Favoriete programmeertalen / frameworks

  • Beste,


    Doordat dit een forum is vol met programmeurs en omdat iedereen toch wel een een persoonlijke voorkeur heeft naar specifieke programmeertalen/frameworks lijkt het mij wel eens leuk, puur uit interesse om te weten wat jullie gebruiken, wat jullie favoriet is en ook waarom.


    Ik zal dit voor mij ook even oplijsten om te starten (voor web development):

    • Backend - Django (python): Dit framework is mijn favoriet om REST API's te maken doordat je hier in zeer weinig tijd een zeer kwaliteitsvol project in kunt afleveren (authentication enz. zit bijvoorbeeld al standaard ingebouwd en dit vereist geen extra werk)
    • Frontend - Angular: Ik ben zelf een grote fan van TypeScript en vindt het dan ook leuk dat je in Angular makkelijk een overzichtelijk project kunt bouwen met zeer veel mogelijkheden die in javaScript toch wel veel meer werk zouden kosten. Het is ook het enigste frontend framework dat ik zover gebruikt heb.

    Voor mobile development heb ik voorlopig alleen ervaring in Ionic waar ik geen gigantische fan van ben door performantie redenen. Ik zou graag Flutter aanleren maar dit zal zijn voor de toekomst.

  • Toevallig dat ik dit nu lees!


    Ikzelf werk met codigneiter. Maar ik ben net begonnen met een nieuw project en ik ben verschillende frameworks aan het vergelijken.


    Codigneiter heb ik enkel maar gebruikt voor enkele responsive websites. Mobiele apps heb ik nog niet gemaakt.

  • Backend: Symfony, Laravel en Node.js. Mijn favoriet is nog Laravel vanwege de community en het prachtige gebruik van PHP.


    Frontend: Standaard markup languages (HTML, CSS & Javascript). De laatste maanden verdiep ik mij steeds meer in Vue.js en Angular. Binnenkort ga ik dan ook beginnen aan een PWA met Angular en Node.js (of Laravel), ik ben erg benieuwd!

  • Het enigste wat ik nog niet goed versta, is het installeren van sommige frameworks. De meeste moet je installeren via ssh. Daar “durf” ik nog niet mee spelen omdat ik soms bang ben dat hij andere sites en files gaat kapot maken.

  • Hoe dan ook Laravel,
    alleen al de implementatie van eloquent en wat je er mee kan doen is al geweldig.


    Blade vanwege de andere aanpak als template parser.


    Queue's om je website super snel te houden...


    en dan natuurlijk het eco systeem om alles netjes te houden (horizon, forge ed.)

  • Backend: Hoe dan ook Laravel, hier kun je zeer snel zoals Patrick al aangeeft, als je de structuur snapt en je aan het ecosystem houdt zeer snel een web-service bouwen.


    Frontend: VueJS mede omdat dit standaard al in Laravel zit en zij standaard support leveren in o.a. Laravel Mix en goeie backwards compatibiliteit wat bij sommige frameworks nog problemen oplevert.


    Mobiel: Geloof ik niet echt in frameworks al doe ik wel alles voor Android nu met Kotlin ipv Java. Al ziet Flutter er als "hybride" framework er zeer belovend uit dus hier heb ik al wat apps mee gebouwd maar nog geen gelegenheid gevonden echt iets te publiceren. Dit is vooral omdat het nog onduidelijk is wat community nu gaat doen m.b.t. support van packages etc.


    Deployment: Gitlab i.c.m. pipelines en Docker. Dit neemt gelijk het probleem wat Aaron aangeeft weg. Eenmaal goed opgezet kan er nog weinig fout gaan m.b.t. filesystems en andere sites die offline gaan. Daarnaast kun je direct ook cruciale onderdelen van je applicatie unit-testen, checken op code coverage, checken op slecht geschreven code etc.

  • Qua backend ga ik sterk mee met Laravel. Binnenkort Laravel 6. Ben benieuwd. Binnenkort ga ik mij verdiepen in Django. Ook gestructureerd en veel dingen automatisch. Vind Django alleen wat meer werk en iets minder gestructureerd. Maar daar heb ik wel het idee dat er meer dingen uit handen worden genomen. En tjah, performance.


    Front-end duidelijk Vue. icm daarmee vooral Vuetify gebruikt en wat Buefy. Ik ga nu voor een klein projectje ElementUI gebruiken.
    Tailwind vind ik ook erg fijn werken. Alleen iets minder met SCSS (SASS). En beetje dubbelop als ik al iets als Vuetify gebruik.


    Aangezien @M.Beers Flutter noemt. Ook iets waar ik mij in ga verdiepen.


    Nog enkele aanraders btw, zeker voor @Aaron ivm SSH angst: check Laracasts. Udemy heeft ook leuke cursussen. Zelf daar een Vue cursus gedaan, erg tevreden.


    Edit: misschien leuke toevoeging aan dit topic: welke IDE / tools?


    Over het algemeen gebruik ik de Jetbrains suite. Voor een IoT project keertje VSCode gebruikt.
    Verder gebruik ik (vanwege Windows) CMDer als commandline. Gitkraken als Git GUI.


    En uiteraard bekende dingen als composer, webpack en yarn. Gebruik ook prettier voor de codestyle.


    Om lokaal dingen te testen gebruik ik Laragon. Had geen zin om telkens Docker te gebruik voor zulke simpele dingen. Onnodig resource gebruik in mijn geval.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!