Aansprakelijkheid gratis dienstverlening

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

• Tim heeft volledig gelijk.

Je kan aansprakelijk worden gesteld, alles hangt af van jullie oorspronkelijke afspraken.

Als er geen bewuste of overduidelijke fout in zit en je kan dat aantonen, dan zal een rechter je echter niet snel veroordelen.
      En voor een gratis dienst zal een rechter normaal ook niet snel een hoge schadevergoeding gaan toekennen.

Een mondelinge overeenkomst kan ook worden aangewend. De bewijsplicht is dan echter veel moeilijker.
      Maar als er bv getuigen zijn, of je hebt delen gedaan van wat er wordt beweerd, kan men al sneller geloven dat de rest vermoedelijk ook wel mondeling werd afgesproken, indien dit logisch is.

Als de tegenpartij bereid is een papier te tekenen waarmee hij bevestigd dat het geleverde werk naar voldoening werkt, sta je veel sterker nadien. :)
      ----------------------------------------------
      K.Rens
      Zaakvoerder DiMoWeb
      dimoweb.com
    • Bedankt voor alle reacties tot nu toe, kan ik zeker wat mee!

Probleem is nu een andere richting uitgeslagen. De desbetreffende website is onderhand helemaal af en staat op een webhosting waar alles helemaal werkt, dit al een aantal weken. Ik en de 'opdrachtgever' hebben gedurende al die tijd alles doorgelopen, waarbij nu alles foutloos werkt. Probleem is echter dat de opdrachtgever mij dus de hele dag lastig valt, en wil eigenlijk steeds alles anders. Dan is dit weer niet goed, dan moet deze functie weer erbij, en dan dat weer niet goed, dit moet weer net wat anders, en het gaat zo maar door, en veel van die dingen hadden we al besproken en vond hij toendertijd goed. En zo gaat dit nu al een paar weken door dus. Naar mijn weten is de hele website af en werkt foutloos. Ik zit dus hele dagen, achter elkaar, hierdoor vast aan hem, waarbij hij al begint te flippen als ik er een half uurtje niet ben. Ik vind het nu ondertussen mooi, maar hij blijft nog steeds doorgaan. Nogmaals, site is helemaal af en werkt uitstekend, maar hij begint zo onderhand te denken dat ik zijn persoonlijke systeem administrator ben, wordt agressief als ik iets niet voor hem wil doen en begint ook te dreigen met stappen als ik dat dus niet doe, en ik doe dit nog wel helemaal gratis voor hem. Heb het verder tot nu toe gewoon aangehoord en ben voor hem doorgegaan, want ik wilde hem met een goede site tegemoet zien. Er zijn verder nooit afspraken gemaakt over het installeren, enkel het systeem, waarbij het Word document dat hij stuurde met de daarop gemaakt moetende worden functionaliteiten helemaal af zijn (en allang trouwens). Even nog toevoegen dat de samenwerking nu een hoop hatelijke rotzooi is geworden. Als iets niet exact op zijn manier gebeurt (bij hele irreële dingen of dingen die gewoon niet mogelijk zijn), begint hij alweer met hatelijke opmerkingen en een flinke discussie. Zit nu helemaal er door heen en heb geen behoefte om hier nog weken verder mee te gaan. Zal ik nu gewoon zeggen dat ik het wel welletjes vind en dat naar mijn inziens de site helemaal af is (heb het al een keer eerder geprobeerd, maar toen begon hij al weer met z'n allom bekende flinke scheldpartijen en dreiging met betrekking tot stappen ondernemen en juridisch contact opzoeken). Hoe sta ik ermee voor de rest, kan hij stappen ondernemen (wat ik overigens niet verwacht)?
    • Hij heeft geen enkele poot om op te staan.
      En de volgende keer dat hij je uitscheld neemt dit op met een recorder.
      Hierna kan je 2 opties nemen =
      1) je dient zelf een klacht wegens lasten en eerroof.
      gevolg= je hebt met denk ik een mondelinge overeenkomst dus 50% 50% kans dat je wint.
      2) hij dient zelf een klacht in. Dan kan je als bewijs binnen brengen dat hij je constant uitscheld.
      gevolg= je zal waarschijnlijk winnen.