Talen script

  • Beste


    Ik ben momenteel bezig met een HTML/PHP website gewoon louter een informatieve website over kokos maar de website zou in verschillende talen online moeten. Is hier een script voor ?


    Website is opgebouwd uit 4 talen en 5 pagina's dus met een sessie zal waarschijnlijk moeten worden bijgehouden.


    Iemand een idee of een gehele tutorial?


    Alvast bedankt

  • Er zijn legio manieren om dit in te richten maar als dit een puur informatieve (en dus redelijk statische?) website betreft, waarom schrijf je dit niet gewoon uit? 5 pagina's x 4 talen = 20 pagina's?


    Ik denk wel dat het belangrijk is dat eenzelfde pagina in een andere taal ook echt als aparte pagina wordt gepresenteerd (dus ook met een unieke URL), omdat in zekere zin de content van een specifieke "pagina" in uiteenlopende talen echt anders is, m.a.w. deze zou ik niet op één hoop gooien.


    Ik begrijp niet helemaal wat je probeert te bereiken met een sessie? Een sessie duurt doorgaans maar één bezoek. Als je dan toch een taalkeuze wilt onthouden over meerdere bezoeken dan lijkt mij een cookie geschikter?


    Wat mij ook handig lijkt is dat je de opbouw in verschillende talen op eenzelfde wijze laat verlopen. Dus als je een soort colofon pagina hebt, dan zou de nederlandse variant bijvoorbeeld /nl/over-ons zijn, en de engelse variant /en/about-us ofzo. Hierbij helpt het natuurlijk ook dat je zoekmachinevriendelijke URL's gebruikt.


    Ook zouden deze documenten taal-indicaties moeten hebben middels (op zijn minst) het lang-attribuut in de <html> tag. En zo zijn er nog wel meer optimalisaties mogelijk.


    Vergis je niet, dit meertaligheidsgedoe is enorm breed en staat bekend als (of beter gezegd, maakt onderdeel uit van) "internationalisation" of "i18n". Dit is een wetenschap op zich. Hier valt ontzettend veel over te vinden.


    Als je bijvoorbeeld Googled op "html same content different language" dan vind je al best wat info, zoals deze blog. Wellicht wat gedateerd, maar nog steeds redelijk relevant.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!