[LINUX] Create new filename

  • Hallo,


    Morgen heb ik een herexamen van besturingssystemen, hier zal ik een deeltje Linux moeten uitvoeren (op papier!)


    De vraag waarbij ik momenteel vast zit:
    "Create a new empty file: you can choose a name, but prefix this name with the current date and time. Use thisformat: year.month.day.filename. Use the commands touch and date to accomplish this."


    Wat ik al had gemaakt:

    Code
    alias getd='date +%Y-%m-%d'


    Om een nieuw bestand aan te maken gebruik ik het commando 'nano'
    Op het einde nadat dit bestand aangemaakt is zal ik er een touch op uitvoeren om ervoor te zorgen dat de aanaakdatum van het bestand geset wordt naar dit moment.


    Zit ik al deels juist in mijn redenering of niet?


    Andere vraag:
    "Create an alias for the command du including the needed options for a directory usage rapport KB/MB/GB and only one level deep"
    Hiervan heb ik dus geen idee..

  • Als ik me niet vergis heb je zelfs geen nano nodig in de eerste opdracht.
    Touch maakt het bestand zelf ook meteen aan.


    Voor vraag 2:
    in de terminal gewoon intypen:
    alias du_kb="du -k --max-depth=1"
    alias du_mb="du -m --max-depth=1"


    Als je dan nadien in de terminal du_mb type, voert hij dit commando uit in de map waarin je zit.


    Voor gigabytes zie ik het niet meteen staan in man, maar je kan eens -g proberen...


    Als je deze commando's permanent wilt maken, kun je ze zetten in /root/.profile
    (als je root bent, anders in de home dir van je user gaan en nano .profile


    succes!


  • Klopt het dat ik dan dit krijg:
    Heb de uitvoeringslijn aangepast omdat het gescheiden moet zijn door middel van een slash

  • Ik denk dat er met je tweede opdracht wordt bedoeld: Print de grootte van de mappen en files in de huidige map, in KB/MB OF GB. De meeste commands die filesizes laten zien hebben een -h switch, om bytes te converteren naar kilo- mega- en gigabytes. Voor du geldt dat ook:


    Code
    du -d 1 -h


    Voor de eerste opdracht klopt het inderdaad dat touch een file aanmaakt als deze niet bestaat. Het moeilijkste had je al opgelost, namelijk een dataformat opgeven aan date. Al met al wordt het dan:


    Code
    touch `date +%Y.%m.%d`.test.txt

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!