ucfirst() voor Oracle SQL

  • Ik wou een bericht netjes laten starten met een hoofdletter.
    Aangezien in Oracle niet de functie ucfirst() bestaat zoals in PHP, diende ik volgende code te gebruiken:

    SQL
    select upper(substr('dit is cool',1,1))||substr('dit is cool',2) res from dual


    Deze code vormt 'dit is cool' om naar: 'Dit is cool'


    Dit voor iedereen die hetzelfde wil doen binnen Oracle SQL.

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Dit is inderdaad een query. Ik zie ook niet waar Koen beweert waar dit niet zo is?
    Hij zegt alleen dat in deze SQL engine geen ucfirst bestaat zoals in PHP die functie wel bestaat.

    Kast: HAF922 | CPU: I7-930 @ 4.0GHz | CPU Cooler: Noctua NH-D14 | HDD0: Crucial M4 128GB, HDD1: Kingston SSD 64GB, HDD2/3: WD Black & Green 1TB, HDD4: Seagate 1.5TB | Mem: Kingston HyperX 12GB @ 1600MHz | Graphics: Crossfire HD6970 | Res: 5760x1080

  • Dit is inderdaad een query. Ik zie ook niet waar Koen beweert waar dit niet zo is?
    Hij zegt alleen dat in deze SQL engine geen ucfirst bestaat zoals in PHP die functie wel bestaat.

    Dat is het dus, ik snap de relatie tussen een SQL query en een php functie niet echt. Waarom laat je het niet voordat je het erin stop capitalizen of erna door een gewone programmeertaal?

  • Als je gegevens kan wijzigen in de databank, dan kun je dit evengoed meteen in de databank doen.
    Alles hangt er van af waar je resources wilt besteden, in de databank of in de verwerking nadien.
    Ik verkies voor eenvoudige dingen de databank, liefst zelfs in een view.
    Dan heb je nadien alle gegevens meteen netjes aangeleverd.


    Nuja, goed in dit geval gaat het over Oracle apex en is het sowieso beter om het in de databank te doen.
    Zelfs je website draait in de databank ;)
    Dus dan kun je het zeker het beste in de query doen.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!