• een goedenacht


    ben ik wel
    graag zou ik een thuisserver willen maken waarop ik twee domeinnamen / website's op kan zetten


    nu heb ik een paar vraagjes er over
    Vraag 1
    wat voor pc heb ik hier voor nodig (op google kom ik van alles tegen maar weet nog niet echt wet nu goed is)
    de website zijn niet super groot en of zwaar een is een html website en de ander woord een wordpress website.
    Vraag 2
    wat is nu beter wat betreft software linux en of windows
    en welke van deze twee ??
    Vraag 3
    hoe zet ik de domeinnamen op mijn naam en wie heeft er goede ervaring met bedrijven die dat doen.
    en de laatste vraag
    waar kan ik goed info / uitleg vinden om een server te bouwen


    wat wil ik graag op op de server hebben een directadmin en of zo iets gelijke
    als het mogelijk is in het Nederlands


    ik hoor het graag van jullie


    bedankt mensen. :thumbup:

  • Waarom niet gewoon in een datacenter? Als jij je blauw wilt betalen aan een server om 2 websites te runnen, ok, maar wat met de onderhoud e.d.?

    Als ik zie dat Tigermaffia nog geen ervaring heeft, lijkt mij dat hij beter voorlopig nog geen server in een datacenter moet ophangen en ook niet met publiekelijk bereikbare servers moet werken. Ik zie het al voor me dat hij elke dag naar het DC moet gaan om zijn fouten te herstellen. :P


    Beste advies: Gebruik Linux, en bij voorkeur Ubuntu. Bekijk de mogelijkheden in de visuele gebruikersomgeving. Koop dan een boek over Linux en Systeembeheer. Leer werken in de commandline en zoveel mogelijk zonder GUI (de grafische omgeving). Ga lekker thuis frotten, en zodra je echt goed weet wat je doet en hoe het werkt, kan je het aan je internet koppelen, en de router naar je thuisserver te portforwarden. Maar dan ben je al een flinke tijd verder.


    DirectAdmin is echt heel tof, maar dat werkt trouwens niet bij je thuis als je een router hebt. Een extern IP is een van de vereisten daarvoor. En gezien het makkelijk zal werken, moet je toch wel kennis van Linux hebben, en weten hoe je het veilig houdt.


    Als je de kennis hebt, kan je ook een server in een datacenter hangen, of nog beter.. een VPS nemen. Die is lekker goedkoop en schaalbaar. Je kan op verzoek bij je hosting meer geheugen, CPU's en schijfruimte toevoegen. Plus dat je zelf niet verantwoordelijk bent voor de hardware.


    PS: Windows raad ik niet aan. Veel te zwaar en veeleisend.

  • Ik vraag me af hoe je er in eerste instantie op komt dat je thuis je server zou willen hebben? Waaruit is deze wens ontstaan?


    Ook weet ik niet of jouw Internet Service Provider hier regels voor heeft, of misschien kunnen ze je zelfs wel tegemoet komen met ondersteuning. Vraag is wel, bij welke provider zit je? En heb je al gekeken of hier informatie over is?


    Zelf hosten (ofwel lokaal ofwel je eigen server in een of ander rack)... Ik weet het niet hoor. Als je dedicated hosting hebt, dan zorgen zij ook voor backups en nagenoeg 100% uptime. Dat soort garanties en voorzieningen heb je niet als je een computer aan het netwerk van je kabelboer hangt? Noch als je ergens rackspace koopt. Dan wordt er alleen maar bandbreedte gefaciliteerd en de rest mag je zelf uitzoeken lijkt mij.


    Dan, waar ligt jouw expertise? Heb je ervaring met:
    - systeembeheer
    - programmeren
    - front end design
    - specifieke pakketten en de configuratie ervan
    - het inrichten en beheren van content


    Want, als je alles vanuit het niets opzet (waar je dit ook doet, intern of extern), zul je van al die zaken kaas gegeten moeten hebben lijkt mij.


    En dan: stel dat je alle hardware zelf aanschaft. Wanneer is dan het omslagpunt qua kosten (en dan hebben we het niet eens over de tijdsinverstering) bereikt in tegenstelling tot een andere (dedicated?) oplossing? :/

  • Ik denk dat ze een datacentrum te duur vinden, en het gewoon tof vinden om een eigen server te hebben. Klinkt misschien een beetje als een (natte) droom ;) En dus willen ze het thuis hosten.


    Altijd een no-go als je het commerciëel wilt doen. Voor een beetje spielerij is het leuk, maar dan moet je echt goed weten hoe je het spul onderhoudt.

  • Servertjee
    ik laat dit doen door een persoon die hier meer van weet maar niet alles. echter wil ik zelf ook er wat van leren dus van daar de vraag.


    Ferhat.Remor
    Ik vraag me af hoe je er in eerste instantie op komt dat je thuis je server zou willen hebben? wij willen het geheel in eigen beheer en dit heeft zo zijn rede. waar ik verder niet over uitwijk hoop op begrip.
    Ook weet ik niet of jouw Internet Service Provider hier regels voor heeft. nee die hebben ze niet dit heb ik vandaag de mail binnen gehad van onze Internet Service Provider.


    AarClay
    kijk hier kan ik zeker iets mee.
    Dat ben ik ook met je eens zo als je het hier vermeld gaan ik ook zeker doen voor dat ik alles verhuis naar onze server.
    Ik denk dat ze een datacentrum te duur vinden. Nee dat is het niet wij willen het geheel in eigen beheer en dit heeft zo zijn rede. waar ik verder niet over uitwijk hoop op begrip.
    Klinkt misschien een beetje als een (natte) droom en ook nee meer dat ik geen vertrouwen heb door wat er de laatste 2 a 3 jaar gedaan is door twee serverholster van daar.


    even terug te komen op mijn vraagjes
    vraag 1 opgelost
    Processor AMD A10
    Quad core (4) 3500 MHz
    Turbo Frequency 3800 MHz
    RAM-geheugen 16 GB Geheugen DDR4
    Harde schijf Opslagcapaciteit 1,12 TB,
    Opslagtype SSD + HDD,
    Videokaart AMD Radeon R7 Graphics


    vraag 2
    Linux Ubuntu hebben we nu.


    Vraag 3


    onze domeinnamen weer terug op onze naam was even niet zo laten we zegen foutje van onze huidige serverholster.
    dus voor als nog heb ik nog veel te doen maar heb nu wel een goede kijken op en wat er nodig is voor een thuisserver.
    nu kijken of ik er iets van snap en kan gaan snappen.
    dan kijken hoe lang het nodig is voor dat alles klaar is.
    dan kijken of het goed gaat.
    na dit alles ga ik kijken of ik alles door zet ja of nee.
    ik hoof niet veel te doen maar wil er wel genoeg van weten zo dat ik er ook mee overweg kan.
    voor als nog super bedankt mensen als ik meer weet horen jullie hier van.

  • De hosting waar je jouw domeinen host (zie ook de WHOIS) moet een mogelijkheid bieden voor DNS-instellingen. Hier kan je DNS-records aanmaken of nameservers instellen waarbij je jouw (sub)domein koppelt aan je externe IP-adres. Het A en AAAA record spelen een grote rol hierin.


    Als je thuis host, dan ben jij verantwoordelijk voor jouw verbinding. Als iemand jouw verbinding misbruikt voor spam of exploitatie van ddos'jes, dan mag jij dit even uitleggen aan je provider. Plus dat je tevens kans maakt op een beperkte verbinding.


    Ik raad thuishosting voor een beginner niet aan. Frot liever geisoleerd met je server en ontdek alles. En start liever met een VPS.

  • kijk weer een goede tip die ik even niet voor zien heb en of wist




    het lijkt mij dan ook beter dat ik op zoek ga naar een goede webserver




    heeft iemand ideeën en of tips voor een goede server???


    wat heb ik nu


    dit


    Used Max
    Disk Space MB
    2500
    Bandwidth GB 24.414
    E-Mails 100
    Ftp Accounts 100
    Databases 100


    ik zoek ik dus




    hoor het graag let wel dit heb ik voor een domeinnaam ik heb er dus twee en wil graag twee van deze parketen inkopen




    gaat hoor ik wat goede webserver is en de een link naar hun website

  • Ferhat.Remory
    ik vind het jammer dat jij een uitspraak doet over de server waar ik nu ben terwijl dat het daar niet over gaat


    ik bedankt je wel voor de link en zal ook zeker kijken wat deze te bieden heeft. (en dat was ook alleen de vraag en niet of de serveer wel goedkoop is en niet goed dat is de vraag niet)

  • als je een gratis controlpanel zoekt, raad ik VestaCP aan.


    (een spellchecker zou ook niet mogen ontbreken ;) )

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!