De kosten zijn als volgt:
- De server zelf (hangt erg van je wensen af maar een beetje redelijke beginner server (waar je weer lang mee kan doen) zal rond de ?400-?600 liggen denk ik.
- Stroomkosten, ik denk wel een euro of ?100-?300 op jaarbasis.
- Internet snelheid (en gegarandeerde uptime) thuis zijn veel meer storingen door providers, daarnaast zijn de upload speeds erg gelimiteerd (je upload is eigenlijk de snelheid waarop anderen de websites bekijken) en is er sneller een stroomstoring. Voor een redelijk goed en snel zakelijk abonnement ben je denk ik wel zo'n 75-150 ex. btw per maand kwijt (wil je je websites een beetje snel draaiende hebben).
- Reservering voor kapotte hardware: hardeschijf kapot is heel jammer maar moet wel meteen vervangen worden. Draai daarom altijd je servers in RAID voor weinig verlies van data.
- Software. Linux is gratis, maar DirectAdmin zit op $29 p/mnd, $108 per kwartaal, $200 per jaar of $299 lifetime.
Zie: http://www.directadmin.com/pricing.html.
Alle prijzen (m.u.v. DirectAdmin) zijn in Euro's en inclusief BTW tenzij anders aangegeven.
Daarnaast is een VPS bij bijvoorbeeld vpsslim slechts ?50,- incl. DirectAdmin, 1GB RAM, 100GB hdd, 1TB bandwidth en btw per kwartaal.
Succes met je aankoop.