CrimeClub (vraag)

  • Hoi allemaal,



    Ik heb een vraag die weer begint te kriebelen (na een jaar of 7).
    In mijn jongere jaren was ik nogal verslaafd aan het spel crimeclub.nl.
    Nu is het zo dat ik heb leren programmeren door het spel proberen na te bouwen (was toen geen succes geworden als 14-jarige).


    Ik zit nu met een vraag, is de crimeclub source inmiddels ooit vrijgegeven? Ik kan me namelijk herinneren dat een jaar of vijf geleden verschillende versies te downloaden waren.


    Kan je dan zomaar een crimeclub beginnen zonder juridisch te worden vervolgd? Ik zie namelijk verschillende crimeclub websites online en ben erg benieuwd wat de huidige ontwikkelingen zijn.


    Met vriendelijke groet,

    Afgestudeerde developer, hier om te helpen omdat ik hier altijd op hulp kon rekenen tijdens mijn studie. :D

  • Nou zo ver ik weet is het crimeclub source nooit vrij gegeven. En zijn het allemaal gelekte of slechte remakes.


    En tegenwoordig met de huidige sources kun je denk ik beter vanaf nul beginnen met zo iets op te bouwen, dit omdat 99% van de sources oud, onveilig en goed vervuild zijn.


    Je zou eens kunnen kijken naar dit topic en dat als basis gebruiken, het project ligt overigens al een tijdje stil dus of het nog allemaal up to date is geen idee.
    https://www.ictscripters.com/T…-Criminals-blue-revamped/


    Succes

  • Dan is het inderdaad slimmer en leuker om vanaf nul te beginnen. Inmiddels kan ik wel echt programmeren. dus hopelijk minder bugs zoals bij mijn eerste poging haha.


    Ik neem even een kijkje.


    Heel erg bedankt voor jouw antwoord Jeroen!

    Afgestudeerde developer, hier om te helpen omdat ik hier altijd op hulp kon rekenen tijdens mijn studie. :D

  • Ik zit nu met een vraag, is de crimeclub source inmiddels ooit vrijgegeven? Ik kan me namelijk herinneren dat een jaar of vijf geleden verschillende versies te downloaden waren.


    Kan je dan zomaar een crimeclub beginnen zonder juridisch te worden vervolgd? Ik zie namelijk verschillende crimeclub websites online en ben erg benieuwd wat de huidige ontwikkelingen zijn.

    Om even rechtstheoretisch te antwoorden:
    Dat de broncode downloadbaar is betekent niet dat het is vrijgegeven door de maker(s) of dat jij er gebruik van mag maken. Als je het niet zeker weet, niet doen. Een afweging maken tussen wel doen en de pakkans, is een die je zelf moet maken. Maar juridisch is het antwoord simpel, doe het niet.


    Juridisch worden vervolgd? Strikt genomen is een auteursrechteninbreuk strafbaar. Heb enkel nog nooit een zaak erover gezien. Zo ver ik weet is er een gedoogbeleid / acht het OM het niet opportuun.
    Maar iets wat vaak wordt vergeten zijn de persoonlijkheidsrechten van de maker. Zie artikel 25 Auteurswet. Zelfs als het is vrijgegeven / open source is.


    De maker van een werk heeft, zelfs nadat hij zijn auteursrecht heeft overgedragen, de volgende rechten:

    • a. het recht zich te verzetten tegen openbaarmaking van het werk zonder vermelding van zijn naam of andere aanduiding als maker, tenzij het verzet zou zijn in strijd met de redelijkheid;
    • b. het recht zich te verzetten tegen de openbaarmaking van het werk onder een andere naam dan de zijne, alsmede tegen het aanbrengen van enige wijziging in de benaming van het werk of in de aanduiding van de maker, voor zover deze op of in het werk voorkomen, dan wel in verband daarmede zijn openbaar gemaakt;
    • c. het recht zich te verzetten tegen elke andere wijziging in het werk, tenzij deze wijziging van zodanige aard is, dat het verzet zou zijn in strijd met de redelijkheid;
    • d. het recht zich te verzetten tegen elke misvorming, verminking of andere aantasting van het werk, welke nadeel zou kunnen toebrengen aan de eer of de naam van de maker of aan zijn waarde in deze hoedanigheid.

    Edit: voor als iemand weer opmerking plaatst over, en België dan? Deze auteurswet is een implementatie van de auteursrechtenrichtlijn van de EU. Dus ga er maar vanuit dat het nagenoeg hetzelfde is.

  • Ik zou zeggen: zoek en download het. Test hem lokaal en bouw iets gelijkaardigs zelf vanaf 0.


    Zo is de code terug up to date & heb je zelf iets unieks gemaakt. De code is oud waardoor die niet mobiel vriendleijk is.


    Ik denk zelfs dat ik een kopie nog ergens staan heb :saint:

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!