Dubbele PHP versie

  • Hallo allemaal,


    Ik heb op mijn testserver volgende tutorial uitgevoerd:
    https://www.vultr.com/docs/usi…p-versions-on-directadmin


    Er kwamen geen fouten, stap 4 kwam ook tevoorschijn. Maar alles bleef op PHP 7 staan.
    Zelfs koos ik voor 5.6, bleef het op 7.0 staan. Waardoor ik dus foutmeldingen krijg op sommige websites die nog 5.6 PHP code hebben.


    Heeft er iemand een idee hoe dit komt?
    Ik zou dit graag op mijn productie installeren, maar de vaste klanten op 5.6 zetten. Zodat ze zelf kunnen overstappen naar 7.0 als ze klaar zijn.


    Weet er iemand een oplossing?

  • Je PHP_1 moet op 5.6 aangezien dit de default waarde is, PHP_2 is alternatief dus daar kan je 7.0 op zetten zodat dit per keuze ingezet kan worden.

    dat heb ik gedaan.


    En als het goed is kan dit op gebruikersniveau worden aangepast in het domein-beheer.


    Met .htaccess hoef je verder niet te rommelen, gezien het op Virtual Host niveau wordt gedaan

    Dat is zichtbaar, Helaas werken de functies niet. Standaard is steeds 7.0


    Morgen probeer ik het nogmaals. Misschien heb ik een error niet gezien. Eventueel tips?

  • Waarom een vraag stellen als ik het antwoord al geef? I.P.V te discussiëren over wat ik wel en niet wil en waarom doet er niet toe toch?

    Waarom reageer je gepikeerd op deze opmerking als je een vraag hebt van het niveau "het werkt niet" en niet aan kunt geven (onderbouwing?) waarom je deze oplossingsrichting gekozen hebt? Al gedacht aan andere oplossingen? Dedicated PHP 7 server? Of ben je enkel geïnteresseerd in een oplossing voor je directe probleem? Meedenken verboden?

  • Ik geloof dat er al een antwoord is geroepen. Iets met meerdere klanten....


    Ik kan me indenken dat iemand ook twee versies tegelijkertijd wilt draaien om de PHP-scripting te kunnen upgraden, met natuurlijk het testen in PHP7. Een aparte dedicated server is behoorlijk basaal en overdreven, terwijl DirectAdmin het officieel mogelijk maakt om twee PHP-versies te draaien.


    Ikzelf heb ook PHP 5.6 en PHP 7.0. Werkt prima, en in de tussentijd kan ik alles naar PHP 7 herscripten en overhevelen, en draai ik vervolgens PHP 7 en PHP7.1.


    Ik zie zelf niet in waarom er verantwoording moet worden gegeven? Het valt behoorlijk buiten de scope van de vraag.


    Trouwens: Als je CloudLinux hebt met DirectAdmin, dan kan je je lol al helemaal niet meer op met meerdere PHP-versies dan enkel twee. ;)


    Misschien een tip voor de topicstarter om eens contact te zoeken met John van DirectAdmin.com. Hij heeft overal een oplossing voor. Dus maak daar eens een ticket aan!

  • Ik zie zelf niet in waarom er verantwoording moet worden gegeven?

    Dat kan ik mij goed voorstellen want jij reageert meestal direct op een vraag met een antwoord dat iemand (meestal) in de goede richting stuurt of direct 1 op 1 kan gebruiken. En daarmee is het brandje geblust. En staat iemand morgen weer klaar met een nieuwe vraag die voortborduurt op een mogelijk slechte ontwerpbeslissing.


    Ikzelf ben wat kritischer en probeer eerst een beeld te krijgen of de topicstarter ergens over heeft nagedacht en geen andere oplossingen (die potentieel beter zijn) op voorhand heeft uitgesloten.


    Iets met vissen en hengels?


    Daarnaast neigt dit een beetje naar paniekvoetbal. Reden te meer voor een bezinningsmoment.

  • Maar je hamert wel constant op je eigen oplossing (alsof dat MOET worden uitgevoerd?), terwijl dat niet altijd even simpel gezegd dan gedaan is. Laat dat toch eens los, kerel! Nergens voor nodig, tenzij jij de opdrachtgever bent.


    In de startpost is al duidelijk gemaakt waarom de topicstarter twee versies wilt draaien. That's it.



    Neem een kop thee, en lees de draad nog eens rustig door! :)

  • In de startpost is al duidelijk gemaakt waarom de topicstarter twee versies wilt draaien. That's it.

    Zoveel is duidelijk, maar jullie lijken er al van overtuigd hoe dat zou moeten gebeuren. Ik stel een alternatief voor wat hetzelfde doel bereikt, ik suggereer nergens dat je deze oplossing zou MOETEN gebruiken (net zoals jullie nergens suggeren dat jullie oplossing de enige oplossing is, right?).

    Neem een kop thee, en lees de draad nog eens rustig door!

    Het op deze manier ridiculiseren van iemand met een andere mening is uitermate kinderachtig. Probeer je hier de schijn te wekken dat iedereen weet waar het over gaat, maar ik het punt mis? Wauw, wat infantiel.

  • Niks kinderachtigs aan. Kom nou! ;)
    Ik geef toe: Iedereen kan er overheen kijken als men haastig is, ook ik kijk wel eens over wat Python, PHP of C# code heen, en na een rust-periode zie ik het meteen weer duidelijker.
    Je mist gewoon een belangrijk argument uit de startpost.


    Ik herhaal het nog maar even:

    Citaat

    Ik zou dit graag op mijn productie installeren, maar de vaste klanten op 5.6 zetten. Zodat ze zelf kunnen overstappen naar 7.0 als ze klaar zijn.

    Het gaat om de vaste klanten die in dit geval op PHP 5.6 zitten, en dat ze nu de keuze krijgen om over te stappen op PHP 7, en daar is natuurlijk een overstaptermijn voor.


    Ik denk dat zowel jij in het algemeen en de topicstarter niet verantwoordelijk zijn voor de klanten hun code. Het zou toch gek zijn als mijn hostingprovider zomaar aan mijn code zou gaan rommelen zodat mijn site nog bij hun update zou werken.


    Je mag kritisch zijn, maar trek gewoon een grens naar wat reëel is en wat niet reëel is.

  • Vanaf nu weer ontopic graag!


    That being said, voor DA weet ik niet precies hoe het moet (lang geleden dat ik DA heb gebruikt), je zult beide PHP versies moeten compileren vanuit SSH. Misschien dat @Koen hierop antwoord zou kunnen geven? Hij heeft onlangs de ICTS server opnieuw compiled met PHP 5 & 7.

    PHP, JAVA, C#, JAVASCRIPT, HTML(5), CSS(3) developer.
    Vragen?! Stuur me gerust een prive bericht :) !

  • Dat is juist een beste keus (als je op één server doelt met switch), de klant kan dat dan zelf overzetten naar PHP7.
    DirectAdmin biedt die mogelijkheid gewoon aan.


    Mocht de genoemde @koen er niet uitkomen met de topicstarter, dan is John van DirectAdmin ook vast wel bereid om een kijkje te nemen. Mocht er iets om zeep geholpen zijn waardoor de PHP-switch niet meer werkt, dan moet je wat dieper graven.... Het is en blijft toch een controlepaneel met wat hand- en typwerk i.p.v. klikwerk. ;)

  • Zucht, ik bedoel. Als de klant zover is dat zijn zut PHP 7 ready is dat je dan dingen overzet van 5.6 server naar 7 server. En je zou dan ook tegelijkertijd zowel 5.6 live kunnen hebben staan en alvast op 7 test draaien. Daar valt best iets voor te zeggen.

    waarom 2 servers of meer draaien als het in principe met 1 ook lukt ?


    Ik zou dat graag op 1 server willen voor mijn gemak. Dan kunnen de klanten zelf kiezen om over te schakelen.


  • Ik heb contact gehad met John van Directadmin.
    Hij heeft mij een duw in de rug gegeven en heb de oplossing gevonden!


    Het probleem lag aan httpd.config. Ik had deze deels van mijn costumbuild 1.2 naar 2.0 meegenomen.
    Daardoor waren er enkele compilicatie fouten. Geen grote fouten, maar bij de installatie liet hij dit over.



    De mogelijkheden waren:
    Costumbuild 2.0 herinstalleren met alles te vernieuwen. Maar dan was ik de configuratie kwijt van sommige files.
    of
    enkel de httpd.config rebuilden.
    Dit bij deze gebeurt. Enkele instellingen heb ik dan moeten aanpassen naar wens. maar het is gelukt!


    Overschakelen van PHP 5.6 => PHP 7.0 Kan nu simpelweg via domeinbeheer. Zodat de klanten die al PHP 7.0 klaar zijn kunnen overschakelen. anderen krijgen de mogelijkheid om hun scripts om te bouwen.


    Mijn volgde stappen zijn het standaard geven van PHP 7.0 aan mijn klanten, Tenzij daar om gevraagd wordt. Maar dan krijgen ze uiteraard een melding van mij dat 5.6 beter minder en minder gebruikt dient te worden door veiligheidsredenen.


    De testserver gaan wij nu een week intensief testen of er gemakkelijk kan gewisseld worden en geen fouten bevatten. Daarna installeren wij het op de productie. Bedankt voor de info!

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!