• Sorry dat ik het zeg, maar (op die van @AarClay en @FangorN na) de meeste antwoorden op tigermaffia zijn vragen slaan werkelijk waar nergens op of zijn totaal niet inhoudelijk. Hij heeft 3 concrete vragen waaruit ik persoonlijk kan opmaken dat hij nog niet heel veel ervaring heeft hiermee. Natuurlijk is dit helemaal geen probleem, ook de rest van ons is ooit ergens begonnen en ook ik wou vroeger graag een server hebben puur voor de heb.


    Goed, je hebt 3 vragen waarvan ze ronduit al beantwoord zijn, maar hier komen mijn antwoorden:


    Vraag 1- Wat voor PC heb ik nodig?
    Denk na over wat je later wilt gaan doen met je pc / server. Heb je de intentie om je server uiteindelijk in het DC (datacenter) te hangen? Zo ja, ga dan gericht opzoek naar een 19" chassis (bijvoorkeur 1u om te beginnen) met hardware dat weinig stroom verbruikt. Denk hier bijvoorbeeld aan een server met een Xeon in de 'L' series, welke staan voor 'low power' als ik het goed heb. Deze zijn iets minder snel dan de 'normale' xeons, maar zijn wel een stuk zuiniger.


    Als ik je vraag zo lees, is je wordpress website de zwaarste applicatie die je wilt draaien. Ga op onderzoek uit wat voor resources je nodig hebt, en kijk of je misschien ervaringen van andere kan vinden op internet omtrent wat hun nodig hadden voor een goedlopende wordpress website. Ik denk dat je met een simpele Xeon CPU je websites prima kan runnen.


    Ook geheugen is uiteraard een punt. Let op eventuele toekomstige uitbreidingen (misschien wil je later een minecraft server erbij draaien?). Let ook op of het moederboard alleen ECC geheugen ondersteund of ook normaal geheugen. ECC geheugen is niet een must, maar geeft je een extra fout herstellende laag mocht er een bitje omvallen in het geheugen.


    Voor je opslag zou ik zeker een RAID opstelling kiezen waarbij minimaal 1 disk uit mag vallen. Op die manier behoud je je data, en blijft je server draaien mocht 1 van je opslag media (HDD, SSD) kapot gaan. Een videokaart heb je over 't algemeen niet nodig, mits je geen onboard hebt.


    Zulke servers zoals hier beschreven kan je vaak redelijk goedkoop 2e hands krijgen. Ik weet niet wat je budget is, maar misschien moet je eens kijken op marktplaats.nl of tweakers.net.



    Vraag 2 - Windows of Linux?
    Eigen keuzen uiteraard, beide zijn goed. Let er wel op dat je 'officieel' Windows licenties nodig hebt indien je Windows wilt gebruiken, deze kunnen nog al prijzig zijn mocht je ze aanschaffen. Persoonlijk zou ik voor Linux gaan, en ook daar is het volledig je eigen keuze welke distro je wilt gebruiken. Ook ik zou je Ubuntu of Debian aanraden, maar dat is mijn mening.


    Let bij je keuze (vooral bij Windows) wel op de eisen waar je server aan moet voldoen.



    Vraag 3 - Hoe zet ik een domeinnaam op mijn naam?
    Hier heb je zogeheten 'Registars' voor. Dit zijn bedrijven welke aangemeld zijn bij bijvoorbeeld SIDN om een .nl domeinnaam te mogen registreren. Wanneer je een domeinnaam registreert zit er vaak (minimaal 2) DNS servers als dienst bij in begrepen. Dit houd in dat hun de 'Nameservers' van het domeinnaam naar hun DNS servers verwijzen. De records pas je vervolgens op hun DNS servers aan met het paneel waar je dan toegang tot krijgt.


    Mocht je zelf DNS servers willen of hebben draaien, dan kan je de nameservers naar jouw eigen DNS servers laten verwijzen (ook via het controlepaneel van de registar) en kan je de records zelf volledig beheren.


    Om je vraag direct te beantwoorden: Het zetten van een domeinnaam op jouw naam gebeurd bij het registeren, verhuizen of wanneer je dit als wijziging aangeeft bij de registar. Dat laatste brengt mogelijke kosten met zich mee.



    Overige puntjes
    1. Mits je een zakelijk abonnement hebt bij je ISP, is het mogelijk dat je IP wel eens kan veranderen. Let hier op, en los dit eventueel op met DynDNS (zou je je even in moeten verdiepen). DynDNS is kort gezegd een manier om een veranderd IP-adres automatische te wijzigen in DNS records van je domeinnaam.
    2. Let goed op beveiliging, vooral als je de boel thuis draait. ISP's vinden het niet prettig als jij een lek creëert waar misbruik van gemaakt wordt. Dit kan resulteren in een (tijdelijke) block / blacklist van je ISP (*kuch kuch*, spreekt uit ervaring). Begin bijvoorbeeld met het sluiten van alle standaard poorten, en open alleen de poorten die je echt gebruikt.
    3. Van fouten leer je :).

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Sorry dat ik het zeg, maar (op die van AarClay na) de meeste antwoorden op tigermaffia zijn vragen slaan werkelijk waar nergens op of zijn totaal niet inhoudelijk.

    Hm, heb je mij antwoorden ook bekeken?


    Dus als ik meer info wil over het opzetten van een marktplaats voor illegale praktijken op het deep web heb jij ook advies?


    Het gaat op forums niet alleen over het beantwoorden van de vraag, maar er mogen ook tegenvragen gesteld worden om te achterhalen of de vragensteller wel nadenkt over wat 'ie doet. Dat is imo een morele / ethische verantwoordelijkheid die eenieder heeft die iemand anders denk te kunnen "helpen".


    Het benoemen van potentiele nadelen van een aanpak ("heb je ook over X of Y nagedacht bij deze opzet") horen zeker bij de discussie.


    Tenzij je uitsluitend wilt "faciliteren" door antwoord te geven op de vraag. Maar dan blijkt nooit of de aanpak eigenlijk wel goed was, en gaf je mogelijk enkel antwoord op de verkeerde vraag.

  • een goede avond / nacht


    cakemasher
    bedankt voor je goede en meer dan duidelijke uit leg
    ik ga er nog eens goed over nadenken wat en hoe ik het graag wil hebben
    voor als nog is het te druk op mijn werk (eigen baas)
    en ben ik nog voor twee vrienden met website aan het werk pzzzzzzz werk werk en nog eens werk
    maar goed een website is zo goed als af die staat in test stand dus dat is een minder
    als ik er over uit ben wat ik wil horen jullie dit maar wat ik net al melden dit kan echt wel even duren denk in maand 1 en of 2 van het jaar 2019
    bedankt alles maal

  • Hm, heb je mij antwoorden ook bekeken?

    Jazeker heb ik dat, en heb m'n bericht er ook op aangepast. Je naam was ik vergeten erbij te zetten :D .



    Dus als ik meer info wil over het opzetten van een marktplaats voor illegale praktijken op het deep web heb jij ook advies?

    Als jij een specifiek doel hebt en hier hulp bij nodig hebt, dan zullen er vast mensen zijn die je hierbij kunnen en willen helpen. Ik zou het niet kunnen gezien ik daar geen ervaring mee heb. Mocht ik wel ervaring hebben dan had ik je hier zeker advies over willen geven wat kan bestaan uit of 't bijvoorbeeld wettelijk toegestaan is of niet. Of het ethische verantwoord is, is een andere discussie.


    Natuurlijk is 't de bedoeling om tegenvragen te stellen, echter zie ik meer berichten de richting in gaan van "Doe het niet" dan "Begin hier en hier, en veel plezier!". Als ik de TS z'n post en zijn vragen lees, komt het bij mij over alsof hij weinig tot geen ervaring heeft. Het benoemen van nadelen en het plan van aanpak kritisch bekijken / bevragen valt zeker onder het uiteindelijke helpen van de gebruiker. Echter vallen berichten als "Neem een VPS" niet onder. Met m'n bericht doelde ik vooral op dit laatste ;) .

  • 1 wat voor server nodig;
    voor basis apps kun je een core duo gebruiken, of een quadcore hangt vanaf hoe sneller je dingen er op wilt installeren.


    2. linux of windows maakt niet uit hangt vanaf wat jij wilt, ik gebruik liever linux omdat ik het veel stabieler vindt dan windows.


    3. domeinen kun je via dns paneel zelf doorverwijzen naar je ip en dan met vhost. maar mails versturen zal een een probleem zijn. daarom is de voorkeur om je eigen dns server op te zetten inc reverse settings zodat je nette mails verstuurd.


    directadmin kost geld, ben je handig dan raadt ik je aan om ubuntu debian of centos server editie op te zetten. dns servers kun je op verschillende manieren op zetten, fallback of alleen een losse dns server.


    een juiste webserver installatie voldoet aan, SPF records DKIM , DMARC records, reverse ip (dns setup) icm met mail server & apache met mysql & phpmyadmin. je kunt dan vhosts aanmaken met ssls uiteraard op een vpsje ergens online.


    Note; voor 2 sites heb je echt geen directadmin nodig.

  • Voor een paar simpele sites is VestaCP wel erg handig.
    het is een tof en simpel controlpanel met admin en user levels (en dus geen reseller).


    Eenvoudig te updaten, en gratis tot op zekere hoogte. Maar anders ongetwijfeld betaalbaar.


    DirectAdmin kan je overigens niet op een lokaal IP-adres draaien.
    Zoals:
    10.0.0.0 t/m 10.255.255.255
    172.16.0.0 t/m 172.31.255.255


    192.168.0.0 t/m 192.168.255.255

  • Als ik jou was zal ik het anders aanpakken. Je gaat nu namelijk gelijk al kosten maken waar je misschien helemaal niet op zit te wachten.


    Ik zou er voor kiezen om VirtualBox te installeren. En daar dan een virtuele machine op aan te maken met Linux.


    Dan kun je lekker spelen met Linux zonder dat je kosten hebt en ook kun je iets slopen zonder dat je hele VPS uit de lucht is.


    Als je vervolgens je virtuele machine wilt benaderen via het web kun je deze rechtstreeks verbinden met je netwerk en dan eventueel poorten er naar toe open zetten.


    Mocht dit allemaal bevallen en het voldoet aan je verwachtingen, neem dan een VPS. Dan kun je daar echte websites op draaien.

  • Ik zit met m'n VPS bij transip :-).


    Nu ben ik ook geen ster in het configgen van een server en te onderhouden ervan. Nu is een LAMP setup nog wel te doen. Though de email trafficing etc. laat ik dan weer wel via transip email lopen. Aka voor 12,- de maand klaar :-).


    en heb ik wel cmd line toegang tot mijn server wel zo makkelijk om icm met composer te gebruiken.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!