Windows 8 drivers ontbreken

  • Ik heb zonet Windows 8 geïnstalleerd op mijn mediacenter, waar nog een oud moederbord in zit:
    een AsRock 939 Dual-SATA2


    Ondanks dat Windows 8 eerst een comptabiliteitscontrole heeft uitgevoerd, blijkt hij nu toch niet de juiste drivers te vinden voor de netwerk (uLi LAN) kaart en het geluid (realtek audio).


    Op de site van mijn moederbord staan geen Windows 8 drivers beschikbaar... :(
    http://www.asrock.com/MB/overv…s=All&Model=939Dual-SATA2


    Dien ik nu een nieuw moederbord te kopen, of weet iemand van jullie nog een goede fix?


    Bedankt!

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Ten eerste snap ik niet dat als op een pc staat made for windows 7 dat men er Windows 8 op gaat draaien, in het begin mist er altijd wel iets.
    Mocht Windows 8 een poos uitzijn dan wil het meestal wel.


    Zoals aangegeven hierboven of driver werken van windows 7 daar ben ik geen voorstander van want heb hier ervaring mee van verschillende os versies.


    Je moet in win8 nooit driver gaan gebruiken van win7 dit geeft meestal een conflict tenzij anders aangegeven.


    Wat betreft je moederbord moet je idd even op hun site kijken, als ik bijvoorbeeld een asis moederbord heb ga ik via google naar asus support en daar kanje dan alles weg halen.


    Lees net dat er nog geen drivers voor jouwe zijn dus dan zal ik er persoonlijk ook nog noet aan beginnen.


    Schat dat met een half jaartje er wel drivers beschikbaar zijn.


    Geplaatst via tel.

    Postcounter: 100 - 200 - 300 - 400 - 500 - 600 - 700 - 800 - 900 - 1000

  • Ok, het moederbord dat ik heb, ondersteunt officieel zelfs geen Windows Vista meer :)


    Desondanks werkt alles nu wel in Windows 8.


    The solution:
    1) Voor de realtek audio drivers heb ik gewoon de windows XP 64 bit drivers kunnen gebruiken van het moederbord zelf.
    http://www.asrock.com/MB/overv…s=All&Model=939Dual-SATA2
    Dit was nog vrij simpel, aangezien ik geen internet toegang heb gewoon via usb overgezet.


    2) De netwerk drivers was een grotere uitdaging.
    Daarvoor werkte bovenstaand verhaal immers niet. Ik kreeg steeds meldingen dat hij de LAN kaart niet kon vinden.
    Ik heb uiteindelijk wat gezocht en gewoon een identiek moederbord gevonden, dat recenter is.
    Enkel de geluidskaart is wat veranderd, maar verder bleef de lan kaart hetzelfde.
    Ik heb dus de Vista drivers van de VSTA versie van het moederbord gedownload en geïnstalleerd.
    Dit lukte eerst niet, de driver setup deed een controle op de OS versie en zei dat het OS niet werd ondersteund.
    Ik heb de driver setup dan gedraaid in compatibiliteitsmodus van Windows XP.
    ... En het werkt :thumbup:
    http://www.asrock.com/mb/downl…?Model=939Dual-VSTA&o=All


    Conclusie van het verhaal:
    1) Zelfs oude moederborden kun je met wat geluk toch nog laten draaien op Windows 8.
    2) Vertrouw de Windows 8 update test controle niet!


    Voila, mijn Mediacenter (XBMC) is weer up to date voor amper 30 euro (licentie Windows 8). :)
    Mijn vriendinnetje zal tevreden zijn, nu kan ze weer films zien (en horen ;) ).


    Bedankt voor de hulp.

  • De controle van Windows 8 voordat je het gaat installeren is alleen van toepassing op programma's die op de computer zijn geinstalleerd. Deze kan namelijk lastig alle drivers, die er mogelijk bestaan in de wereld, bij langs gaan om te kijken of je moederbord compatible is. Voornamelijk ook omdat sommige fabrikanten (HP bijvoorbeeld) voor veel van hun producten nog geen Windows 8 drivers hebben uitgebracht. Terwijl het nog een recent product is.


    Ik denk dat veel mensen hier een vergissing mee maken doordat ze denken dat de windows 8 comptabiliteitscontrole ook controleert op drivers, wat niet het geval is.


    Toch mooi dat je dit probleem hebt kunnen oplossen.

    Kast: HAF922 | CPU: I7-930 @ 4.0GHz | CPU Cooler: Noctua NH-D14 | HDD0: Crucial M4 128GB, HDD1: Kingston SSD 64GB, HDD2/3: WD Black & Green 1TB, HDD4: Seagate 1.5TB | Mem: Kingston HyperX 12GB @ 1600MHz | Graphics: Crossfire HD6970 | Res: 5760x1080

    Bewerkt één keer, laatst door jopitan ().

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!