Beginnend webdevolper met vragen

  • Heb je reeds kennis van een taal? Of is dit volledig van 0 dat je begint?


    Heb je de verschillende talen eens bekeken? Is is veel keuze in wat je kan leren. Denk bijvoorbeeld aan javascript, php, html,...



    Nu als je nog geen basis hebt en je wilt iets leren van webdevelopment. Raad ik je aan om te beginnen met de basis. HTML en CSS. Dit is nodig om een layout te bouwen op je site.


    Eenmaal je dit kent. Kan je met bijvoorbeeld PHP beginnen.

  • Ik sluit me aan bij wat Aaron zegt inderdaad. Begin met HTML en CSS, breid je kennis uit naar JS en ga je vervolgens pas verdiepen in een echte programmeertaal.


    Wat betreft opleidingen hangt uiteraard heel erg af van je studieniveau. Tegenwoordig heb je op het VMBO al algemene ICT klassen, op het MBO kan je als applicatieontwikkelaar aan de slag en op het HBO als software engineer.


    Welke programma's je wilt gaan gebruiken, moet je gewoon gaan ervaren. Download een proefversie van welk programma dan ook en kijk of het iets voor jou is. Zelf gebruik ik al vanaf het begin af aan https://www.rapidphpeditor.com

  • Ik zou je echt aanraden direct met de PHP Storm te beginnen, dat is echt de beste IDE(Notepad op steroïden) die er is. Via je school kan je een gratis licentie krijgen.


    Verder is het zeer afhankelijk wat je wenst te leren en maken, wil je aan websites sleutelen. b.v. wordpress websites opmaken e.d. dan ga ik mee met HTML & CSS, maar ook Javascript. Javascript is momenteel de taal van de toekomst.


    Wil je meer begrijpen van backend en ben je niet gek op de voorkant dan raad ik je aan te beginnen met C++ en opvolgend PHP.

  • Je kan op zoveel manieren beginnen... dat je HTML / CSS moet kunnen, ja ligt eraan wilt je frontend developer worden? Of een backend developer? Wil je alles kunnen en dus een Full stack developer zijn.


    Wil je alleen de achterkant bouwen en de voorkant niet,
    Dan is lichte kennis over HTML / CSS / Javascript prima en dan zou ik me sneller verdiepen in PHP of andere taal (Python voor Devops bijvoorbeeld).


    Maar vergeet ook niet de tools welke erbij gebruikt worden tegenwoordig als je naar PHP alleen kijkt:


    - Composer
    - GIT
    - CI
    - Tests (Naar mijn mening toch belangrijk om ook te doen)

  • Ik denk dat je het beste uit met Javascript bent, waarmee je uit eindelijk ook front en backend kan programmeren als je met bepaalde frameworks werkt van node of vue.


    En javascript programmeur wordt bovendien ook heel goed betaald

  • Het is ook niet zozeer wat je allemaal nodig hebt, maar ook wat je al intrinsiek bezit. Wanneer je bepaalde persoonseigenschappen hebt kan dit je helpen en ook sterken in je keuze.


    Misschien nog het belangrijkste is een onderzoekende aard. Heb je bijvoorbeeld al eens gezocht op jouw eigen vraag "wat maakt een web developer vandaag de dag?". Dit is nou niet bepaald een uniek probleem, meerdere mensen hebben zich dit ongetwijfeld afgevraagd. Heb je bijvoorbeeld wel eens een webpagina bekeken en hebben gedacht: "Hee, ik vraag mij af hoe ze dit programmatisch / visueel voor elkaar hebben gekregen", waarna je met Ctrl-U de broncode ging doorspitten. Programmeren is in wezen het oplossen van (abstracte) puzzels.


    Daarnaast helpt (dus) ook het vermogen om abstract te denken. Een programmeertaal is nou niet bepaald een spreektaal, maar beide stellen je in staat om een verhaal te vertellen, en op den duur kun je code ook als zodanig lezen.


    Iets wat je in dit alles ondersteunt is tevens een nette werkhouding. Afhankelijk of je meer de creatieve of de technische kant uit wilt kan dit belangrijker of minder belangrijk zijn maar eigenlijk is het altijd wel goed om zorg te dragen voor wat je doet, in het groot, maar ook in het klein. Zoals spelling en zinsopbouw. Zo start je dit topic met "Beginnend webdevolper met vragen". Dat maakt bij mij nou niet bepaald een sterke indruk. Alsof je dit topic op meerdere plekken hebt neergeplopt in de hoop dat iemand je ergens een goed idee geeft wat te doen en je een richting geeft om in te lopen, maar uiteindelijk zul je zelf dit idee moeten vormen, het is immers jouw toekomst. Je moet ook zelf de handvaten hebben of ontwikkelen om deze keuzes te maken.


    Ook zou ik niet alles op één paard inzetten, tenzij je echt de diepte in wilt met één (of enkele) bepaalde techniek(en). Dus tot slot is het je eigen maken van nieuwe technieken en methoden een pre. En dat wordt weer gevoed door een onderzoekende aard. Als je deze niet hebt, kleine kans dat je ver buiten je eigen vertrouwde gebied dingen gaat uitproberen. Dit is verder niet heel erg, maar beperkt mogelijk wel je eigen potentieel.

  • Beste Candy,


    De antwoorden tot nu toe gingen over welke taal, en daarin onderschrijf ik de adviezen om met HTML en CSS te beginnen. Dat zijn zogeheten front-end-talen (= de codes die door de server naar de browser worden gestuurd).


    Je hebt ook back-end talen, ook wel server-side scripting genoemd, zoals PHP en ASP(X). Dat zijn codes die worden uitgevoerd op de server, waarna de resultaten in HTML/CSS-vorm naar de browser worden gestuurd.


    Maar je zou dus moeten beginnen met front-end, want je weet zeer waarschijnlijk nog niet of je uiteindelijk front- of back-end developer wilt worden.


    Verder is natuurlijk belangrijk: hoe zou je die talen moeten leren? Didactisch vind ik W3 Schools erg goed. En ik vind ze ook behoorlijk compleet.


    Er zijn een paar nerds die een paar foutjes hebben ontdekt op hun site, en daarom heel gewichtig gaan doen en stellen dat W3 Schools niet goed is. Maar met zo'n ontzettend uitgebreide site zul je altijd wel een paar foutjes ontdekken. En betere alternatieven hebben die nerds meestal niet.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!