[DEV] Forum systeem

  • Beste leden,


    Ik heb al eens een begin forum systeem gemaakt (niet uitgebreid). Nu ga ik een forum systeem maken die uitgebreidt is.
    Er komt zeker en vast een template switcher, een taal systeem en nog veel meer.


    In de loop van de dag/week zal ik meer uitleg geven over welke functies er allemaal inkomen en met wat afbeeldingen.


    (Heb je zelf nog een tip/functie/idee, dan mag je dit zeker en vast vermelden in het topic.)


    Bedankt!

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Wat bedoel je met OS (ken ik namelijk niet). Waarom is een goede vraag. Het is eerst en vooral om mijn kennis te verruimen en eens om te weten hoe alles in elkaar zit. Verkopen ben ik niet zeker, dus dan kunnen jullie het (nog) niet gebruiken.

  • Probeer zoveel mogelijk on topic te blijven. ;)
    Verdere offtopic reacties (e.g. welk framework ga je gebruiken) zullen worden verwijderd. Suggesties over welk framework jij zou gebruiken of welke functies jij denkt dat er in zo'n systeem zouden moeten zitten zijn uiteraard wel toegestaan.

  • Als ik wat tips mag geven:
    -Uitgebreid rechtensysteem volgens RBAC principe met C-R-U-D. Bij voorkeur met met overervende rechten om orde erin te houden door middel van een rechtenboom (welke recht krijgt voorrang, en wat bij tegenstrijdige rechten?) Geldt voor zowel acties op de site als het forum zelf (forum 3 niet bekijken, forum 8 is alleen lezen voor mensen met gebruiker-roles bijv.). Of een 'clear'-type aan een recht, om eerdere rechten te vergeten. Ideaal voor een speciale recht voor mensen die een ban hebben voor een bepaald forum.


    - Privé Berichten (met rechtensysteem erachter, want iemand kan een geen rechten hebben)
    - Sessiesysteem waarbij gebruikers eenvoudige eerdere inlogsessies kunnen wissen. (stel je bent nog ingelogd op school)
    - Social Media inlog, niet te missen. Hybrid Auth kan hierbij helpen.
    - Gebruikersnotities waarbij beheerders (of beter gezegd: mensen met de juiste rechten) aantekeningen kunnen maken over gebruikers. "Spamt te veel", "trollt regelmatig"
    - Topicnotities voor beheerders (rechthebbenden). "Let op Pietje, hij plaatst veel oneliners!" Uiteraard op naam van de poster.
    - Topicreports (ook hier rechten aan gekoppeld) zodat gebruikers topics kunnen rapporteren, en rechthebbende crew deze kan afhandelen.
    - Pushmessages bijvoorbeeld. Een dwingende 'aangetekende' privé Bericht die hij moet accepteren om verder op de site te kunnen lezen. Voorkomt gekibbel over waarschuwingen die normaal via PM worden verstuurd niet worden gelezen.
    - Uitgebreide zoekfunctie, en niet op een lullige en simpele LIKE.
    - Duimpjes geven voor postings. Bij voorkeur alleen maar duimpjes en geen down-thumbs. Dit werkt averechts en kan misbruikt worden tegen gebruikers.
    - Locked topic onderaan plaatsen, kan met een mooie ORDER.
    - Forums sorteren op sortingsnummer
    - Uitgebreid log-systeem bij beheertaken. Wie heeft 'wat' gedaan?
    - Bannen op IPv4 en IPv6 reeksen, maildomeinen en users.
    - Bannen van bovenstaande dingen tot een ingestelde tijd.
    - Weigeren van bepaalde domeinen bij registratie-mailadressen. - - Mailadressen van registratie en aanpassen beide apart opslaan.


    Genoeg zo? Een paar dingen heb ik gejat uit een oud bekend forum genaamd MyReact die niet meer ter download is (helaas).



    Je zou bepaalde niet essentiële zaken via plugins kunnen toevoegen. Denk aan Likes, Badges, Rankings van gebruikers.


    Oh ja, en bedank mij eventjes voor dit kwartiertje nadenken

  • Zou je los van de techniek niet eerst eens de scope vaststellen, zoals @Luc aangeeft? Ik bedoel, vervult het een specifieke wens, bijvoorbeeld voor een kookclub, of een programmeer- of schaakvereniging? Dan kun je wat je maakt een stuk beter afstemmen op je doelgroep in plaats van dat je een half CMS / generiek forum bakt. Bijvoorbeeld een nette weergave voor codefragmenten 8) ingeval je een forum voor een programmeerclub maakt.


    Hierin, in dat stukje waarin je je toespitst op die groep, zit dan een zekere meerwaarde. Anders, als het niet zo specifiek is, kun je zo iets beter van de plank trekken (open source).


    Als het is om te oefenen, zou ik eens beginnen met eerdergenoende spec. Ontwerpen, voordat je gaat uitvoeren. Implementatiedetails (techniek of pakket) kun je naar een later stadium verhuizen, maar dit lijkt mij trouwens zeker niet offtopic.


    Nog wat voer: sticky topics en verschillende indelingen voor weergave van forumberichten (platte lijsten met threads en replies zoals dit forum, of een boomstructuur waarbij je reactie-op-reactie-op-reactie kunt hebben ofzo, waarbij reacties worden ingesprongen).

  • Even een kleine update!


    Op dit moment heb ik een login en register systeem. Hierbij werken de roles en permissions al en al een klein deeltje van het adminCP.


    In het adminCP werken de volgende dingen al:

    • Roles bekijken (volledige lijst van alle roles die er zijn)
    • Permissions bekijken (volledige lijst van alle permissions die er zijn)
    • Roles toevoegen
    • Permissions toevoegen (eens alle permissions toegevoegt zijn, wordt deze functie uitgeschakeld)
    • Logs (op dit moment wordt er enkel als er een nieuwe role of permission aangemaakt wordt gelogt. Dit ziet er dan als volgt uit "Created a new role: 'VIP'"
    • Logs bekijken (welke gebruiker, wat is er gelogt)


    Zo, dit was het dan weer.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!