordt wordt deze ook verwijderd uit Google. Bepaalde zoektermen "verbieden" vind ik ook een ernstig middel die naar mijn mening grote impact heeft op de vrijheid op het internet. Naar mijn mening neerkomend op censusring. "Oh die informatie staat mij niet aan en gaat over mij, laat ik het censureren".

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!