Website verkopen: bestaande CMS of eigen?

  • Beste leden,


    Ik ga binnenkort op maat een paar kleine websites bouwen voor een specifieke doelgroep: mensen met vrij weinig kennis van ICT.
    Het is hierbij in belang dat ze de teksten op hun website kunnen aanpassen, dus een kleine CMS moet aanwezig zijn. Verder hoeft het allemaal niet zo uitgebreid.



    Nu is Wordpress natuurlijk een optie, echter heb ik daar zelf niet zo heel veel ervaring in en ik ga op termijn wel custom PHP scripts moeten opleveren. Daarnaast is Wordpress natuurlijk vrij groot en ben ik bang dat men er verdwaald in gaat raken dan wel settings gaat slopen.



    Ik ben benieuwd wat jullie mening (of ervaring) over deze situatie is - een hele kleine CMS bouwen die eigenlijk puur en alleen pagina management bevat, of toch de websites bouwen in Wordpress en dan maar even door bikkelen met de custom scripts en uiteraard de op maat gemaakte bootstrap layouts? Ik wil namelijk geen nee verkopen, het geen
    waar ik wel bang voor ben gezien mijn fragiele kennis van Wordpress op het gebied van custom scripting. Bij een eigen kleine CMS kan ik alles doorknallen en zelf inrichten, maar zit je natuurlijk weer in het onderhoud en in het maken ervan.



    Ik hoor het graag!

  • Of je zou kunnen afspreken met de klant dat, op het moment dat je van Wordpress gebruik maakt, je enkel gebruik maakt van de beschikbare bouwstenen: dus de standaard functionaliteit en eventueel plugins/modules/etc van andere partijen die hun waarde hebben bewezen. Hier kunnen gewoon afspraken over worden gemaakt: kies je voor een pakket, dan krijg je enkel de prefab bouwstenen bij dat pakket en daar zal men het dus mee moeten doen. Hierbij doe je dus de concessie dat mogelijk niet alles 100% past bij de (specifieke functionaliteits)wensen van de klant.


    een hele kleine CMS bouwen die eigenlijk puur en alleen pagina management bevat

    Je begeeft je hiermee al heel snel op een hellend vlak:
    - moeten de pagina's zoekmachinevriendelijk/responsive/etc zijn
    - zitten er zaken als een sitemap, contactformulier of zoekfunctionaliteit in
    - zijn het alleen teksten, of ook tabellen, afbeeldingen, filmpjes et cetera, dan moet je al gaan denken aan een WYSIWYG-editor en de opslag van media enzo


    Je bent dan al snel het wiel opnieuw aan het uitvinden.


    Ik denk dat het belangrijk is dat je eerst uitzoekt:
    - wat men met een site wil kunnen doen (wat moet er functioneel allemaal mogelijk zijn)
    - wie de doelgroep van de site is (wie bezoekt de site en met welk doel)


    Het is nogal een verschil als de site bijvoorbeeld bedoeld is voor de promotie van, ik noem maar wat, een buurthuis, of dat deze bedoeld is om interne procedures van een bedrijf vast te leggen, in welk geval een soort van intranet-wiki misschien geschikter is. Dus over wat voor typen websites hebben we het?


    Als de beheerders van de site niet technisch onderlegd zijn dan is Wordpress mogelijk een brug te ver, maar misschien bestaat er een simplistische view voor contentschrijvers?


    Ik heb er al een hele tijd niet mee gewerkt en vond het zelf (als programmeur) ook niet fijn, maar een ding wat het (destijds) wel was was dat het simpel was: misschien is Joomla een optie?


    En als je dan zelf iets breit dan zul je dit ook robuust moeten maken, dus bijvoorbeeld een versiebeheer hebben op het moment dat iemand per ongeluk een tekst "verwijdert" ofzo.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!