Posts by jessewillem

Thuis een server neer pleuren is leuk voor ontwikkelen en testen, of hosting voor wat vrienden. Maar daarbij houd het op. Je hebt vaak een lage upload en maar 1 connectie naar het internet(lees: geen redundantie). Verder kost het veel stroom, wat ook duur is.

Nu heb ik hier ook twee servers draaien, niet 24/7, voor ontwikkelen en testen van mijn PHP dingen. Maar als je hem echt wilt gebruiken voor een productie website, dan moet je ook goed zijn in het beveiligen van je server. Verder hoef je niet een snelle computer ervoor te regelen, want je upload zal je eerder limiteren dan de processor of harde schijf(die is de zwakste schakel bij vele sites met dynamische content) in server zelf.

Wil je het toch doen, dan raadt ik Windows af, want als je XP gebruikt ben je illegaal bezig(XP is voor clients aka normale PCs), en voor Windows Server heb je een dure SPLA nodig samen met de nogal dure licentie. Dus raadt ik je Linux, BSD of Solaris aan, en daar eens naar te kijken. Ook moet je geen grafische omgeving mee installeren, dat kost alleen maar resources op de server. Die je beter in de performance van je site kunt steken.

Zelf gebruik ik een oude Deskpro als router, er ligt een heel netwerk hier, fysiek en draadloos. De Deskpro heeft alles wat je nodig hebt, en verbruikt weinig stroom, en zijn ook goedkoop te vinden. En verder heb ik nog een minder zuinige Pentium 4, die zelfbouw is. En een Pentium 4 raadt ik je af, tenzij je echt performance nodig hebt, anders kost het gewoon teveel energie. Ook oudere processors dan Pentium 3 raadt ik je af, die gebruiken meer aan voltage, wat weer bijdraagt aan de warmte ontwikkeling, en dat betekent dat er meer koeling benodigd is.

Verder hebben we nog de harde schijf. Zorg dat je een harde schijf vind die betrouwbaar is. Als het alleen om statische of een rustige PHP met MySQL site gaat, dan ben je beter af met een 5400 RPM schijf, nog beter af ben je met een 2,5 inch schijf. Voor een drukke site raadt ik je aan om gewoon een 7200 RPM of snellere schijf te kopen, zodat dat niet de bottleneck wordt. Ook kan je ze in RAID draaien, maar let op dat RAID geen back up is. Waardoor jezelf altijd nog backups moet maken.

En als laatste, alles wat onnodig is eruit laten. Zoals CD Roms en Floppy stations, die heb je niet meer nodig na de installatie.

Edit:
    Hou er rekening mee dat VPS'en het toegezegde geheugen ook gaan claimen. Ook zal Virtual PC niet heel erg snel zijn. Ik zou eerder kijken naar XEN voor Linux, welke aan Paravirtualizing doet, wat voor een zeer snelle VPS zorgt, al kun je dan alleen maar Linux en een paar andere OS'en installeren. Als je toch Windows wilt dan moet je een CPU hebben met Hardware Virtualisatie. Ook is een snelle schijf belangrijk bij VPS'en. Er moeten immers meerdere virtuele machines de harde schijf benaderen.

Verder kun je gewoon je DNS pointen naar je server.

Je hoeft je geen zorgen te maken over de versie, PHP5 vind je tegenwoordig overal.

Verder nog een mooie referentie site,
    http://tizag.com

Verder kun je nog altijd boeken kopen, of zoeken om tutorials. Zelf heb ik het 3 jaar terug geleerd uit "PHP4 zonder stress", het is al een wat ouder boek uit 2002, maar leerzaam was het wel. Verder nog de nodige tutorials op internet.

Niels, volgens mij bedoeld hij een systeem waarin in mensen zelf afspraken maken, en hij die vervolgens kan zien.

Als het een bot voor afspraken maken is, dan is hij fout bezig.

[users] klopt vaak wel, maar het gaat me even om de $data3[login] array, moet dat niet $data3['login'] zijn, of mag het allebei?

Verder kun je nog proberen, zoals ik al eerder zij, die "1" gewoon naar 1 te veranderen.

Anders maak je twee soorten spelers, artiesten en platenbonzen. Zodat de platenbaas marketing en dergelijke opdoet, terwijl de artiest beter wordt in zingen, en het X Factor auditie niveau vergeten wordt.

Misschien is iets in de trend van platenbaas zijn wel cool. Je moet artiesten vinden, en dan deze populair zien te krijgen. Maar met als moeilijkheid dat als veel albums floppen, je bedrijf dood is. En dat de artiest niet verslaafd wordt of iets in die trend.

Misschien bij

PHP
    if($_POST['doen'] && $levend == "1") {

Bij levend gewoon eens 1 in plaats "1" gebruiken. Anders gebruik je string wat, bij mij tenminste, veel problemen gaf.

Haal de slashes wel weg. \\!

Altijd voor dat je de actie begint, vaak in de if() statement.

Dus in dit geval,

PHP
    if($_POST['doen'] && $levend == "1") {

Bij $_POST daar moet je de isset() functie voor gebruiken.
    Dus zo:

PHP
    if(isset($_POST['doen']) && $levend == "1") {

isset betekend in het Nederlands Is die gezet of niet. Oftewel is er een waarde in de variabele. Daarmee kun je controleren of iets wel moet of niet. Je wilt niet dat hij een formulier verstuurd terwijl dat niet moet. Dat betekend isset().

Niels, spellen kunnen juist vaak kalmeren. Ik ben soms wel eens gefrustreerd, dat geef ik toe, dan gaat GTA erbij mij wel in. Het werkt dan gewoon averechts, ik wordt er rustiger van, omdat ik me af kan reageren. Ik vind het ook niet gepast om in het echt iemand iets aan te doen, wanneer ik gefrusteerd ben. Dat wil ik niet en dat doe ik niet.

He jongens, er is ook nog zoiets van gezond verstand. Als je wapens ziet en gebruikt in een spel, denken de meesten heus wel dat het niet nuttig is om ze in het echt te gebruiken. Eerder nog helpen video games frustraties te minderen.