40% Wordpress

  • Bijna 40% van alle websites draait momenteel op Wordpress (wij niet). Dit is een stijging van 4,1% tov begin dit jaar.
    Er zijn nu meer websites met een content management systeem (CMS) dan zonder.


    Joomla zit momenteel op 3,6% en Drupal zit op 2,5%. Een serieus stuk minder dus.


    Door het feit dat Wordpress zo veel gebruikt wordt, is het ook aantrekkelijker dan ooit om aan te vallen.
    Dit jaar zijn bijvoorbeeld 2 webhosting klanten van mij slachtoffer geworden van aanvallen, puur omdat ze hun website niet regelmatig updaten.


    Specifiek voor mijn hosting klanten werden volgende hacks toegepast:
    1x kwestsbare plugin => duizenden foto's werden geüpload naar de server, daarna werd er vanuit verschillende websites naar deze foto's gelinkt, waardoor deze website op korte tijd zeer veel dataverkeer genereerde.
    1x kwetsbaar thema => er werd een zeer slimme redirect in de website header geplaatst (javascript) welke de klanten doorstuurde naar meerdere sites van oplichters en phishing sites
    In beide gevallen kon ik het gelukkig snel detecteren en oplossen.


    Update dus zeker ook steeds het thema van je wordpress website.


    Zijn er bij jullie websites gehackt?
    Op welke manier en welk was de schade?


    Weet dat als je dit graag hebt, ik dit ook voor jouw elk kwartaal doe.
    Voor 99€/jaar hou ik je websites uptodate en zo veilig mogelijk. Je krijgt ook een rapport met wat er werd geüpdatet en wanneer.
    Deze klanten werden tot op heden nog niet gehackt. :D


    Bron: https://w3techs.com/technologi…/content_management/all/y

  • Bedrag vind ik niet gek. Vier keer per jaar 15 minuten spenderen (ruim gerekend) aan het updaten van een website. Dan zit je op een uur per jaar. Reken veiligheidshalve halfuur extra voor het geval een update fouten geeft of daardoor elders aanpassingen vereist in het systeem of dat er nieuwe configuratiemogelijkheden zijn toegevoegd die aandacht behoeven. Dan zit je op 1.5u.


    Dan heb je ongeveer 60 EUR per uur (omzet, geen winst). Geen gek bedrag vind ik zelf.


    Zelf vind ik het artikel alleen geen nieuwswaarde hebben. Of het nu 1/3 van de websites is of 2/5. Het is in beide gevallen meer dan aanlokkelijk genoeg voor kwaadwillenden om erin te verdiepen. Het fenomeen van updaten is ook niks nieuws onder de horizon. Wordpress is ook nog niet de 40% gepasseerd en de groei is ook in lijn met eerdere jaren.


    Ik ben meer benieuwd naar additionele mogelijkheden naast het up to date houden. Zeker aangezien up to date houden niet Wordpress specifiek is.

    Wordpress en plugins kun je toch automatisch updaten? Ik doe het dan voor de helft xD

    Automatisch updaten is niet altijd verstandig. Wat als de update een fout met zich meebrengt? Dan kan het zijn dat je website eruit ligt totdat je het merkt. Het kan ook zijn dat een update ongewenste aanpassingen heeft. Soms staat ook in de changelog dat iets niet meer ondersteunt wordt. Voorbeeldje, laatst werd PHP versie op server van een vereniging aangepast naar 7.4. Sommige plugins moesten bijgewerkt worden om functioneel te blijven. Andere plugins mochten juist niet updaten omdat het conflicten zou geven. Let dus op met automatische updates. Het kan de continuïteit van een site aantasten.

    Vind het nogal een behoorlijke prijs om dit voor 99 euro te doen voor alleen wat updates uit te voeren..


    En reclame maken is toch verboden?

    Citaat van ICTS

    Het is niet toegestaan zonder toestemming reclame te maken voor (eigen) websites op ICTscripters

    Ik neem aan dat Koen zichzelf toestemming heeft gegeven :)

  • Bedrag vind ik niet gek. Vier keer per jaar 15 minuten spenderen (ruim gerekend) aan het updaten van een website. Dan zit je op een uur per jaar. Reken veiligheidshalve halfuur extra voor het geval een update fouten geeft of daardoor elders aanpassingen vereist in het systeem of dat er nieuwe configuratiemogelijkheden zijn toegevoegd die aandacht behoeven. Dan zit je op 1.5u.


    Dan heb je ongeveer 60 EUR per uur (omzet, geen winst). Geen gek bedrag vind ik zelf.

    Simpel gezegd, alleen niet marktconform! Er zijn zat partijen die dit voor slechts 10 - 20 euro doen voor je ;)

  • Hoezo is het niet marktconform? Wat is marktconform? Waar kan ik een analyse vinden wat de marktconformiteit heeft bepaald voor zoiets?


    Er zijn zat bureaustoelen te koop voor 100 EUR (of goedkoper). Is het dan marktconform? Terwijl de ongeschreven regel is dat als je een goede wilt min 600 EUR kwijt bent?


    Er zijn zat horloges die 10-20 EUR zijn. Maar genoeg die veel duurder zijn. Zijn die dan het geld niet waard?


    Dat er 'zat partijen' zijn die het goedkoper doen betekent niet dat de prijs die iemand vraagt een 'behoorlijk (hoge) prijs' is. Hoe goed is de kwaliteit van die partijen? Tot in hoeverre gaat hun dienstverlening? Hoe persoonlijk is hun dienstverlening? Wat is de context (andere diensten/verbondenheid)?


    Tot slot, bekijk het ook eens vanuit een zakelijke kant 20 EUR of 99 EUR, dat is (naar mijn mening) niks voor de zakelijke markt. Vergeet niet dat een deel (meestal, ik zit niet zo in fiscaal recht) aftrekbaar is. Het kan zijn dat ZZP maar 40% hoeft te betalen, op jaarbasis. Als je daarmee bepaalde gemakken (geen idee of dat hier zo is) krijgt tov een goedkopere optie, is dat niet beter voor een bepaalde bedrijven in bepaalde situaties?


    TL;DR;
    Het is te kort door de bocht om te zeggen dat iets te hoog of te laag is. Het hebben van een volledige matrix van feiten lijkt me waardevol, ipv enkel in macro de situatie te hebben bezien. Wat vind je bijv. van mijn uurtarief benadering? Is die aanname daar aardig? Los van of je 60 EUR p/u hoog vindt (daar zijn natuurlijk verschillende normen voor te vinden).

  • Wanneer je het hebt over een bureaustoel of horloge, dan komt hier ook merk loyaliteit bij kijken, materiaal gebruik, marketing en zoveel meer als een dienst die je verkoopt!


    Daarnaast vind ik je uur tarief benadering wel reëel maar dat neemt niet weg dat het voor deze bepaalde dienst die er aangeboden wordt het te over priced is..


    Als jij 60 euro per uur betaald krijgt, dat betekend niet dat je voor zulke werkzaamheden het zelfde uur tarief kan handteren..


    Het kan technisch gezien wel, maar of je er een gek vind die het er voor over heeft is wat anders ;-)..


    Als een advocaat die bijv. €250 euro per uur verdient door een advocaat te zijn en op eens een dak gaat repareren wat gemiddeld €40 euro per uur kost, dan is het niet rieeel om 250 euro per uur te gaan rekenen omdat dat niet marktconform is!

  • Mijn excuses, ik was me niet bewust van die reclame regel.
    Ik zal hier in de toekomst voor opletten.
    Lang geleden dat ik die regels met het team heb opgesteld ;)
    Ik wou mezelf een waarschuwing geven, maar blijkbaar kan ik mezelf niet waarschuwen.
    Bij deze beschouw ik mezelf als gewaarschuwd. :saint:



    Sowieso is dit werk meer dan 10-20€ waard.
    Een update verloopt niet altijd vlekkeloos.
    Elke 2 jaar heb ik wel een site waar ergens het eens niet vlot gaat en op die moment ben je al snel veel meer tijd kwijt dan dat je er aan verdient.
    Ik bied het vooral aan omdat ik wil dat de gehele server veilig blijft.
    Normaal zit alles mooi afgescheiden, maar als white hat hacker weet ik goed genoeg dat als je ergens binnen geraakt, je uiteindelijk ook wel aan de rest komt ;)


    Ik zeg altijd: je krijgt waarvoor je betaald.
    Voor 10€ zal men je niet depanneren als een update mis loopt ;)

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!