Mafiasource 3 release

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

• En zulke mail-configuratie-zaken horen niet in de diepe krochten van een bestand. Die horen in een speciaal configuratie-bestand die je in no-time kan vinden. Vaak in een /conf/ directory.

Die composer-packages uit /vendor/ horen niet in jouw repo, want daar worden ze nooit geüpdated.
      Je kan ze natuurlijk wel forken, maar dat is een ander verhaal waarbij jij de verantwoordelijkheid creëert voor de ontwikkeling van die packages in een nieuwe lijn. Dat lijkt mij niet de bedoeling, en daar ga ik niet verder op in.

Verder maakt composer in je /vendor/ map een autoloader.php aan. Dit bestand moet je dus centraal includeren in je source/framework en dit zorgt er dan voor dat alle PHP-packages in je /vendor/ automatisch geïncludeerd worden. Je hoeft dus niet zelf meer het pad naar PHPmailer/Twig/Doctrine/whatever zelf op te geven. Je hoeft enkel nog de class te initialiseren op de manier zoals je altijd doet. De autoloader doet zijn werk.

- Je moet dus je mail-configuratie naar een centraal configuratorbestand brengen. (Geen onderdeel van composer, maar het maakt je source wel beter beheerbaar)
      - Je /vendors/ uit je repo halen.
      - Instructies in een Readme.md plaatsen waarin je voor je gebruikers uitlegt hoe ze met composer om moeten gaan. Een kwestie van dit uitvoeren:
      php composer.phar update

Doe anders eens inspiratie op in andere Readme's van andere projecten met een repo. ;)

Voor wie lokaal programmeert kan Composer makkelijk installeren (werkt in Linux en Windows) en gebruiken op de command line. Op shared hosting is het gebruik van Composer vaak niet mogelijk, maar dan kan je gewoon bij het deployen van de site de boel gewoon uploaden. Het nadeel is dan als je een package wilt updaten, dan moet je dan lokaal doen, en dan /vendor/ weer uploaden.

Het klinkt misschien ingewikkeld, maar als je de basis van Composer begrijpt, dan ga je het nut ervan zeker wel snappen.
    • Zalig, dit verduidelijkt al enorm veel!

Gaan we komende dagen zeker werk van maken.

Zal waarschijnlijk mail configuratie plaatsen waar ongebruikte social media pagina's in config.php werden samengesteld en dat dan ook ergens verduidelijken in de readme.

Bedankt!

Misschien nog 1 domme vraag. PHPMailer bv, die is slechts op 2 controllers via een modal van toepassing. Hoe kan ik ervoor zorgen dat die niet bij alle controllers via front-controller word ge autoload? Doctrine & Twig denk ik de enige packages nodig bij iedere request. Kwestie van overhead te besparen waar dat kan?
      Wil ik absoluut kunnen voor de wat zwaardere ckeditor packages. (Ook niet overal nodig)

The post was edited 6 times, last by MiCa- ().

• Heb je vast gelijk in! Op zich weinig ervaring in deze frameworks maar ken er wel mijn baan in vinden. Vond dergelijke frameworks ook vooral gericht op hedendaags web app ontwikkelingen met vaak nadruk op CMS, E-Commerce, API of combinatie van al deze. Toen de meeste ervaring in Symfony opgedaan en zag niet onmiddellijk een manier om een crimeclub rpg te ontwikkelen in symfony terwijl die er wel absoluut moet zijn volgens mij ja. Beetje te vluchtig willen starten / niet genoeg ervaring opgedaan? Ook vond ik toen dat ik maar heel weinig ingebouwde symfony modules nodig gehad zou hebben waardoor dan toch maar besloten om mijn vertrouwde custom PHP code manier na te streven. Achteraf bekeken vooral dan af te leiden uit controllers, business en data layers dat die wel stukken vereenvoudigd zouden zijn in een framework als bv. symfony! Althans wel blij dat het toch al een serieuze verbetering is in tegenstelling tot plain PHP. In ieder geval, zou heel graag iets nieuw starten in een framework en alles behalve crimeclub. Alleen misschien nog steeds die angst in functie van gelimiteerde mogelijkheden in een framework? Geen idee.. Wil het zeker overwegen. Laravel lijkt me wel super als die zo lightweight is als geclaimd en met blade die dan vrij goed lijkt op twig kan ik er evt. ook snel mee aan de slag. Mijn eerste maanden symfony ervaring (2014-15) vooral ondervonden hoe zwaar het framework wel niet is localhost! Heb echt geen idee de dag van vandaag ook met alweer zoveel generaties betere hardware etc.. Initiele versie 3 ontwikkelingen ergens midden - end 2015 was dan ook een gefaald Symfony cc projetje! Nadat mijn chat toen enorm veel latency veroorzaakte had ik het gehad lol.

The post was edited 2 times, last by MiCa- ().