Thuisserver

• Thuisserver

een goedenacht

ben ik wel
      graag zou ik een thuisserver willen maken waarop ik twee domeinnamen / website's op kan zetten

nu heb ik een paar vraagjes er over
      Vraag 1
      wat voor pc heb ik hier voor nodig (op google kom ik van alles tegen maar weet nog niet echt wet nu goed is)
      de website zijn niet super groot en of zwaar een is een html website en de ander woord een wordpress website.
      Vraag 2
      wat is nu beter wat betreft software linux en of windows
      en welke van deze twee ??
      Vraag 3
      hoe zet ik de domeinnamen op mijn naam en wie heeft er goede ervaring met bedrijven die dat doen.
      en de laatste vraag
      waar kan ik goed info / uitleg vinden om een server te bouwen

wat wil ik graag op op de server hebben een directadmin en of zo iets gelijke
      als het mogelijk is in het Nederlands

ik hoor het graag van jullie

bedankt mensen. :thumbsup:
    • Ferhat.Remory wrote:

Waarom niet gewoon in een datacenter? Als jij je blauw wilt betalen aan een server om 2 websites te runnen, ok, maar wat met de onderhoud e.d.?
      Als ik zie dat Tigermaffia nog geen ervaring heeft, lijkt mij dat hij beter voorlopig nog geen server in een datacenter moet ophangen en ook niet met publiekelijk bereikbare servers moet werken. Ik zie het al voor me dat hij elke dag naar het DC moet gaan om zijn fouten te herstellen. :P

Beste advies: Gebruik Linux, en bij voorkeur Ubuntu. Bekijk de mogelijkheden in de visuele gebruikersomgeving. Koop dan een boek over Linux en Systeembeheer. Leer werken in de commandline en zoveel mogelijk zonder GUI (de grafische omgeving). Ga lekker thuis frotten, en zodra je echt goed weet wat je doet en hoe het werkt, kan je het aan je internet koppelen, en de router naar je thuisserver te portforwarden. Maar dan ben je al een flinke tijd verder.

DirectAdmin is echt heel tof, maar dat werkt trouwens niet bij je thuis als je een router hebt. Een extern IP is een van de vereisten daarvoor. En gezien het makkelijk zal werken, moet je toch wel kennis van Linux hebben, en weten hoe je het veilig houdt.

Als je de kennis hebt, kan je ook een server in een datacenter hangen, of nog beter.. een VPS nemen. Die is lekker goedkoop en schaalbaar. Je kan op verzoek bij je hosting meer geheugen, CPU's en schijfruimte toevoegen. Plus dat je zelf niet verantwoordelijk bent voor de hardware.

PS: Windows raad ik niet aan. Veel te zwaar en veeleisend.

Post werd 1x aangepast, het laatst door AarClay ().

• Ik vraag me af hoe je er in eerste instantie op komt dat je thuis je server zou willen hebben? Waaruit is deze wens ontstaan?

Ook weet ik niet of jouw Internet Service Provider hier regels voor heeft, of misschien kunnen ze je zelfs wel tegemoet komen met ondersteuning. Vraag is wel, bij welke provider zit je? En heb je al gekeken of hier informatie over is?

Zelf hosten (ofwel lokaal ofwel je eigen server in een of ander rack)... Ik weet het niet hoor. Als je dedicated hosting hebt, dan zorgen zij ook voor backups en nagenoeg 100% uptime. Dat soort garanties en voorzieningen heb je niet als je een computer aan het netwerk van je kabelboer hangt? Noch als je ergens rackspace koopt. Dan wordt er alleen maar bandbreedte gefaciliteerd en de rest mag je zelf uitzoeken lijkt mij.

Dan, waar ligt jouw expertise? Heb je ervaring met:
      - systeembeheer
      - programmeren
      - front end design
      - specifieke pakketten en de configuratie ervan
      - het inrichten en beheren van content

Want, als je alles vanuit het niets opzet (waar je dit ook doet, intern of extern), zul je van al die zaken kaas gegeten moeten hebben lijkt mij.

En dan: stel dat je alle hardware zelf aanschaft. Wanneer is dan het omslagpunt qua kosten (en dan hebben we het niet eens over de tijdsinverstering) bereikt in tegenstelling tot een andere (dedicated?) oplossing? :/
    • Ik denk dat ze een datacentrum te duur vinden, en het gewoon tof vinden om een eigen server te hebben. Klinkt misschien een beetje als een (natte) droom ;) En dus willen ze het thuis hosten.

Altijd een no-go als je het commerciëel wilt doen. Voor een beetje spielerij is het leuk, maar dan moet je echt goed weten hoe je het spul onderhoudt.