PHP Class vordering

  • Beste lezer,


    Ik ben een gemiddeld in het schrijver van classes in PHP. Ik wil graag alles tot zo veel mogelijk te weten komen over classes. Ik heb een voorbeeld class geschreven hoe ik classes normaal zou schrijven. Graag zou ik van jullie graag horen wat er beter of veiliger kan aan deze classes. Hierbij kan ik mezelf verbeteren en meer te weten komen over classes. Ik gebruik nog geen namespaces, maar ga dit in de toekomst wel doen. Ik zal de class(es) mee sturen in een bijlage.


    Het gaat dus niet zozeer om de inhoud van de class maar meer op de manier hoe ze geschreven zijn. Als er toch iets is met de inhoud hoor ik het alsnog graag!


    Alvast bedankt!


    EDIT:
    Om dat er een tiental mensen naar gekeken hebben en er nog niemand gereageerd heeft, ga ik er vanuit dat er niet veel beter kan! :)

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Dan zal ik maar reageren :-).


    Nee je klas heeft een solide basis geen onnodig gebruik van extra code wat altijd een plus punt is. Daarnaast heb je jezelf wel met deze database class op mysql vast gepind. Als je er nu voor kiest om een met implents te gaan werken kan je er voor kiezen om je database class zo te maken dat er meerdere soorten database connecties gemaakt kunnen worden (mysql, mssql etc.)


    Daarnaast extend je je database class op een errorhandler, lijkt me dat het meer andersom is en dat je uit eindelijk zelfs de error handler in de database class gebruikt in plaats van ernaast. Je gebruikt 2 classes om je database handeling goed te krijgen waardoor je straks met $database->* en $query-> moet gaan werken, lijkt me niet helemaal handig en eventueel verwarend welke functies nu waar in zitten.


    De class error handler zou ik extenden vanuit de base class die php zelf aanlevert dan krijg je daarvan de kracht gebruiken en toch zelf alles eruit gooien wat je wilt.


    Just my 2 cents :).

  • Citaat

    Je gebruikt 2 classes om je database handeling goed te krijgen waardoor je straks met $database->* en $query-> moet gaan werken, lijkt me niet helemaal handig en eventueel verwarend welke functies nu waar in zitten.


    Dat was iets voor mezelf. Ben de class query vergeten weg te halen. Class query was bedoeld om per query een class op te roepen en met class database kan je meerdere query's per opgeroepen instance maken.


    Voor de rest dank je voor de tips!

  • Meerdere classes is juist goed! Verdeel de functionaliteit en laat één object slechts één ding voorstellen. Een methode doet vervolgens maar één ding en niets meer.


    Helaas, al je methoden zijn statisch waardoor dit niets met object oriëntatie te maken heeft. Probeer wat meer literatuur te lezen als je hiermee verder wilt.

  • Ziet er echt niet slecht uit, waar ik me wel vaak aan stoor in een query of een string is dat "'. $MIJN_VARIABLE .'", zoek eens naar "printf" en "sprintf", dit is uiteraard persoonlijk en geen vuistregel :thumbup:

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!