Aangezien het feit dat je dit vraagt kan ik deze citaat bekrachtigen.
Zoals er al honderd keer tegen je is gezegd, ga de basis van PHP leren en waarschijnlijk ook nog HTML/CSS.
Aangezien het feit dat je dit vraagt kan ik deze citaat bekrachtigen.
Zoals er al honderd keer tegen je is gezegd, ga de basis van PHP leren en waarschijnlijk ook nog HTML/CSS.
Goedendag mede ICT-ers,
Ik ben bezig met een webshop en kwam al snel een probleem tegen.
De webshop heeft aan de linkerkant een vakje met 'categorieën'; dat wil ik in de index als volgt doen:
INDEX.PHP
GLOBAL.PHP
<?php
define('C', 'classes/');
require_once(C . OBJECTNAAM.class.php);
$OBJECTNAAM = new OBJECTNAAM;
?>
Wat moet ik bij object neerzetten? Natuurlijk de naam van het object, maar moet dat bijvoorbeeld 'shop' zijn of juist 'categories'.
Dus zou ik dan een aparte class voor de categorieën moeten aanmaken?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Stanvk
Super bedankt, met al deze informatie gaat het vast wel lukken!
Toon MeerHallo,
- Geen commentaar
- Niet OO
- Veel HTML in PHP (merendeel is zelfs HTML)
- Doordat het niet OO is zit er ook niet veel logica in om die we kunnen bekijken.
Voornaamste tip:
Werk OO en scheid HTML van PHP.
Mvg,
Tim
Bedankt, Zou je een voorbeeldje kunnen geven?
Ik heb nog even gezocht tussen wat werk, en heb een uitstekend voorbeeld kunnen vinden..
Alsnog bedankt voor de vele reacties!
<?php
session_start();
if (isset($_SESSION['username'])) {
echo '<strong>Current user:</strong> '.$_SESSION['username'].' - <a href="user/maininterface.php">MainInterface</a> - <a href="inc/logout.php">Logout</a>';
}else {
echo ' <form method="post" action="inc/checklogin.inc.php">
username: <input type="text" name="username"><br>
password: <input type="password" name="password"><br>
<input type="submit" value="Sign Up!">
<a href="page/register.php">Register</a>
</form>
';
}
?>
Toon Meer
Toon MeerHallo,
Probeer keurig met tabs te werken.
Voeg comments toe en gebruik Javadoc (maar dan voor php).
Gebruik goeie benamingen, dit is een zeer belangerijk iets.
Als een functie te lang wordt, splits deze in twee functies.
Als een klasse teveel functies krijgt, kijk er dan naar of het niet eigenlijk twee objecten zijn.
Mogelijk dat je omslachtige manieren of slordige manieren gebruikt om dingen te doen.
Heb je voorbeeld code waar we feedback op kunnen geven?
Mvg,
Tim
Ik zit nu op een laptopje, en mn werk staat ergens anders. Ik zal het binnenkort even posten!
CitaatHet beste is om altijd HTML apart te houden van PHP.
Ja, maar wat als ik bijvoorbeeld een table moet echo'en in een if statement?
CitaatBedoelen ze dan slordig in de zin van jouw commentaar, identatie,..
In dat geval zou ik eens coding convention voor OOP opzoeken en doorbladeren.
Voor je object/method probleem, ik weet niet goed of het bij php ook zo is, maar bij software engineering, ga je je project eerst kort beschrijven in een aantal zinnen, met de fucties die je wil dat het moet kunnen uitvoeren en wat we ervan verwachten. Vervolgens ga je alle zelfstandige naamwoording in die tekst aanduiden, en dat zijn mogelijke objecten. De werkwoorden zijn mogelijke methods voor die objecten. Dit is een zeer high-level om u opsplitsing te maken, maar geeft normaal al een standaard idee waar je naar uit wilt gaan en hoe de relaties tussen je objecten zijn.
Vervolgens goed letten op inheritance, hoe meer je dat 'logisch' kunt toepassen, hoe beter, maar zorg dat je het geheel niet moeilijker maakt dan nodig.
Bedankt! Ik ga eens op 'onderzoek' uit!
Bedankt voor de snelle reactie. Het gaat meer om het HTML verwortelen in je PHP code..
Alvast bedankt!
Beste mede-ICT'ers,
Ik kan aardig PHP, maar ik krijg altijd commentaar dat mijn code slordig is.
Nu schrijf ik OOP, maar weet niet precies wanneer ik wat in een object/method zetten.
Heeft iemand anders tips om code overzichtelijk te maken?
Alvast bedankt!
mvg,
Stan
En als het via een database gaat zou je ook gebruik kunnen maken van de SUM() functie.
Heb ik gedaan, werkt perfect. Bedankt!
CitaatIk ben het ook eens met Reza. Wat scarface betreft, ik vind dat men eerst moet zoeken op het internet naar het probleem wat ze hebben, als dit echt niet lukt dan ben ik in iedergeval blij om te kunnen helpen. Je leert veel beter van je fouten of problemen als je er zelf naar zoekt en er zelf achterkomt.
Klopt, daarbij ik kijk nu bij die link, die basis ken ik wel. Maar ik doelde meer op het script zelf. Maar goed
Alsnog bedankt!
Goedendag,
Bedankt voor de link
Blijkbaar zijn jouw "search-skills" beter dan die van mij.
Bedankt
mvg,
Stan
Goedendag,
Ik wil een 'cart' bouwen. Nu heb ik al een aardig deel af, maar loop tegen een probleem aan met het berekenen van de totale prijs.
Ik haal m'n 'cart' uit een database; daarna doet hij aantal 'X' prijs van één product, nu moeten alle producten ook nog bij elkaar worden opgeteld.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit het best kan doen.
Alvast bedankt!
mvg,
Stan
Dankjewel voor de tip. Verder is het gelukt!
Bedankt voor de reactie's!
Goedenavond ICTScripters,
Aangezien dat ik hier net nieuw ben zal ik me even netjes voorstellen. Ik ben Stan en woon in Eindhoven, verder leef ik nu al 14 jaar op onze planeet.
Ik kan schrijven: (x)html(5), css(3), php (en SQL), ik ben me hier nog in aan het ontwikkelen.
Maar terugkomend op deze vraag.
Ik wil een administratie paneel maken, en heb zoals vanzelfsprekend is een inlog systeempje nodig.
Nu loop ik vast bij het gedeelte dat een if statement checked of een session nog bestaat.
Stukje code:
<?php
session_start();
if (!isset($_SESSION['password'])){
header("location:/admin/index.php");
}
?>
Alleen nu werkt het niet. Hij stuurt mij door naar de pagina waar ik op inlog (de index).
Heeft iemand een oplossing?
Alvast bedankt,
Mvg,
Stan