Propaganda moet weg

  • Het wordt voor webmasters weer een beetje meer opletten dat ze snel bereikbaar zijn.
    Er werd een nieuwe verordening goedgekeurd in het Europese parlement, die bedrijven kan verplichten om terroristische propaganda te verwijderen binnen het uur.


    Verwijder je het niet tijdig, dan riskeer je een boete van maximaal 4% van je wereldwijde omzet.
    Voor mij valt dit gelukkig dus heel goed mee, maar voor bedrijven als YouTube kan dit een serieuze kost opleveren.


    Als je materiaal deelt dat aanzet tot terroristische misdrijven of instructies deelt voor het maken van bommen of wapens, uitnodigen verstuurt om deel te nemen aan illegale activiteiten, ... dan valt dit onder de omschrijving van "Terroristische content".


    Ik ben benieuwd of internet terrorisme hier ook onder zal vallen...


    Ben jij dergelijk materiaal al tegengekomen?

  • Zodra er Europees Parlement en iets internet gerelateerds in één zin staat kun je er gif op innemen dat er een idioot besluit of idiote uitspraak volgt.


    Het dreigen met de stok (een boete, hoe origineel) is een zwaktebod waarmee min of meer wordt toegegeven dat men simpelweg geen controle heeft over een medium als het internet.


    Ook vraag ik mij af of er ooit bij zulk soort besluitvorming ooit nagedacht wordt over de uitvoerbaarheid van zo'n besluit.


    En wat als, om wat voor reden dan ook, buiten jouw schuld om jouw sites worden misbruikt voor de verspreiding van zulk materiaal? De meeste sites hebben gewoon disclaimers dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de content die door anderen wordt aangeleverd. Zoiets zal YouTube ook zeker hebben.


    Dit is ongeveer het equivalent van een groentenwinkel die wordt beklad met hakenkruizen, en die dan zou moeten opdraaien voor "het verspreiden van propaganda".


    En nu kan het Parlement wel besluiten dat dit niet oirbaar is, maar wat volgt?


    Los daarvan, het verschilt per regime wat wordt bestempeld als "terroristische propaganda", dus dat is ook redelijk open voor interpretatie :p.


    Maar applaus, ik ben ervan overtuigd dat dit besluit de wereld een betere plek maakt...

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!