persistent AI world

  • Ik wil even dat het volgende goed word doorgelezen zodat elke onnodige opmerkingen voorkomen kunnen worden, vind je iets hiervan niks reageer dan niet.
    Graag zou ik willen dat mods hier rekening mee houden zodat dit topic beetje schoon blijft.


    Ik ben me laatst heel erg aan het verdiepen in AI en heb heel erg veel gedaan met het programma Glife (kijk op sourceforge) dit is gewoon een ai programma dat gaat over celdeling.


    Nou vroeg ik me af, how the hell do they do it.
    Maar ik wil nu gewoon het volgende gaan bereiken...
    een soort zelfde systeem ( gewoon vakjes blablabla ) alleen dan dat het invloed op mekaar heeft, zoals soort 1, 2 en 3 zijn verschillende cellen, soort 4 is een voedselbron, soorten 1 2 en 3 moeten soort4 gebruiken om te overleven jadajadajada...
    Mijn vraag is, welke talen zouden hiervoor handig zijn ?
    Hoe maak je een AI en niet een voorgeprogrameert iets als, wanneer dit gebeurt doe dat en zorg voor zoveel dit en daarna bla anders blubbo.


    Hopelijk zouden mensen mij hiermee kunnen helpen ^^.


    Offtopic: ik wil dus een ai gebruiken om een persistent klein wereldje te maken.
    Dit is me uiteindelijke doel.
    dichtsbijzijnde voorbeeld wat ik kan noemen is globulation 2, google maar, grappig spelleke.
    alleen dan zonder enige menselijke inbreng. dus draaien en watch. en dat het altijd anders loopt ^^.



    Mvg. Laeresh
    m'n eerste richtpunt is dus om de juiste taal ervoor te kiezen en dan te beginnen aan de ai, geen zin al te gaan coden voordat je een taal gekozen hebt, anders kan ik zometeen alles opnieuw doen

    Koen, toppunt van zieligheid, ja dat heb je zelf begaan.
    Je komt er niet zomaar mee weg, je hoort nog van ons.
    Even a german had some form of respect for his enemy, even 65 years ago, this scumbag has none, making him the true evil.

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Je wilt dus een programma maken waarin een 'wezen' een doel nastreeft? Voordat je het over de programmeertaal gaat hebben zou ik eerst nagaan hoe je dat kunt bereiken.


    Het doel van een AI is dat hij intelligent is, het liefst zonder dat hij feitelijk weet waar zijn doelen zijn. Je kunt heb bijvoorbeeld laten zoeken: Hij loopt willekeurig rond, totdat er een doel in zijn gezichtsveld verschijnt. Op deze manier behaal je dat je wezen intelligent is (wel een zwakke:p), en daarnaast het programma altijd anders verloopt.


    Java staat er juist bekent om dat het niet z'n moeilijke taal is volgens mij, maar met AS heb ik nauwelijks ervaring. Een C taal is natuurlijk het meest geschikt, maar ook het lastigst. Als ik dit zelf zou willen maken, zou ik voor Java gaan, of misschien zelfs wel voor PHP met een grafische extension.


    Je begint wel aan iets vrij ingewikkelds, een beetje programmeer ervaring is dus wel gewenst denk ik zo...

  • Vooral rekening houden met veel ifjes, indien je toch zou overwegen AI in een webtaal te maken.


    Voor php kun je werken met "case", maar dan nog...


    Je zou op voorhand moeten vastleggen welke variabelen er zijn die invloed hebben op het gedrag.


    Bv: temperatuur, neerslagkans, effectief nu aan het regenen, sterkte van het wezen, ...
    Alle variabelen die je maar kunt bedenken.


    Dan ken je waarschijnlijk aan elke variabelen een soort van waardering toe.
    Bv: neerslag heeft een grotere invloed op het "gaan wandelen" gedrag dan temperatuur. Je geeft neerslag 80% invloed en temperatuur bijvoorbeeld maar een wegingsfactor van 50%.

  • Mijn plan was om het gewoon heel erg stapsgewijs te doen.
    eerste beginnen met hoe puntjes rondbewegen, maar echt gewoon stapsgewijs doen.
    dus niet, ik wil dat en daarvoor moet ik dat doen.
    nee, ik wil naar dat toewerken, maar daarvoor moet ik dat doen, dus ga ik eerst daar naartoe werken..
    En ik ga denk ik eerst nog even goed de mogelijkheden ga doorkijken,
    Java is idd makkelijker, maar waar liggen de grenzen wat je ermee ken ?
    C++ is heel wat moelijker maar je kan er wel alles mee maken volgens mij ^^.



    Reden dat ik het hier post.
    ken geen programmeer forums en als ik het daar zou zetten weet ik 100% zeker ik dat de reactie, lukt je niet of waarom zou je dit willen doen krijg...

    Koen, toppunt van zieligheid, ja dat heb je zelf begaan.
    Je komt er niet zomaar mee weg, je hoort nog van ons.
    Even a german had some form of respect for his enemy, even 65 years ago, this scumbag has none, making him the true evil.

  • dat is niet waar.
    TD systemen werken anders, ( tenzij jij een aparte bedoeld )
    Het torentje schiet op het eerste ventje in z'n range. dat blijft hij doen totdat die dood is of buiten z'n range is, dan in 90% van de gevallen gaat ie daarna op de dichtsbijzijnde en herhaalt dit proces.(L)

    Koen, toppunt van zieligheid, ja dat heb je zelf begaan.
    Je komt er niet zomaar mee weg, je hoort nog van ons.
    Even a german had some form of respect for his enemy, even 65 years ago, this scumbag has none, making him the true evil.

  • Citaat

    Elk torentje handeld ook op zijn eigen, het draait naar de vijanden, kiest een vijand, ...

    Het staat hierboven al maar hij mikt inderdaad op een random vijand tot hij dood is daarna word meestal een willekeurige vijand geselecteerd waarop de toren verder gaat schieten.


    Ik heb trouwens wel een beetje een AI bot gemaakt met php i.c.m. de commandpromt. Maar goed een bot moet ook eerst leren he, je kan niet verwachten dat hij alles al weet (zou het wel makkelijker maken maar zo werkt de wereld dus niet.

  • Citaat

    Maar er bestaan veel uitgebreidere systemen, waar bijvoorbeeld de toren de zwakste vijand eruit kiest om deze eerst af te maken / of eerste de sterkste.
    Torens die samenwerken wanneer je ze naast elkaar zet, zoiets is de eerste vorm van AI.

    Nog nooit gezien op zich. Misschien dat ik vanavond wel even ga kijken naar de mogelijkheden wat in zulke spellen zit :)

  • Citaat

    Ik heb trouwens wel een beetje een AI bot gemaakt met php i.c.m. de commandpromt. Maar goed een bot moet ook eerst leren he, je kan niet verwachten dat hij alles al weet (zou het wel makkelijker maken maar zo werkt de wereld dus niet.


    Graag iets meer uitleg.;) Zodra een AI zichzelf dingen kan leren, en dus zichzelf echt kan programmeren, spreken we van een sterke AI, en deze is tot op heden nog niet 'uitgevonden'. Het lijkt me dus heel sterk dat jij echt een sterke AI hebt gemaakt.:p


    Ik vrees dat een AI ontwerpen heel veel wiskundige kennis vereist (als je het jezelf echt moeilijk maakt). Het torentjes idee kun je denk ik zien als 1D (alle torentjes staan op één lijn), maar wanneer je 2D werkt, met een bewegend object, wordt het al een stuk lastiger. Laat staan 3D...

  • Laeresh: wil je nu een online of een offline toepassing?


    Ik blijf erbij dat je eerst een beslissingenmatrix moet opstellen met alle variabelen en telkens per variabele hier een gewicht aan koppelen. Op deze matrix kun je dan uitzonderingen beginnen te scripten.


    Tenzij je op voorhand duidelijk bepaald wat er allemaal invloed heeft, blijf je altijd heel je systeem moeten herschrijven.
    Een goede basisstructuur die eenvoudig uit te breiden is, is zeer belangrijk.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!