Rare laptop freezes

  • Ik ben er echt radeloos van geworden en kan er niks meer over vinden.. ik zit met het volgende probleem;


    Mijn laptop wilt nogal eens vastslaan, het rare is dat dit bijna altijd tijdens gamen gebeurd en wat nog raarder is, is dat mijn muis en controls stilgaan (geluid gaat ook uit) maar ik nog tussen de 2 en 10 seconden de game kan door zien gaan, vóórdat het compleet helemaal vast slaat.


    Dan heb ik er ruim een maand geen last van, en dan heb ik het opeens 6x op een dag, en dan opeens weer 1x op een dag, het is ook echt heel variabel. Het enige vrij vaste gegeven is dat het toch écht bijna alleen bij games gebeurd, eigenlijk in 99% van de gevallen geloof ik.


    Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Het is een game laptop, wel van bijna 2 jaar oud nu maar de specs ligt het in iedergeval niet aan.

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Hoogstwaarschijnlijk oververhitting.


    Het oppervlak waarop je de laptop plaatst, hoe warm de ruimte is waarin deze zich bevindt en/of hoe goed de luchtcirculatie is kunnen van invloed zijn op het al dan niet vastlopen. (En ook hoeveel stof in de ruimte circuleert, is dit bijvoorbeeld toevallig ook je slaapkamer?)


    Ook af en toe de luchttoevoerkanalen en fans schoonmaken (als stof de boel verstopt kan het hard gaan) kan natuurlijk helpen.


    EDIT: en ja, kan dus ook een hardwarematig mankement zijn.

  • bij mij lag dit aan mijn gpu.. is laten nakijken.

    Ik zal eerst de andere opties nog bekijken maar anders is dit denk ik inderdaad wel handig om te doen.

    Ik vind de koeling van mijn laptop wel erg vaag. De automatische mode lijkt eigenlijk altijd het zelfde, en ik vind dat de lucht die uitgeblazen wordt toch vrij warm is.


    Echter heb ik alleen de keuze tot uit, automatisch en maximum en bij maximum blaast hij wel goed door en koelt hij beter maar dat is tegelijkertijd een erg hard geluid en niet altijd praktisch.


    Ik plaats mijn laptop altijd op mijn koelpad, ik gebruik deze niet alleen als standaard maar ook daadwerklijk de koelings optie, dus ik denk dat dat wel goed zou moeten zitten. Waar ik hem gebruik varieert tussen kantoor, slaapkamer en woonkamer.

    Drives heb ik al eens bekeken, maar directx updaten en mijn videokaart warmte bekijken zou ik nog kunnen proberen. Wat bedoel je precies met FPS controle?



    Nog als toevoeging op mijn antwoord bij FangorN, ik heb gemerkt dat als ik mijn koeling op maximum zet dit nog wel eens een bluescreen wilt opleveren, het is 2x gebeurd dat ik mijn koeling op maximum had gezet en nog geen 30 seconden later een bluescreen krijg met de Driver_less_irq nog wat error.


    Verder krijg ik deze bluescreen eigenlijk bijna alleen maar als ik mijn koeling op maximum zet. Volgens mij heb ik dus waarschijnlijk wel echt een hardware probleem?

  • Aangezien je een BOD krijgt, kan je die file eens uitlezen waar die juist van crasht? De file staat in windows / minidump.


    Je kan het programmatje speedfan downloaden om zo even je fan speed + fan temp uit te lezen.


    Wel raad ik je ook aan om speccy te downloaden. Daarin kan je alle temperatuur sensoren lezen. Zou voorstellen dat je eens even kort speelt en daarna eens het programma opent om hette bekijken.



    Maar meestal als ik dit voorheb bij klanten van mij is dit omdat er stof in het toestel zit en de koolpasta vernieuwt moet worden.


    Openen en uitblazen...

  • Klinkt inderdaad als een GPU probleem (zoals Ferhat.Remory ook al aangaf) welke ik herken. Mijn laptop deed precies het zelfde.


    Wat je kan doen is de laptop open schroeven, koelelementen los maken, koelpasta (goed!) eraf halen, blokken schoonmaken, nieuwe koelpasta erop, er zeker van zijn dat alles schoon is en geen stof achter blijft en laptop weer dicht schroeven.


    Waar ik altijd m'n vraagtekens een beetje bij gehad hebt, is waarom (game) laptops voornamelijk lucht onder de laptop weg zuigen, terwijl ze vaak relatief dicht op de grond liggen. Sommige laptops hebben een air-intake aan de voorkant, en blazen het achter er weer uit. Veel beter systeem.


    Wat je nog extra kan doen tijdens het gebruik van je laptop, is indien je een adapter blok hebt tussen je snoeren in zeg maar (dus niet dat de omvormer in de stekker zelf zit), dat je je laptop met de achterkant erop zet, zodat de fans meer ruimte hebben om lucht aan te zuigen.


    Ik hoop voor je dat 't allemaal niet te laat is, wat in mijn geval helaas wel zo was. En anders kan ik je het merk Clevo prima aanraden als nieuwe laptop merk :thumbup:

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!