Hoe serieus ben jij bezig met je online privacy?

  • Ik denk dat we allemaal wel veel hebben gelezen over van alles over online privacy. Ik vind het zelf zo veel dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie. Vanalles over de NSA tot bedrijven als Google die alles over ons opslaan. Ikzelf neem mijn online privacy best serieus, al wil ik wel dat het gemak van het internet hiervan niet ten koste gaat. Ik gebruik daarom nu als zoekmachine DuckDuckgo, eentje die (als het goed is) niks van mijn surfgedrag en zoekopdrachten onthoudt. Verder heb ik adblock geïnstalleerd wat Adsense ads verwijderd. Aan de andere kant zou bijv. Google mij nog steeds kunnen volgen doordat veel websites Analytics gebruiken.


    Nou vroeg ik mij af of ik de enige ben die hier een beetje aan probeert te doen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik vaak overweeg om gewoon weer Google te gebruiken, gezien het feit dat dit bedrijf toch al alles over mij weet. Wat doen jullie hiertegen? Hebben jullie het ook opgegeven en gebruiken jullie gewoon de meest voor de hand liggende dienst, of zijn hier ook bijv. actieve VPN/Tor gebruikers? Of heeft iemand zelfs nog meer intensieve maatregelen getroffen?


    Sidenote: Google is een voorbeeld in mijn omschrijving hierboven. Het gaat mij niet alleen om Google, maar eigenlijk alles omtrent online privacy en wat jullie hiermee doen.

  • Ik moet zeggen dat ik er zeker ook mee bezig ben. Toen ik erachter kwam dat Windows 10 van allerlei functie erin had zitten om vanalles over mij naar hun op te sturen heb ik dit gelijk aangepast en ook een video over gemaakt hoe je dit kunt aanpassen. Zo kwam ik erachter dat ze de locatievoorziening soms terug aanzetten. Ik gebruik sinds kort de startpagina vinden.nl Maar ook in de gewone wereld ben ik erg op mijn privacy gericht ik kom heel veel bij medische behandelaars daar is de privacy goed geregeld. Op school is het af en toe een ander verhaal maar dan spreek ik ze gerust aan.

  • Ik gebruik nog wel de diensten van Google gezien hun diensten behoorlijk handig zijn en Google een bedrijf is die enorme schade lijdt als er privacygevoelige informatie lekt of gebruikt wordt.


    Facebook gebruik ik amper tot niet samen met Whatsapp (gezien dit van Facebook is). Helaas kom je er af en toe niet onderuit gezien de rest van deze (domme) aardkloot dit wel gebruikt.


    Kortom ik beoordeel per bedrijf/dienst hoe agressief ze zijn met het schenden van privacy.

  • Ah, online privacy. Dat is net zo'n populair stopwoord als "First Amendment" voor Amerikanen, maar als je dan doorvraagt wat dat precies betekent kijken ze je soms glazig aan.


    Wat versta je precies onder online privacy? En waarom is dit zo belangrijk? Wat kan er allemaal misgaan en hoe kun je dit voorkomen?


    Ik denk dat je al een heel eind komt als je gewoon je gezond verstand gebruikt en niet zomaar overal persoonlijke informatie achterlaat.


    Ook verzanden dit soort threads al snel in conspiracy-theory-verhalen waarbij de Grote Boze Bedrijven er op uit zijn om de Gewone Man te naaien. Maar vaak is het gewoon stupiditeit of het slordig omspringen met gegevens wat voor problemen zorgt.

  • Ik let over het algemeen relatief goed op wat ik doe.
    En om ergens te registreren gebruik ik meestal gewoon een of ander spam e-mailadres.


    Eigenlijk maak ik me er niet al te veel zorgen over... Waarom zou ik interessanter zijn dan de overige miljard mensen die een facebook-account hebben? Zolang je niets illegaals doet moet je je toch nergens zorgen over maken?

  • Ik heb eigenlijk nog een best simpele vraag voor sommige hier, en wie weet krijg ik nu paar haatvolle berichten terug :pinch:


    Waarom wordt er zoveel waarde gehecht aan privacy? Kijk, ik ben niet een persoon die wilt dat al mijn gegevens openbaar zijn. Bepaalde gegevens moeten wel privé blijven, maar als het aankomt op bijvoorbeeld surfgedrag of zoektermen die jij gebruikt samen met paar andere dingen van die kant. Dan vind ik het niet erg als Google deze in zijn bezit heeft, ik vind het ook niet erg als ze bovenstaande doorverkopen aan andere bedrijven.


    Zoals ik al zei zit er wel een max aan, persoonlijk vind ik het niet erg dat ze mijn telefoonnummer kennen, of weten waar ik bijvoorbeeld woon. Zoals ook eerder al gezegd is in dit topic, is privacy erg belangrijk voor Google omdat advertentie inkomsten voor ze een grote bron van geld is. Dus zullen ze zeker opletten en niet zomaar rond gaan gooien met de gegevens van andere(hiermee bedoel ik dus wel het lekken van gegevens niet verkopen).

  • Ik heb eigenlijk nog een best simpele vraag voor sommige hier, en wie weet krijg ik nu paar haatvolle berichten terug :pinch:


    Waarom wordt er zoveel waarde gehecht aan privacy? Kijk, ik ben niet een persoon die wilt dat al mijn gegevens openbaar zijn. Bepaalde gegevens moeten wel privé blijven, maar als het aankomt op bijvoorbeeld surfgedrag of zoektermen die jij gebruikt samen met paar andere dingen van die kant. Dan vind ik het niet erg als Google deze in zijn bezit heeft, ik vind het ook niet erg als ze bovenstaande doorverkopen aan andere bedrijven.


    Zoals ik al zei zit er wel een max aan, persoonlijk vind ik het niet erg dat ze mijn telefoonnummer kennen, of weten waar ik bijvoorbeeld woon. Zoals ook eerder al gezegd is in dit topic, is privacy erg belangrijk voor Google omdat advertentie inkomsten voor ze een grote bron van geld is. Dus zullen ze zeker opletten en niet zomaar rond gaan gooien met de gegevens van andere(hiermee bedoel ik dus wel het lekken van gegevens niet verkopen).

    Google is inderdaad maar gewoon een bedrijf dat winst probeert te maken. Ik snap je vraag, maar ik zal uitleggen met een voorbeeld waarom het nogal nadelig voor jou kan zijn uiteindelijk. Zelf vind ik het ook niet heel erg dat Google mijn gegevens heeft, maar heb je er ooit over nagedacht waarom bedrijven zo geïnteresseerd zijn in deze gegevens? Een verzekeringsbedrijf bijvoorbeeld. Stel Google heeft zeer betrouwbare gegevens over jou waaruit blijkt dat je een ziekte hebt waarvoor je dure medicijnen zou moeten kopen. Het verzekeringsbedrijf weet dit waarschijnlijk niet. Als een verzekeringsbedrijf deze gegevens koopt, weten zij dat je een ziekte hebt die het bedrijf veel geld kan kosten. Zo kunnen ze jou vervolgens meer geld vragen voor het afsluiten van een verzekering zodat ze alsnog winstgevend zijn.


    Het probleem ligt dus denk ik niet alleen aan het feit dat bedrijven deze informatie verzamelen, maar ook aan wat er daarna gebeurd met deze gegevens.

  • Google is inderdaad maar gewoon een bedrijf dat winst probeert te maken. Ik snap je vraag, maar ik zal uitleggen met een voorbeeld waarom het nogal nadelig voor jou kan zijn uiteindelijk. Zelf vind ik het ook niet heel erg dat Google mijn gegevens heeft, maar heb je er ooit over nagedacht waarom bedrijven zo geïnteresseerd zijn in deze gegevens? Een verzekeringsbedrijf bijvoorbeeld. Stel Google heeft zeer betrouwbare gegevens over jou waaruit blijkt dat je een ziekte hebt waarvoor je dure medicijnen zou moeten kopen. Het verzekeringsbedrijf weet dit waarschijnlijk niet. Als een verzekeringsbedrijf deze gegevens koopt, weten zij dat je een ziekte hebt die het bedrijf veel geld kan kosten. Zo kunnen ze jou vervolgens meer geld vragen voor het afsluiten van een verzekering zodat ze alsnog winstgevend zijn.
    Het probleem ligt dus denk ik niet alleen aan het feit dat bedrijven deze informatie verzamelen, maar ook aan wat er daarna gebeurd met deze gegevens.

    Jouw case omschrijft wel het zorgwekkende gebeuren rondom het digitale medische dossier, gelukkig komt daar al verbetering in...
    Het is daarnaast een case wat zich ver in de toekomst kan ontwikkelen tot een normale zaak, maar onze generatie hoeft daar voorlopig niet bang voor te zijn. Nederland is een land dat voorop staat in privacy wetgeving en de ontwikkeling daarin, dat blijft ook voorlopig zo.


    Om te reageren op je initiele topic, wat je vrijlaat op het internet of aan je devices koppelt geef je in feite al weg.
    Privacymanagement vind ik belangrijker, sta stil bij wat je weggeeft. Ik gebruik gewoon google en andere privacy gevoelige diensten, maar ik pas wel op met wat ik koppel en invul.


    sidenote:
    Google is ook lievv, en bied ook tools aan voor privacy management:
    https://myaccount.google.com/activitycontrols


    Een erg leuke imho is:
    https://myaccount.google.com/activitycontrols/audio


Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!