Robots verzinnen eigen taal

  • Het experiment van Facebook waarin twee robots, Alice en Bob, moesten leren onderhandelen, is stilgelegd. Het doel was om een geautomatiseerde trouble shooter te maken voor Facebook. Bob en Alice moesten in het experiment onderhandelen over drie voorwerpen met elk hun eigen waarde.


    Totdat de bots hun eigen taal gingen ontwikkelen. Ze pasten het Engels zo aan dat het efficiënter werd om communiceren met elkaar. Natuurlijk niet helemaal de opzet, want de bots moeten uiteindelijk tegen de klant gaan praten. Bob begon bijvoorbeeld: "Ik kan ik ik alle andere dingen.." te zeggen. Waarop Alice antwoordde: "Ballen hebben nul voor mij voor mij voor mij voor mij voor mij voor mij voor mij voor mij."


    Experts waarschuwen dat hoewel dit natuurlijk een enorme vooruitgang is, natuurlijk ook een beetje eng is. Het gaat in dit geval om bots die geen fysieke handelingen kunnen uitvoeren, maar stel voor dat het gaat om militaire bots.


    Het schijnt overigens dat Google Translate ook een eigen taal heeft ontwikkeld vorig jaar. Wat vinden jullie hiervan? Wij geven bots steeds meer toegang tot ons leven (Siri, Cordana, etc.), maar ze gaan ook steeds meer onverwachte eigen dingen doen.

    Met vriendelijke groet,


    Victor
    Beheerder ICTscripters

    Bewerkt 2 keer, laatst door Victor ().

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!