Vraag over herinstallatie

  • Hallo,


    Op het moment ben ik bezig met mijn bestanden aan het overzetten van mijn laptop op de externe harde schijf via Ubuntu.


    In Windows wilt hij niet meer (goed) opstarten. Ik denk dus dat er wat mis is met Windows zelf. Herstelpunten vind die niet (zijn 100% zeker aanwezig). Ik ga daarom Windows opnieuw instaleren. Ik weet dat ik via de dvd ook Windows kan herstellen maar ik ga voor her installatie omdat ik dan weer een schone laptop heb en dan zeker weet dat alles werkt.


    Maar nu is dus mijn vraag... Is het slim om voordat ik Windows ga installeren om de harde schijf te formatteren (meermaals?). En op welke manier(er zijn dacht ik meerdere formatteer mogelijkheden). Want hoe zit het met bijv. de standaard programma's? Ik heb bijvoorbeeld een programma voor mijn fingerscanner. Ik draai Ubuntu via een usb stick.

  • Gewoon normale format doen( niet de snelle format) Daarna je windows installeren.. Weet niet of je een recovery schijf hebt? maar dan word alles gewoon netjes terug geinstalleerd.


    Mocht je alleen een windows 7 dvd hebben dan installeert windows waarschijnlijk wel de meeste drivers voor je alleen soms de bijbehordende programma's niet. Deze kun je dan zelf op de site van de fabrikant van het product vinden.

  • Citaat van RDMNL2010

    Gewoon normale format doen( niet de snelle format) Daarna je windows installeren.. Weet niet of je een recovery schijf hebt? maar dan word alles gewoon netjes terug geinstalleerd.


    Mocht je alleen een windows 7 dvd hebben dan installeert windows waarschijnlijk wel de meeste drivers voor je alleen soms de bijbehordende programma's niet. Deze kun je dan zelf op de site van de fabrikant van het product vinden.


    Fabrikant is falliet. Heb enkel de windows 7 dvd.


    Bedankt voor het advies!

  • Je kan je schijven formateren als je de dvd van Windows 7 via boot menu opstart. Gewoon de installatie afgaan, dan de partities verwijderen. En dan er op zetten. Dan is je schijf ook leeg. Enigste wat er dan me eis dat je ipv bijvoorbeeld 2 schijven meestal maar 1 hebt. Tenzij jij meerdere schijven in je computer hebt uiteraard.

  • Liefst niet teveel formatteren want als jij doet informatica, dus moet je weten dat je hardeschijf en moederbord via binaire getallen werkt.
    Bij een pc is het altijd zo: 0 1 0 0 1 enzovoort, maar d.m.v. een format wordt gans je PC op 0 gezet, maar dan terug op 0 1 0 0 1 enzovoort. Dit maakt je pc steeds trager. Dus niet teveel formateren als het kan.

  • Ben al bezig met het herinstalleren van Windows. Deze is succesvol verlopen met ??n format (via de installatie). Ga nu contact opnemen met een helpdesk aangezien mijn videokaart etc. ge?nstalleerd moet worden.


    edit: windows opnieuw installeren, heb gehoord dat als je connectie hebt met internet tijdens de installatie dat alle drivers automtisch gedaan worden.

  • De meeste drivers worden idd automatisch geinstalleerd, daarin tegen zal windows een standaard driver gebruiken om de grafische kaart etc te herkennen, ik zou altijd zeker bij een grafische kaart de driver installatie van de officiele fabrikant downloaden om dat daar meestal (Zeker bij nvidia) een extra programma'tje bij zit waardoor je meer in kan stellen.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!