• beste,
    Ik ben bezig met een zoek optie te maken in een script.
    Maar ik heb een probleempje.
    als ik op zoeken klikt gaat hij naar ?search='ingetype zoek opdaracht'
    Maar hij moet naar:
    index.php?p=nieuws&search='ingetype zoek opdaracht'


    Heb van alles geprobeert het zelf op te lossen, maar kom er niet uit.
    graag jullie hulp.


    Alvast bedankt.

  • Je stuurt iedereen die op de knop duwt naar action="?p=nieuws". Je moet moet de action”” aanpassen.


    Echter is dit geen vriendelijke manier. Want alle data die je stuurt, word in de url getoond. Een propere mythode is de POST mythode.


    Deze is rapper en gebruiksvriendelijk. Vergeet uiteraard niet om de invoer steeds te controleren. Dit zowel bij GET en bij POST.

  • Actually, bij voorkeur zou alle zoekfunctionaliteit via GET moeten lopen, dit navigeert namelijk een stuk makkelijker (geen waarschuwingen van je browser of je de POST data opnieuw wilt versturen als je terugbladert in de historie), kun je zoekopdrachten bookmarken et cetera.


    De truuk is dat je alle GET informatie ook definieert in het formulier.


    De action van het formulier zou dus gewoon "index.php" moeten zijn (en de method "GET"), vervolgens voeg je een hidden veld toe aan je formulier met name "p" en value "nieuws". Deze wordt vervolgens na submitten samen met je zoekveld teruggeplakt in de action-link.


    @Aaron heeft in zoverre gelijk dat het wel netter zou zijn om een zoekmachine vriendelijke URL te hebben voor de nieuwspagina, dus /nieuws o.i.d. in plaats van index.php?p=nieuws, maar voor de rest maakt het voor optimalisatie niet zoveel uit, omdat zoekmachines toch niet zelf (zoek)formulieren gaan invullen en die links gaan volgen voor zover ik weet.


    (en in dit laatste geval is je action dus gewoon "/nieuws" en heb je geen hidden veld nodig)

  • Bedankt voor alle hulp en de uitleg.
    Het is me gelukt.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!