Welke programmeertalen kan jij?

  • Welke programmeertalen kan jij? 26

    1. PHP (26) 100%
    2. CSS (24) 92%
    3. SQL (23) 88%
    4. Javascript (21) 81%
    5. Java (11) 42%
    6. Visual Basic (8) 31%
    7. C++ (6) 23%
    8. C# (5) 19%
    9. Python (5) 19%
    10. C (4) 15%
    11. Ruby (3) 12%
    12. Perl (1) 4%

    Hallo,


    Omdat het mij leuk leek om te weten welke programmeer talen men hier kan en in welke verhoudingen start ik hierbij een poll.
    Meerdere antwoorden mogelijk. Ik ben me er overigens van bewust dat SQL niet echt een programmeertaal is. Er zijn meer talen maar de poll heeft een max van 12.


    Vermeld in een post ook per taal :

    Code
    [u]Taal[/u]
    [b]Waarom geleerd:[/b]
    [b]Hoe geleerd:[/b]
    [b]Toekomstig gebruik:[/b]
    [b]Waardevol om te leren:[/b]
    [b]Moeilijkheid om te leren:[/b]


    Om te starten:
    PHP
    Waarom geleerd: Om een maffiaspel te onderhouden. Uitgegroeid naar iets anders.
    Hoe geleerd: Scripts bewerken. Later beetje schrijven. Door Java veel beter geleerd.
    Toekomstig gebruik: Websites
    Waardevol om te leren: Indien je op het web wilt werken, ja
    Moeilijkheid om te leren: non OO is redelijk eenvoudig.


    C++
    Waarom geleerd: Voor school.
    Hoe geleerd: School.
    Toekomstig gebruik: Mogelijk een IRC bot erin schrijven en voor een baan later.
    Waardevol om te leren: Indien je applicaties wilt gaan maken voor bedrijven, ja.
    Moeilijkheid om te leren: Begin is moeilijk (Pointers en veel meer vrijheid)


    C
    Waarom geleerd: Voor school.
    Hoe geleerd: School.
    Toekomstig gebruik: Niet
    Waardevol om te leren: Als je misschien met hardware gaat werken, verder niet echt.
    Moeilijkheid om te leren: Begin is moeilijk (Pointers en veel meer vrijheid)


    C#
    Waarom geleerd: Externe opdrachtgevers op school
    Hoe geleerd: Lijkt erg op Java, welke ik al kon
    Toekomstig gebruik: Waarschijnlijk niet, anders mogelijk bij een baan.
    Waardevol om te leren: Voor Windows applicaties, ja.
    Moeilijkheid om te leren: Indien je bekent bent met Java of een andere C taal, redelijk eenvoudig.


    Java
    Waarom geleerd: Verplicht op school
    Hoe geleerd: School en IRC bot
    Toekomstig gebruik: Mogelijk kleine applicaties die geen GUI vereisen of later een baan.
    Waardevol om te leren: Zeer, basis om andere talen te leren. Eenvoudig toe te passen.
    Moeilijkheid om te leren: Redelijk.


    Verder HTML, CSS en SQL en javascript welke ik het niet waard vind om toe te lichten.


    Mvg,
    Tim

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Taal PHP
    Waarom geleerd: Om websites mee te maken zoals vroeger de criminals games
    Hoe geleerd: Door eerst met criminalsblauw met aantal klasgenootjes destijds eraan te knutselen (scripts bewerken). Daarna vooral door zelf veel te doen.
    Toekomstig gebruik: Websites
    Waardevol om te leren: Om websites te bouwen ja.
    Moeilijkheid om te leren: Je moet vooral doorhebben waar je mee bezig bent.


    Taal JavaScript
    Waarom geleerd: Voor interactie op webpagina's te kunnen maken, zoals popup's, automatisch gegevens ophalen middels Ajax etc.
    Hoe geleerd: Op stage moeten gebruiken en ook op school. Nu door zelf te experimenteren.
    Toekomstig gebruik: Websites
    Waardevol om te leren: Voor meer interactie op je sites heel handig.
    Moeilijkheid om te leren: Redelijk



    Taal C#
    Waarom geleerd: Voor school
    Hoe geleerd: Door opdrachten voor school te maken in c#
    Toekomstig gebruik: Misschien bij baan of voor een programma dat ik nog wil ontwikkelen.
    Waardevol om te leren: Opzich wel, als je graag meer kennis wilt hebben over programmeertalen
    Moeilijkheid om te leren: Het heeft bij mij even geduurd voor ik het redelijk kon.


    Taal SQL
    Waarom geleerd: Om gebruik te kunnen maken van databases
    Hoe geleerd: Via PHP
    Toekomstig gebruik: In webapplicaties en programma's.
    Waardevol om te leren: Ja zeker
    Moeilijkheid om te leren: Valt mee, vooral de simpele querys zijn eenvoudig om mee te beginnen.


    Taal CSS
    Waarom geleerd: Om websites te stijlen.
    Hoe geleerd: Door eigen basic layouts op te zetten.
    Toekomstig gebruik: In websites.
    Waardevol om te leren: Als je websites wilt maken dan ja.
    Moeilijkheid om te leren: Niet moeilijk.


    In de toekomst ga ik JAVA leren.

  • Taal PHP
    Waarom geleerd: Om mijn kleine HTML websites naar een hoger niveau te brengen.
    Hoe geleerd: Kijken naar hoe andere het deden en zo steeds maar weer proberen. Trial and error!
    Toekomstig gebruik: Ik heb op een site een nogal slechte CMS geplaatst. Deze wil ik graag updaten naar een nieuwere versie met OOP, MySQLi en het MVC model.
    Waardevol om te leren: Ja, voor het maken van websites.
    Moeilijkheid om te leren: Zodra je de logica doorhebt is het heel simpel.


    Taal SQL
    Waarom geleerd: Zodat ik databases kon gebruiken in projecten.
    Hoe geleerd: Door te proberen en met php.net.
    Toekomstig gebruik: Ik wil me in de toekomst gaan verdiepen in PDO.
    Waardevol om te leren: Ja, voor het gebruikmaken van databases
    Moeilijkheid om te leren: De basis is zeer eenvoudig, maar er zit wel wat moeilijks tussen.


    Taal CSS
    Waarom geleerd: Voor het stylen van websites
    Hoe geleerd: Door te beginnen met een simpele kleine html site en die steeds maar uit te breiden. Zag er natuurlijk niet uit, maar daar gaat het niet om! :)
    Toekomstig gebruik: -
    Waardevol om te leren: Ja, als je mooie sites wil hebben
    Moeilijkheid om te leren: Nee


    Taal Javascript
    Waarom geleerd: Om gebruik te kunnen maken van jQuery. Voor een one-page website. (Waar de pagina update zonder dat die hoeft te herladen)
    Hoe geleerd: CodeCademy
    Toekomstig gebruik: Websites
    Waardevol om te leren: Als je effecten wilt hebben.. ja.
    Moeilijkheid om te leren: Nee, je moet het even doorhebben.



    In de toekomst wil ik moeilijkere dingend eon. Ik wil me gaan verdiepen in C++, hoe dat allemaal in z'n werk gaat. Was daar mee begonnen, maar door tijdgebrek eigenlijk nooit écht in kunnen verdiepen. Misschien komt het nog wel..

  • PHP
    Waarom geleerd: Heel vroeger al weer, om een criminals website te verbouwen.
    Hoe geleerd: Vallen, opstaan en weer doorgaan.
    Toekomstig gebruik: Zit nu in de webdevelopment, dus maak bijna dagelijks nog gebruik van php.
    Waardevol om te leren: Aangezien ik het op het werk constant gebruik is het voor mij dus zeker waardevol geweest.
    Moeilijkheid om te leren: Tricky, het is heel makkelijk om in te stappen. Maar kan ook best lastig zijn omdat je jezelf snel foute dingen aanleert.


    SQL
    Waarom geleerd: Min of meer een vereiste bij veel projecten.
    Hoe geleerd: Hetzelfde als PHP destijds, bestaande code bekijken en stapje voor stapje dingen wijzigen en kijken wat er gebeurt.
    In mijn volgende semester op school zal ik ongetwijfeld een hoop nieuwe dingen leren, ga dan DIS (Data Informatie Systemen) doen. Dus nog niet geleerd denk ik.
    Toekomstig gebruik: Dagelijks
    Waardevol om te leren: Net als hierboven
    Moeilijkheid om te leren: Relatief eenvoudig


    CSS
    Waarom geleerd: Min of meer een vereiste bij veel (web)projecten.
    Hoe geleerd: Hetzelfde als PHP destijds, bestaande dingen bekijken en stapje voor stapje dingen wijzigen en kijken wat er gebeurt.
    Toekomstig gebruik: Dagelijks
    Waardevol om te leren: Net als hierboven
    Moeilijkheid om te leren: Eenvoudig


    Javascript
    Waarom geleerd: Webapplicaties verijken met interactieve elementen
    Hoe geleerd: Trial & Error, en later op school ook een semester gevolgd op school waarbij Javascript uitvoerig aanbod kwam. Het ging hier dan wel vooral om NodeJS en AngularJS
    Toekomstig gebruik: Dagelijks
    Waardevol om te leren: Net als hierboven
    Moeilijkheid om te leren: Eenvoudig


    Java
    Waarom geleerd: Het kwam op school aanbod.
    Hoe geleerd: Les in gekregen van een leraar, en ookzelf meebezig gegaan door gewoon leuke tooltjes te bouwen.
    Toekomstig gebruik: Hopelijk nooit.
    Waardevol om te leren: Het kan zijn dat ik het ooit nog nodig ga hebben, maar ik hoop het niet. Ik haat deze taal best wel en zou liever C# pakken.
    Moeilijkheid om te leren: Relatief Eenvoudig


    C#
    Waarom geleerd: Het kwam op school aanbod.
    Hoe geleerd: Les in gekregen van een leraar, en ookzelf meebezig gegaan door gewoon leuke tooltjes te bouwen.
    Toekomstig gebruik: Nauwelijks
    Waardevol om te leren: Zeker waardevol om te leren, omdat dit later altijd van pas kan komen.
    Moeilijkheid om te leren: Redelijk


    Ruby (on Rails)
    Waarom geleerd: Het kwam op school aanbod.
    Hoe geleerd: Les in gekregen van een leraar.
    Toekomstig gebruik: Nauwelijks
    Waardevol om te leren: Het was leuk om te werken met Ruby om eens te zien hoe het ook kan binnen een web applicatie. Je ziet ook aan PHP Frameworks als Laravel dat deze ook elementen van RoR overnemen.
    Moeilijkheid om te leren: Vrij eenvoudig, maar het kan op het begin misschien wat verwarrend zijn omdat de syntax soms wat "vaag" oogt. Het is even wennen.

  • PHP
    Waarom geleerd: Eerste programmeertaal die ik heb geleerd, uit hobby.
    Hoe geleerd: Voorbeelden, uitproberen en langzaam opbouwen
    Toekomstig gebruik: Vrijwel niet. Op dit moment eigenlijk alleen op ICTScripters om hulp aan te bieden.
    Waardevol om te leren: Wordt erg veel gebruikt, wat dat betreft nuttig. Verder niet tot nauwelijks toepasbaar bij serieuze applicaties.
    Moeilijkheid om te leren: Niet als je kunt programmeren.


    SQL
    Waarom geleerd: Databases heb je toch nodig he..
    Hoe geleerd: In beginsel uit voorbeelden. Later op school en op het werk.
    Toekomstig gebruik: Veel. Vooral voor Oracle en MySQL databases.
    Waardevol om te leren: Zeker. Zou iedere programmeur onder de knie moeten hebben.
    Moeilijkheid om te leren: Zonder uitbreidingen als PG-SQL niet.


    CSS
    Waarom geleerd: Website's vanmezelf, later voor webapplicaties.
    Hoe geleerd: Uitproberen en documentatie.
    Toekomstig gebruik: Veelvuldig bij de ontwikkeling van webapplicaties.
    Waardevol om te leren: Zeker.
    Moeilijkheid om te leren: Nee.


    JavaScript
    Waarom geleerd: Dynamiek toepassen aan webapplicaties, bijna onmisbaar.
    Hoe geleerd: In eerste instantie door uit te proberen, later serieus in verdiept.
    Toekomstig gebruik: Veelvuldig voor webapplicaties.
    Waardevol om te leren: Zeker als je webontwikkeling doet.
    Moeilijkheid om te leren: Ja. Velen claimen JavaScript te kunnen. Maar het prototyping paradigm is gewoon een hele andere als object orientatie.


    Java
    Waarom geleerd: Eerste instantie vanuit school. Nu mijn belangrijkste taal.
    Hoe geleerd: School en werk.
    Toekomstig gebruik: Veel voor mijn werk.
    Waardevol om te leren: Zeker. Mooie taal om object geörienteerd in te leren programmeren. Daarnaast een serieuze taal voor zowel desktop- als webapplicaties.
    Moeilijkheid om te leren: Ja. Java is een uitgebreide taal met veel standaarden.


    Visual Basic
    Waarom geleerd: Voor een schoolopdracht.
    Hoe geleerd: Prutsen en lachen.
    Toekomstig gebruik: Niet.
    Waardevol om te leren: Absoluut niet.
    Moeilijkheid om te leren: Nee, het is echter wel een belachelijke syntax.


    C
    Waarom geleerd: In een schoolsemester.
    Hoe geleerd: Vanuit school, ook wel eigen onderzoek/
    Toekomstig gebruik: Voorlopig niet veel.
    Waardevol om te leren: Ja, leert je echt programmeren. Weten hoe highlevel talen van binnen werken is zeer nuttig.
    Moeilijkheid om te leren: Redelijk. Pointers zijn voor veel mensen lastig te begrijpen.


    C++
    Waarom geleerd: Eigen interesse.
    Hoe geleerd: Toegepast in een schoolproject.
    Toekomstig gebruik: Voorlopig niet.
    Waardevol om te leren: Niet bijzonder veel toegevoegde waarde boven C om te leren. Wel om te gebruiken.
    Moeilijkheid om te leren: Als je C kunt, valt het reuze mee.


    Ruby
    Waarom geleerd: Voor mijn afstuderen. Sonar gebruikt de taal intern.
    Hoe geleerd: Voornamelijk eigen onderzoek.
    Toekomstig gebruik: Waarschijnlijk niet.
    Waardevol om te leren: Ja, ander paradigma en dat is nooit verkeerd.
    Moeilijkheid om te leren: Redelijk.


    Overigens zijn CSS en SQL wel talen, alleen geen programmeertalen. Wanneer kun je trouwens een programmeertaal? Beetje lastig om te zeggen. ;)

  • DirkZz;
    je zegt dat je hopelijk Java nooit hoeft te gebruiken maar dit zeg je niet over C#. Hoe dat zo? Want ik vond namelijk de talen best wel op elkaar lijken, en vind Java zelfs fijner.
    Verder, hoe is NodeJS? Ben van plan om binnenkort hier een onderdeel van een applicatie mee te schrijven.


    Stefan,
    Had dat van SQL geen taal is er al staan he :p
    Wat ik me wel afvraag, maak je veel gebruik van de GUI van Java? Want die vind ik zelf best irritant om in iedergeval te stijlen (weinig ervaring met GUIs buiten web om).


    Mvg,
    Tim

  • Tim


    Wat jezelf ook al zegt, de GUI bijvoorbeeld. En het is misschien ook wel persoonlijk maar als ik iets zou moeten maken dan zou ik inderdaad eerder C# pakken dan Java. Je kan zeggen over Microsoft wat je wil, maar dat hebben ze mooi voor elkaar.


    Wat betreft NodeJS ging het aanleren vrij snel en eenvoudig, het was ook verplicht voor school maar ik vond het leuk om in te werken.
    Je moet wel waken voor bepaalde Javascript nukken zoals de callbackhell.


    Beetje beperkte reactie dit, misschien dat ik het straks even wat verder toelicht.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!