Leren Programmeren

  • Goedenavond,


    Ik heb zo eens een algemene vraag over hoe je het beste kunt leren te programmeren.
    Heb al een aantal jaar dat ik wel code kan lezen en een beetje aanpassen, enkel volledig zelf schrijven wil niet.


    Nu wil ik graag iets gaan maken maar twijfel of ik dit zelf kan. Daarom vraag ik mij af wat de beste manier is om te leren programmeren.
    Neem aan dat iemand mij wel kan vertellen hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken?

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Door het te doen, bekijk hoe bestaande code is opgebouwd. Snap wat het doet en begin dan steeds kleine stukjes code te maken. Bijvoorbeeld iets dat van 0 tot 10 gaat en dat op het scherm toont. Daarna een contact formulier die toont wat je hebt ingevuld nadat je op versturen hebt geklikt. En dat breidt hé dan steeds uit door controleren of alle velden zijn ingevuld, of alles wat ingevuld is ook voldoet bijvoorbeeld een emailadres controle. Daarna zoek je op hoe het beste zo'n formulier naar je emailadres kan worden verstuurd.


    Kortom klein beginnen en dat steeds uitbreiden door te onderzoeken en uit te proberen.

  • Niet alleen doen, maar ook begrijpen wat je doet. Eerst wat theoretische kennis opdoen van HTML (en wellicht HTTP en hoe websites in het algemeen werken), CSS en JavaScript kan ook geen kwaad, voordat je de sprong in het diepe waagt met PHP. Ik neem tenminste aan dat het om PHP gaat? Of welke programmeertaal bedoel je?


    Het kiezen van een (onderzoeks)onderwerp kan hier ook bij helpen, je hebt dan in ieder geval een concreet doel. En zoals @Luc aangeeft kan het helpen om eenvoudig te beginnen... of iets op te splitsen in deelproblemen.


    Iets wat ik heel vaak mis bij dit leren van een programmeertaal (specifiek PHP) is het omgaan met fout(melding)en. Er wordt eigenlijk alleen maar ingezet op hoe het wel moet, en niet zozeer wat je moet doen als er iets misgaat. Je leert in wezen een wijsje opzeggen en als je om wat voor reden dan ook van de gebaande paden afraakt (punt, komma of accolade vergeten) is men compleet verloren. En dat terwijl PHP toch hele duidelijke en begrijpelijke foutmeldingen heeft. Deze leren lezen en hierop acteren verschaft je enorm veel inzicht en ook een stuk meer zelfredzaamheid.


    En dan is er een hele hoop informatie te vinden, onder andere op YouTube. Maar ook een hele hoop slechte informatie. Het meest verraderlijke zijn tutorials die ogenschijnlijk niet slecht zijn, maar op sommige vlakken echt de plank misslaan. Of websites zoals w3schools, daarin zit af en toe ook een hoop bagger. Voor het ongetrainde oog is het heel moeilijk om dit onderscheid in eerste instantie te kunnen maken, maar aan de andere kant je zult toch ergens moeten beginnen.


    Het meest belangrijke is niet zozeer wat je programmeert en hoe, maar waarom. Als je namelijk niet kunt motiveren waarom je iets op een bepaalde manier hebt aangepakt, dan heb je er dus ook niet over nagedacht en/of begrijp je zelf niet volledig wat je aan het doen bent.

  • Goed leren programmeren leer je gewoon met vallen en opstaan :) ga er ook niet vanuit dat je eerste echte applicatie perfect is en je laatste overigens ook niet...


    Er zijn altijd betere en snellere manieren om hetzelfde te bereiken wat je destijds hebt gemaakt. Ondanks ik exact weet wat bijvoorbeeld PHP op de achtergrond doet met memory pointers en een socket-server met packages etc. weet ik het af en toe alsnog voor elkaar te krijgen om hele slechte code te schrijven. Maar voor je dat punt bereikt zal je nog wel wat moeten oefenen ;)

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!